(Rauwe) melk

Dit onderwerp bevat 776 reacties, heeft 133 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  fatsnotbad 1 week, 6 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 736 tot 750 (van in totaal 777)
  • Auteur

Biebs
    Bijdrager

Bedoel je dat tegen mij Mike?

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Nee, dit was in reactie op de post van Johnny.

Mike

Johnny
    Bijdrager

..en ik heb Mike`s tekst ook al 10 x herhaald in mijn hoofd. 🙂

Marijan
    Bijdrager

ik zocht naar artikelen over rauwe melk op het net, kom ik op eerste blad dit tegen: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/rauwe-melk-wordt-kind-fataal

Ik plaats deze link hier niet omdat ik nu bang wordt van rauwe melk, integendeel, ik ben niet bang voor bacteriën maar iedereen die nu op rauwe melk zoekt vindt dit ook en misschien kan iemand (Mike) hier wat over zeggen, ik weet er het fijne niet van en zie me zelf niet op engelstalige sites zoeken hoe vork in de steel zit.

Koen Mulder
    Bijdrager

Rauwe melk kan tegenwoordig schoon en veilig geproduceerd worden. Maar “veilig” is nooit 0% kans op ziekte: het kan mis gaan, natuurlijk. Gesteriliseerde melk, ogenschijnlijk veilig, kan ook mensen ziek maken. Wat wel zo is, is dat ziekte door rauwe melk opgeblazen wordt. Een kind in het buitenland dat ziek wordt door spinazie zou de krant niet halen. En epidemiologische data ondersteunt eventuele claims van “inherent gevaar” van rauwe melk niet. De risk per serving van rauwe melk ten opzichte van groente (dus gecorrigeerd voor het kleinere aantal consumenten van rauwe melk) is lager voor rauwe melk.

Voor mensen die problemen hebben met het verdragen van de Rauwe melk. Kijk ook eens naar het type; A1 of A2 melk. In A2 melk komt het melkeiwit Beta-caseïne A2 voor. Er zijn serieuze aanwijzingen dat zuivel met dit type eiwit beter past in de menselijke spijsvertering dan gewone melkproducten. De meeste melkproducten zijn van A1-melk (met Beta-caseïne A1).
    Mensen met koemelkallergie blijken vaak geen problemen te ondervinden van de consumptie van (rauwe) A2 melkproducten.
    De bekende Friesian Holsteiner produceert A1 melk, dus 99% van de melk is van het type A1. Oudere koeierassen produceren in de meeste gevallen A2 melk. Van welk type de melk is kan getest worden. Eind maart starten we met verkoop van rauwmelkse kaas van grasgevoerde koeien van melk van het type A2.

YT
    Bijdrager

Ik heb nu een aantal keer gehoord van mensen waar ik biologisch-dynamische rauwe melk naar toe breng dat die melk niet zo oproomt tijdens het koken (koken om yoghurt te maken), terwijl de melk van reguliere boeren wel flink oproomt, waar ligt dat aan? Want er zijn nu een paar die daardoor niet meer bio-dyn rauwe melk willen, maar hun melk lekker goedkoop halen bij een reguliere boer om yoghurt te maken. Ze hebben dus het idee dat netals bij shampoo van hoe meer het opschuimt hoe beter het is, wat absoluut niet het geval is. Maar waar ligt het dus aan dat niet biologisch melk beter oproomt?…hormomen, mais, soja enz?

-B.arr
    Bijdrager

Bij mij vormt de rauwe melk echt 1 plak in mijn darmen maar de rauwemelkse kefir lijkt vele malen beter te vallen!!!!!!

Miep
    Bijdrager

Ik gebruik rauwe geitenmelk. Die roomt ook niet op. Lekker ‘s-avonds voor het slapen gaan een beker warme melk. Komt mij wel heel goed uit dat het niet omhoog komt, want het is dus nog nooit overgekookt!
    Diezelfde melk, maar dan niet opgewarmd, werkt ook prima icm de melkkefir. Die groeit als (bloem)kool!

YT
    Bijdrager

De rauwe melk die ik haal komt van de blaarkoppen, en ik lees nu toevallig ergens dat hun melk vergeleken met andere rassen in verhouding meer onverzadigde vetzuren bevat, zou dat de reden kunnen zijn dat het geen flink opgeroomde dikke yoghurt oplevert?

Tanja
    Bijdrager

Als er nog eens iemand komt mekkeren dat koeiemelk alleen voor kalfjes is of iets dergelijks https://m.youtube.com/watch?v=570khFoaE4s
    Zoo schattig!!

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

De mens is de enige soort die wijn maakt van druiven. Hij is ook de enige die brood bakt van granen. Hoor je daar ooit iemand over?

Mike

Alan
    Bijdrager

Is het gevaarlijk om flessen van bijvoorbeeld frisdrank of sap te wassen met water en zeep en dan te gebruiken om melk in op te vangen, en is het gevaarlijk om niet gekoeld te vervoeren (ongeveer 15km)? We hadden hier niet echt bij stil gestaan. Is het wijzer om alles nu gewoon te koken?

edwin
    Bijdrager

Dat is levensgevaarlijk Alan. Ik hoop dat je een goede levensverzekering hebt. Weet je wel wat je op het spel zet als je rauwe melk drinkt dat een half uur niet gekoeld is?

Paradogma
    Bijdrager

Mijn ervaring is dat dat niet gevaarlijk is.
    En ongekoeld vervoeren is op zo’n stukje echt geen probleem.

15 berichten aan het bekijken - 736 tot 750 (van in totaal 777)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.