(Rauwe) melk

Dit onderwerp bevat 776 reacties, heeft 133 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  fatsnotbad 1 week, 6 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 777)
  • Auteur

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Zitten jou jongens wel in het “gewone” basisonderwijs/middelbare school?

En begrijpen ze waar je naar toe wilt en hoe je met ze wilt gaan eten?

HeleenQ
    Bijdrager

Hoi Chris, we kennen elkaar al 🙂

Ff korte reactie op dit:

Quote:
    Ze zijn allebei bij een kinesioloog geweest die idd de vaccinatieschade heeft behandeld.

Je zou ook nog een keer naar Jose kunnen gaan van http://www.metenisweten.org zij kan heel veel opsporen en ook ontstoren. Zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat ze dit vaker heeft gedaan.

Poekie
    Moderator

Hallo Christel,

Als je voeding hoger dan 40 graden gaat verwarmen kook je de goede voedingsstoffen/vitaminen/mineralen/enzymen kapot.

Als het rond de 40 graden of lager blijft behoudt je alles. Vandaar die temperatuur.

Wij gebruiken niet de deken en de koelbox beiden hoor, alleen de koelbox.

We gebruiken Demeter yoghurt (ev. Yomio) maar we hebben het ook wel eens gemaakt met biologische yoghurt uit de supermarkt.

Als we de melk en de starter (yoghurt) mengen roeren we de pot door of keren de pot een paar keer om en om.

De enige keer dat onze yoghurt niet lukt en gaat mousseren is rond volle maan. Althans, we denken dat het daar door komt.

Webmaster
    Bijdrager

Correctie: boven de 40 graden gaan alleen de enzymen eraan en deze zijn van cruciaal belang voor de fermentatie, anders krijg je zuring in de vorm van rotting.

Over vitamines/mineralen en verhitting de volgende zeer nuttige info:

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2h.shtml

Citaat:

Quote:
    First, virtually all foods contain more nutrients in the raw state. On the other hand, the differences are not very great: ranging from approximately 10-25% in the case of most vitamins, while the difference is negligible (almost zero) with respect to minerals.

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2e.shtml

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Citaat:

Quote:
    While there are a few inconsistencies in the above tables due likely to differing samples, globally we see that, on average, cooking does destroy vitamins, but the consequences are not catastrophic. Average vitamin losses after correction for water loss range from about 10 to 25% in most cases. Also, vitamin losses correlate with what our textbook by Kreutler et al. [1987] said, but not precisely, so obviously heat is only one of the many factors which affect vitamin content.

Mike

Webmaster
    Bijdrager

Correctie: boven de 40 graden gaan alleen de enzymen eraan en deze zijn van cruciaal belang voor de fermentatie, anders krijg je zuring in de vorm van rotting.

Over vitamines/mineralen en verhitting de volgende zeer nuttige info:

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2h.shtml

Citaat:

Quote:
    First, virtually all foods contain more nutrients in the raw state. On the other hand, the differences are not very great: ranging from approximately 10-25% in the case of most vitamins, while the difference is negligible (almost zero) with respect to minerals.

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2e.shtml

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Citaat:

Quote:
    While there are a few inconsistencies in the above tables due likely to differing samples, globally we see that, on average, cooking does destroy vitamins, but the consequences are not catastrophic. Average vitamin losses after correction for water loss range from about 10 to 25% in most cases.

Mike

Anoniem

Hallo Dirtsa,

Ja, mijn jongste zit op een reguliere basisschool en de oudste zit net op een reguliere middelbare school. Ik heb voor de oudste PGB, en daarmee koop ik hulp in in de vorm van begeleiding bij het leren plannen (huiswerk, hoe laat aankleden, hoe laat naar school fietsen enz.) en ook de route van huis naar school leren, wat te doen bij lekke band, wegopbreking etc. Hun voordeel is dat ze allebei bovengemiddeld begaafd zijn. Ze hebben beiden ook een jaar overgeslagen. Ze snappen heel goed wat we gaan doen. Omdat ze beiden nogal computerverslaafd zijn heb ik het dieet uitgelegd aan de hand van een computerspel met “levels”. We gaan de slechte bacteriën om zeep helpen en de goede bacteriën helpen. En iedere keer wanneer we een fase in het introdieet verder gaan hebben we een level gehaald en krijgen ze een beloning in de vorm van een poppetje van een nieuw computerspel (ik ben de naam even kwijt, maar het is een hype). Zo ga ik proberen met de jongens samen het dieet te doorlopen! Dat beloningssysteem staat beschreven in het GAPSboek, en ik hoop dat het werkt.

Ha Gerrit!

Kom je ook even een kijkje nemen!

Ik zal die website eens opzoeken van metenisweten, lijkt me interessant. Wat ga jij doen met je kleine meid qua vaccinaties?

Poekie:

Ik dacht dat je de yoghurt in een deken in de koelbox deed! Ik was al op zoek naar een babydekentje, omdat ik me afvroeg welke deken er nou in een koelbox past! Maar jij zet dan wel meerdere potten naast elkaar zeker? Dat de ruimte goed gevuld is? Ik weet van een mevrouw hier in het dorp dat ze wel eens yoghurt maakt in een ouderwetse hooikist! Dat lijkt me ook wel wat, zo’n mooie hooikist in de keuken! Ik geloof dat zij er een oud dekbed ingestopt heeft. Nou ja, zonde van mijn marktplaatsaankoop, maar altijd nog beter dan wanneer ik een nieuw yoghurtapparaat had gekocht. Ik ben nog niet op zolder geweest (nog geen tijd gehad) maar zodra ik op jouw manier yoghurt heb gemaakt zal ik je laten weten hoe het gegaan is.

Poekie
    Moderator

Christel,

Wij doen meestal drie potten tegelijk.

Maar 1 pot kan ook hoor.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Cristel, wat klinkt dat ongelooflijk goed. je pakt het aan op een manier die jongens aanspreekt en je betrekt ze dus overduidelijk bij het hele proces. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen.

Zij zullen hier in ieder geval heel veel van leren, en dat is voor hun toekomst mooi meegenomen.

Denk je dat je je pgb houdt voor de oudste?

Anoniem

Poekie, zou dat dan niet teveel warmteverlies geven, één zielige tweeliterpot in de koelbox? Of warm je hem eerst even voor met een pan warm water bijv.? Ik heb trouwens geen idee hoeveel yoghurt ik moet gaan maken, waarschijnlijk veel meer dan ik nu doe (ik ben nu de enige die het eet, de jongens eten nog even paulatoetjes! ) . Komende vrijdagavond beginnen we met het dieet, dan gaan we aan de kippensoep, en daarna langzaam yoghurt introduceren. In het begin zullen we dus nog niet zoveel nodig hebben, maar het is mijn bedoeling dat we straks als ontbijt aan de yoghurt gaan, of dat de jongens een bakje yoghurt met fruit mee naar school gaan nemen!

Dirtsa, dank je voor het compliment. De oudste krijgt in ieder geval nog een heel jaar PGB, daarna is het maar afwachten. Ik hoop dat dan het gapsdieet heeft gewerkt! En zo niet, dan hebben ze idd veel ervan geleerd, wat betreft puur en eerlijk eten. Dat was ook mijn insteek. Mocht het nou niet werken voor hun autisme (waar ik niet vanuit ga) dan hebbenze altijd nog een goede basis gehad wat betreft gezonde voeding. Dat pakt niemand ze meer af, en dat is een goede leerschool voor later. Ze zullen ergens in de toekomst heus wel flink aan de junkfood gaan, maar als ze zich dan weer herinneren hoe goed ze in hun vel zaten met dat dieet van hun moeder, dan heb je kans dat ze vanzelf daarop terugvallen.

Poekie
    Moderator

Christel, kijk uit met fruit (fructose).

Geef ze dan in ieder geval zuur fruit.

Het komt niet vaak voor hoor dat we 1 pot er in zetten. Je zou dan eventueel een plaid er om heen kunnen doen of idd voorverwarmen met een pan warm water.

Zie ook deze link naar een goed boek: Magnesium, de oplossing voor gedragsstoornissen en vele andere aandoeningen van Marianne Mousain-Bosc

Anoniem

Poekie, bedoel je ingemaakt fruit, met zeezout en wei? Want daar ga ik vrijdag (als ik vrij ben van alle schoolse activiteiten) mee beginnen. Ik heb recepten uit het boek “nourishing traditions” over het fermenteren van allerlei soorten fruit (bessen, sinaasappelen, gedroogde abrikozen…). Dat ga ik vrijdag doen, als het goed is zijn ze zeker twee maanden houdbaar, en tegen die tijd mogen ze denk ik al wel gefermenteerd fruit.

Nu ga ik eindelijk de zolder op, om mijn koelbox te zoeken!

Anoniem

Zo, ik heb net even het boek over magnesium besteld bij bol.com!

Poekie
    Moderator

Christel,

Ik bedoelde vers zuur fruit.

Maar fermenteren is altijd goed.

Hoe je fruit moet fermenteren weet ik niet maar jij hebt een goed boek zie ik.

Zou je het met ons willen delen als het allemaal lukt, het fermenteren van fruit?

Anoniem

hoi cris ik heb het boek ook, Magnesium, de oplossing voor gedragsstoornissen en vele andere aandoeningen van Marianne Mousain-Bosc.ik vind het een heel duidelijk boek hoor.

maar ik durf niet zomaar op eigen houtje hoge doss.magnesium + vit B6 te geven aan mijn meiden(7 en 10 jaar)zij hebben adhd(10jaar)ppd-nos(7)want dat is eigenlijk waar het hele boek om draai, magnesium en vit B6.

als jij ideeen hebt na het lezen van het boek, wil je dat met ons delen??mvg lola

Anoniem

Goedemorgen!

Even snel voor ik de jongste naar school breng: ik zal jullie op de hoogte houden van al mijn successen en mislukkingen op kookgebied! En of de jomgems het eten! Ik heb alleen nog nooit op een forum gezeten en weet niet of ik dat dan bij dit topic moet doen. Lijkt me niet zo handig. Zal ik dan een nieuw topic starten met een pakkende titel? Kan zo gauw niks bedenken, maar ik moet nu weg, dus dat komt nog wel!

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 777)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.