(Rauwe) melk

Dit onderwerp bevat 778 reacties, heeft 133 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Tanja 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 779)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Arjan,

Dan kom ik bij jou een keertje langs om de buffels te bekijken en natuurlijk buffelmelk te drinken. Zoals Haluk al aangeeft kan ik je ook adviseren hoe de wei te bemesten met zeemineraalverdunningen.

Mike

Anoniem

@alexandra. Je zou de buffelmelk eens moeten proberen. Dat is altijd bijna pure room. Bijna 9% vet. Slagroom zonder suiker. 🙂

@mike, prima. Ben benieuwd!

Anoniem

Onder het motto ‘zoek en gij zult vinden’.

Vanaf volgende week gaan we twee weken naar Toscane. Ik heb m’n adres voor biologische rauwe melk (Latte Crudo) al gevonden : http://www.capannadelsole.it/

Al heb ik begrepen dat je daar ook rauwe melk uit tapautomaten kunt halen. We zullen zien.

Oooh dit is gaaf zeg, die grasgevoerde bio buffelemelk! En het mooiste is, het is een kwartiertje bij mij vandaan. Here I come:)

simone
    Bijdrager

Boselfje,

Het engiste nadeel van buffelmelk is dat als je het éénmaal geproefd hebt vind je al het andere melk maar een beetje waterig en niet zo vol van smaak. Buffelmelk heeft zo’n volle romige smaak.Heel voedzaam.

Trouwens weet iemand hoe het kan dat mijn rauwe melk in de koelkast sinds de laatste keer zo snel verzuurd?

Marian heb jij dat ook.

Ik heb het al aan mijn melkboer gevraagd, hij weet het niet. We hebben over van alles nagedacht. Dacht eerst dat het aan de kefir lag die erbij stond maar nu zonder kefir nog steeds hetzelfde.Het ligt niet aan de pot omdat andere potten dat ook hebben. Er staat verder niets in de koelkast wat het zou kunnen veroorzaken.

De potten zijn van glas en gewoon schoon. Ik ben ten einde raad.

Nu hebben we de laatste keer een soort kwark kaas van de verzuurde melk gemaakt, wel echt heerlijk maar toch.

De potten hebben rubber om de deksel, mischien zou het daar aan kunnen liggen.

We hebben de potten open en afgesloten bewaard. Geen verschil.

Anoniem

Ik denk toch dat het warmere weer de oorzaak is van de snellere verzuring van de melk.

Normaal kan ik net 1 week doen met de melk maar sinds het warmer is is de melk de 5e dag toch al wat zuur. Ik maak er dan nog kefir van, dat kan nog goed, maar om zo te drinken is dan minder.

Verder heb ik de melk helemaal laten verzuren tot hij gaat klonteren en dan maak ik er wei van, die ik weer gebruik voor het maken bij fermenteren van groenten en beet-kvass.

Anoniem

@boselfje Ik heb je vandaag nog niet gezien! 🙂

@haluk Misschien dat Piet ander voer heeft gegeven, waardoor de samenstelling van de melk anders is. Andere oorzaak kan idd alleen zijn temperatuur lijkt me!

simone
    Bijdrager

Arjan,

Ik ben al heel lang niet meer bij Piet geweest. Ik wacht op jouw buffelmelk omdat Piet niet biologisch is.

Ik haal mijn melk al een tijdje bij Peter in Arcen. Biologische koemelk.

Ufo
    Bijdrager

@Arjan,

Quote:
    De waterbuffels hebben onbeperkt weidegang, het hele jaar door. Er is wel een schuilmogelijkheid

Veel boeren kiezen er juist voor om gèèn schuilmogelijkheid te creëren voor de dieren. Met als gedachte: als de bliksem inslaat in de schuilmogelijkheid, is een groot deel van de kudde verloren. Zonder schuilmogelijkheid wordt er hooguit 1 koe door de bliksem getroffen…

Graag jou visie hieromtrent.

Anoniem

@ufo. De schuilmogelijkheid is alleen bedoelt voor extreem nat en koe weer, niet voor tijdens onweersbuien, dan vinden ze het ook veel te leuk om buiten te zijn. Heb ze wel eens de kans gegeven ook binnen te komen, maar ze waren allemaal buiten te vinden!

@destoerderij Nee, ik ben idd gisteren nog niet geweest. Ik had geprobeerd een berichtje via de site te versturen maar dit was niet gelukt en toen is het er bij ingeschoten om te bellen.

Maar heb je al melk? En op welke locatie kan ik dat komen halen? En is het dan handig om eerst te bellen? Hoeveel kost een liter melk? Ik ben heel benieuwd:) Heb mijn moeder al lekker gemaakt dus neem voor haar ook een litertje mee:)

@Haluk Heb je al geprobeerd om de melk even in helemaal andere potten te doen? Of met een ander schoonmaakmiddel schoon te maken? Of afgesloten te bewaren in de koelkast? En vervoer je de melk gekoeld naar huis? Het is natuurlijk ook wel weer waarbij de melk sneller zuur wordt.

Anoniem

@boselfje Deze week zouden de eerste kalfjes geboren kunnen worden en dan krijg ik de buffels hopelijk gelijk aan de melk. Het wordt nog een flinke uitdaging, omdat die waterbuffels nogal eigenwijs zijn en niet gemakkelijk de melk laten schieten in de melkstal; als het kalfje er ook bij mag lopen en drinken de hele dag. De stoere buffels staan/lopen in Son en Breugel, vlakbij Eindhoven. De melkprijs is 1,50 euro per liter en daarvoor krijg je zoals Haluk al schreef uitermate voedzame melk voor terug. Eerst even bellen of mailen (info@destoerderij.nl) is wel handig. Ik zal later wel “openingstijden” op de website zetten, maar nu eerst maar eens focussen op die melk er uit zien te krijgen! 🙂

Alexandra
    Bijdrager

Succes! Als de buffels goed melk gaan geven zal ik eens een uurtje rijden voor die romige melk 😆

Vandaag de boerin even gesproken waar ik. In melk zelf kan tappen. Het loopt er storm! Blijkbaar gaan er steeds meer mensen aan de rauwe melk. Nu maar hopen dat deze “trend” zich voortzet!

Ze vertelde me ook dat er wel een roerding in de tap zit, maar die kan niet bij de laatste 4/5 liter. Vandaar dat de onderste liters vele malen romiger zijn. De liters net daarvoor zullen dan wel mager zijn bedenk ik nu.

Lievergezond
    Bijdrager

mmm…allemaal interessant om te lezen..

Ik had afgelopen zaterdag ook niet zo’n lekkere melk..een beetje waterig leek het wel..

Haal iedere zaterdag 3 liter..daar doen wij (2 soms 4 pers.) een week mee.

Er is bij mijn boer een schema wanneer de melk opgehaald word.

Soms is dit ook op zaterdag..en dan haalt zijn vrouw eerst 3 liter voor ons eruit.

Dat ziet er soms uit als slagroom…

Heb helaas sinds 2 maanden een probleem..ik heb een lactose intollerantie..maar ben

v.a. vorig jaar vol overgave aan de rauwe melk.

Dat is al die tijd goed gegaan…en nu..na het drinken van 1 glas..buikpijn en diaree..

Raar……………iemand een idee hoe dat ineens zo kan??

Dia.

Webmaster
    Bijdrager

Dia,

Ben je recentelijk graanproducten gaan eten?

Mike

15 berichten aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 779)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.