oxaalzuur

Dit onderwerp bevat 30 reacties, heeft 13 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kanne 4 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #2167

    Anoniem

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds een paar weken de hurom slowjuicer gekocht, geweldig apparaat !

    Sindsdien drink ik alleen nog maar verse sap en natuurlijk mijn groene thee met manuka honing (dank jullie wel voor de tips)

    Alleen heb ik een vraag betreft bepaalde groente die je blijkbaar niet moet juicen,

    ivm oxaamzuur namelijk spinazie, bepaalde koolsoorten, peterselie etc.

    Kan iemand mij hier meer inzichten in geven ?

    Alvast bedankt.

    #61363

    Poekie
    Moderator

    @jim,

    Het heet oxaalzuur.

    Quote:
    -Oxaalzuur

    Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

    Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.

    Staat ook op mijn site bij ‘juiste voeding‘.

    Lia

    #61364

    Lay
    Lid
    Quote:
    Net als met de nachtschades zie ik een hardnekkig fenomeen keer op keer de kop opsteken. nl. de consumptie van rauwe spinazie. Vooruit dan maar, nog 1 keer voor de volledigheid: rauwe spinazie zit boordevol oxaalzuur dat nierstenen kan veroorzaken en moet NIET, ik herhaal: NIET, rauw worden geconsumeerd. Spinazie moet ALTIJD gekookt worden. We moeten zeer alert zijn op de volgende anti-voedingsstoffen in plantaardige voeding:

    – fytinezuur in granen, zaden, noten, bonen en peulvruchten.

    – Oxaalzuur in o.a. spinazie, rauwe chocola en rabarber.

    – Goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in kruisbloemigen.

    – Neurotoxines in nachtschades.

    Mike

    #61365

    Anoniem

    Vraagje; ik drink elke dag 2 glaasjes zelfgemaakte beet kvass (recept uit Eat Fat Lose Fat). http://www.thehealthyhomeeconomist.com/video-beet-kvass/

    Nu realiseer ik me dat rode bieten oxaalzuur bevatten.

    De Beet kvass laat ik een dag of 5 fermenteren: De biet zelf eet je dus niet maar alleen het aftreksel daarvan.

    Wordt het oxaalzuur dmv. fermentatie afgebroken/verminderd????

    #61366

    Webmaster
    Bijdrager

    Inmiddels ben ik wel overtuigd geraakt van de kracht van fermentatie. Ik ken bijvoorbeeld iemand die steevast buikpijn krijgt van het drinken van bier, maar als zij een wild gefermenteerd bier als bijv. Rodenbach (een Vlaamse bruine) drinkt is er niets aan de hand. Ik vermoed dan ook dat de gluten geheel worden opgelost door de melkzuurbacterien, mits de fermentatietijd lang genoeg is natuurlijk.

    Zo zijn volgens mij ook fytinezuur, oxaalzuur, schildklierremmers en misschien zelfs ook wel neurotoxines in nachtschades te neutraliseren d.m.v. fermentatie. De gouden regel schijnt toch wel te zijn dat hier minstens 2 jaar voor nodig is. Hatcho miso heeft minimaal twee jaar nodig, maar bijv. ook oude geuze, opnieuw een wild gefermenteerd Belgisch bier. Het mooiste zou dus zijn als je je beet kvas minimaal 2 jaar zou laten staan, voordat je deze consumeert.

    Je ziet wel dat men vroeger een heel ander tijdsbesef had dan nu. Het was het resultaat dat telde, men had geen mentaliteit van: grote stappen, snel thuis. Modern zuurdesembrood krijgt ook bij lange na niet de juiste fermentatietijd. Reken maar dat het roggebrood van de Zwitsers die Price zag een ander brood was dan moderne roggedesem!

    Mike

    #61367

    Anoniem

    Bedankt allemaal voor de reacties en tips, het is idd oxaaLzuur ipv oxaaMzuur.

    Ik sta nu op het punt om inkopen te doen op de markt, maar wat kan ik dan in mijn slowjuicer doen om toch gezonde sappen te maken die ik elke dag kan drinken ?

    Ik wil namalijk niet alleen fruit in mijn juicer doen, maar ook een diversiteit aan

    groenten, liefst 70/30 procent verhouding.

    Ps. bedankt voor de snelle reacties die ik elke keer krijg !

    Mvg,

    Jim.

    #61368

    Poekie
    Moderator

    Jim,

    Ik denk dat je meer hebt aan de yoghurtsmoothies, dat zijn dierlijke vetten die veel meer voor je doen dan al die rauwe groentes (vezels en cellulose) en het fruit (suikers).

    En je bent langer verzadigd door deze smoothies waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft wat weer minder stress oplevert voor je bijnieren.

    Wij hebben ook een juicer staan vanuit onze rawfood periode. Maar die gaat binnenkort maar op marktplaats want we doen er al heel lang niets mee. We doen nu gewoon een hele appel met schil en klokhuis in de smoothie en nu is het weer cranberrie tijd dus doen we nu een handje zure bessen er in.

    Lia

    #61369

    Anoniem

    Hoi Lia,

    Jij hebt dus ook een rawfood periode gehad, dat is wat ik nu steeds meer wil doen.

    Heb veel gezien op you tube, en was behoorlijk overtuigd, maar nu lees ik dus dat je

    beter smoothies kan maken, dat deed ik hiervoor dus veel.

    Maar als drankje is een wortel, appel en wat druiven toch gezonder dan drank uit een pak ?

    Ik drink op dit moment groene thee (verse blaadjes), sap uit mijn slowjuicer, en water.

    Daar kan een yogurtsmoothie dan mooi bij.

    Weet jij welke groenten ik dan wel in mijn slowjuicer kan doen (nachtschades, oxaalzuur)

    Ben me de laatste jaren steeds meer bezig gaan houden met gezondheid, begonnen met chlorella en spirulina, toen groene thee met honing, geen koek en snoep, ik rook en drink zowiezo niet, en nu dus verse sappen met de slowjuicer.

    Ik vind het fijn zoals het nu gaat, en wil steeds een stapje verder gaan met gezond/bewust leven, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

    De een zegt dit de andere dat, mbt tot bieten, tomaten, gojibessen etc.

    heb een molukse oma die al jaren supermarktvoedsel eet en die is al 92 jaar, hoe verklaar je dat dan ?

    Zo genoeg verteld, ben iig blij met de site en de vele reacties die ik krijg op mijn

    vragen.

    Misschien moet ik maar een keer een bijeenkomst bijwonen.

    Jim.

    #61370

    Anoniem

    o ja, ik neem ook levertraan icm boterolie van green pastures.

    #61371

    Poekie
    Moderator

    In een ander topic schreef Dennis over de verschillende gedachten van mensen over bieten, tomaten, gojibessen etc. het volgende:

    Quote:
    Het is altijd een afweging tussen de gezonde stoffen en de ongezonde stoffen binnen een product. De vraag is hoeveel gewicht je dan al die stoffen gaat geven, ten voordele en ten nadele van je gezondheid. In de reguliere media en bij de webshops die plantaardige superfoods verkopen worden de positieve kanten benadrukt. Hier op het forum worden de negatieve kanten van de nachtschades benadrukt. Hier wordt sowieso vee kritischer gekeken naar plantaardige voeding. In zijn algemeenheid zeg ik altijd: onderzoek iets vanuit meerdere kampen en doe dit met dezelfde openheid voor hun verhaal. Gebruik je gezond boerenverstand en je intuïtie en probeer te voelen wat kloppend is voor jou. En als je nachtschades eet, probeer dan te voelen hoe je lichaam erop reageert…

    Dit is een link naar een Engelstalig E-boek (Nightshade free, pain free!) over de nadelen van nachtschades:

    http://unilibrium.net/healthfiles/NightshadefreePainFree!e-BookbyMichaelFowler.pdf

    Voor mij is het ook een beetje verwarrend. Ik doe zuinig met de nachtschade, maar vermijd ze niet. Verschillende mensen op dit forum vermijden ze zo veel als mogelijk.

    Quote:
    heb een molukse oma die al jaren supermarktvoedsel eet en die is al 92 jaar, hoe verklaar je dat dan ?

    Jou Molukse oma heeft een betere start gehad qua voeding dan de jongere mensen van nu.

    Zij heeft waarschijnlijk van een eigen tuintje gegeten en rauwe melk gedronken etc.

    Door die goede start kan ze nu wat meer hebben.

    Er gaan al ‘geruchten’ dat de ouders van nu hun kinderen gaan overleven, dat is toch om kippenvel van te krijgen?

    Wij hebben dan wel een 1/2 jaar op rawfood geleefd maar ik kan je geen advies geven welke groente je kunt gebruiken voor de slowjuicer. Ben daar niet in thuis. Wij hebben onze slowjuicer maar heel kort gebruikt.

    Ik denk maar zo, waarom zou je niet het hele product eten i.p.v. alleen het sap ervan te drinken?

    Zou zeker geen groente eten/drinken die oxaalzuur en fytinezuur bevatten. Maar ja, dat denk ik en jij bent jij.

    Doe je eigen ding en luister naar je lichaam.

    Lia

    #61372

    Anoniem

    Hoi Lia,

    Ik ben niet van plan een rawfood dieet te gaan volgen, maar vind het maken van

    groente/fruit sappen wel lekker, ik gebruik zowiezo geen spinazie of koolsoorten, wel maak ik vaak sappen met wortel, appel, sinasappel, aardbeien, banaan, komkommer, gember en

    bieten (maar daarvan weet ik niet of dat gezond is ivm oxaalzuur)

    Weet iemand anders op dit forum wat ik verder nog in mijn slowjuicer kan doen ?

    Zijn tomaten of selderij ok ?

    Ik zal idd proberen te luisteren naar mijn lichaam.

    Jim.

    #61373

    Poekie
    Moderator

    Jim,

    wortelen bevatten veel zetmeel = suiker, zijn eigenlijk om te koken en niet zoveel van te eten.

    Bananen zijn een suiker/zetmeelbom, zou ik niet doen dus.

    bieten geef je zelf al het antwoord op.

    tomaten zijn nachtschades.

    Maar je mag het helemaal zelf weten hoor, je moet voor jezelf uitmaken of je voor de ‘voors’ gaat of voor de ‘tegens’ van iets.

    Lia

    #61374

    Anoniem

    Op deze site staat een interessant artikel over de therapeutische werking van rode bieten. Het zou o.a. bloeddrukverlagend werken. http://vita-info.nl/2011/01/rode-bietensap-nitraat-nitriet-en-vitamine-c/

    Oxylaatrijke voeding (Ook bijv. thee, spinazie, chocolade) zou worden geneutraliseerd door calcium en magnesium te nemen of calcium en magnesiumrijke voeding. De oxylaat wordt dan niet opgenomen maar gaat in de darmen een verbinding aan met deze mineralen.

    #61375

    Webmaster
    Bijdrager

    Dat is niet waar. Oxaalzuur bindt zich juist aan calcium en vormt dan nierstenen.

    Jim, ik weet niet waarom dat juicen voor jou een bijna magische aantrekkingskracht lijkt te hebben, maar ik zou in ieder geval geen zoet fruit juicen en qua groenten kom je dan alleen maar uit op watterrijke, niet zoete groenten als komkommer, selderij en … ❓

    Mike

    #61376

    Anoniem

    En hoe zit het met gefermenteerd bietensap?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.