orgaanvlees

Dit onderwerp bevat 438 reacties, heeft 73 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Cholesteroliscool 3 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 439)
  • Auteur

E123
    Bijdrager

Sinds ik het boek van Weston Price heb doorgebladerd en al die foto’s van supergezonde mensen heb gezien ben ik echt gemotiveerd om toch echt eens orgaanvlees te leren eten. 8)

Ik lees hier af en toe wat over lever, maar zijn er hier mensen die ook andere dingen eten, zoals hart,of nier? Dit is natuurlijk wel de aller-aller-aller gezondste voeding die er bestaat. En als echte WAPF-er kan je eigenlijk niet alleen maar spiervlees eten. Mike vertelde eens dat de indianen het spiervlees aan de honden gaven, en het orgaanvlees zelf opaten.

Ik zag hier dat het ook nog eens ontzettend goedkoop is http://www.freenature.nl/cgi/shop.cgi?site=free&group=000345&conpag=p000078

1kg hart voor €3.75 en lever voor €7.00. Lever heb ik een paar keer geprobeerd, maar kreeg ik maar moeilijk weg. Maar het zal me lukken.

Nog meer mensen al aan de hart, lever, nier, schildklier, tong enz?

Rapunzel
    Bijdrager

Ik ben enkel aan de kippenlevertjes. Dat gaat net. Ik geloof dat we onze hond vroeger hart gaven. Gekookt. En dat stonk me toch…

Anoniem

Pas heb ik zwezerik gegeten. Dat gaat door voor een delicatesse, was peperduur (28 euro per kg!), een heel gedoe om klaar te maken en eerlijk gezegd vond ik er niks aan. Niet voor herhaling vatbaar, wat mij betreft.

Ik heb wel eens gehoord van gehaktballen waar ook maag in verwerkt was, die waren lekker.

Het zou mooi zijn als iemand een lekker recept heeft met hart!

E123
    Bijdrager

Er moet toch een manier zijn om dit soort dingen naar binnen te krijgen. Misschien is het ook gewoon een kwestie van gewoon doen en er weer aan wennen. Al onze opa’s en oma’s aten dit zonder problemen. Volgens mij moet het ook gedeeltelijk tussen onze oren zitten dat orgaanvlees niet lekker is. Mijn vader en moeder vonden het heerlijk vroeger, maar zij moeten weer niet denken aan levertraan. Dit krijg ik dan weer met gemak weg.

zirus
    Bijdrager

Ik vind het ook heel belangrijk om orgaanvlees toe te voegen, maar het gaat niet makkelijk. Ik heb een tip gezien over stukjes lever invriezen in pil grotte en die gewoon bij je dagelijkse supplementen innemen – lekker rauw, maar proef je niets van 😉 Ik vond Mike’s link naar de rauwe orgaan extracten ook een goede: http://www.iherb.com/Natural-Sources-Raw-Thyroid-90-Capsules/6016?at=0

Wat vinden jullie van deze mogelijkheden?

E123
    Bijdrager

Inderdaad, Claireelis. Daar wilde ik eigenlijk ook mee beginnen. Toch wel een simpele manier om elke dag hart en lever binnen te krijgen. Mijn doel is wel om het ooit lekker te gaan vinden.

ruud
    Bijdrager

Goed item! Ik wil het ook kunnen eten, maar ik krijg het echt niet weg, maar ik ben ook vastbesloten dat mijn weg naar de organen gaat ook.

autumn
    Bijdrager

Ik eet alle organen die ik kan krijgen: lever, nieren, hart, hersenen, klieren… Bij de slager van de biomarkt heb ik al 3x stierenballen besteld, maar steeds vergeet hij het door te geven voordat hij er weer een naar het slachthuis brengt. 🙁 Ik heb ook wel eens in een restaurant zwezerik gegeten. Het was gebakken of gefrituurd misschien wel. Zo proefde het althans. Ik vond het niet speciaal lekker, maar wel goed te eten. En inderdaad ook prijzig.

Ik zie het als een avontuur om nieuwe dingen te proeven en te ontdekken. Nu bedenk ik me ook opeens dat er al kalveren geboren zijn bij de biologische boerderij in Eindhoven. Als een koe zijn eigen moederkoek opeet, waarom zou het dan niet gezond voor mensen zijn? Ik zal eens een recept zoeken op Smulweb.nl… :mrgreen:

Ooh, het kan dus echt! Ik heb al een paar recepten gevonden: http://www.twilightheadquarters.com/placenta.html

http://www.veit.nl/75033-recept-geroosterde-placenta

Hier wat leuke info over het gebruik van de placenta bij traditionele volkeren:

http://www.xead.nl/moederkoek-om-op-te-eten

Ik heb ook wel eens een kip geslacht die van binnen nog vol zat met kleine eierdooiers in verschillende maten. Die kan je ook gewoon opeten. In Cambodja heb ik trouwens ook wel eens eieren gegeten met een kuikenfoetus erin. Dat was toen wel even over een flinke drempel heen stappen.

Terug naar de organen. Hart is prima om mee te beginnen. Het smaakt naar gewoon vlees met een lever-accent. Je dient het een uur of 4 te koken, zo net tegen de kook aan. Dan is het verrassend mals vlees met een hele fijne vezelstructuur. Het water waar je in gekookt hebt kan je als bouillon voor een soep gebruiken. Ook tong vind ik erg lekker. Deze dien je een uur of 2 te koken om hem malsgaar te krijgen. Nieren hebben een sterkere smaak, maar hoef je slechts kort even aan te bakken. Maar je kunt ze ook rauw eten. Ik wacht op de dag dat ik zelf eens een dier mag slachten. Dan kan ik alles proeven wat ik kan vinden. Ik denk niet dat ik er van over laat. 🙂

Lievergezond
    Bijdrager

Ik heb wel een recept van niersoep in m’n oude kookboek..

als iemand het wil…post ik het wel..

Dia.

Anoniem

Ik vind lever ook niet echt lekker, maar probeer dapper elke keer een stukje. Manlief vindt het namelijk heerlijk. Wat wij doen is lever aan heel kleine stukjes snijden, braden in uienringen en lekker kruiden met keltisch zeezout, peper en knoflook (poeder). Met een beetje moed is het dan te doen. Overigens kun je ook lever invriezen en dan aan kleine snippers raspen en bijv in je soep doen. Zelf nog nooit gedaan, maar lijkt me wel wat. Kun je het tenminste makkelijk doorslikken.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik vind lever gewoon echt lekker, dus dat is wel mazzel. En als kind was ik dol op macaroni met varkensniertjes. Mijn moeder maakte dit regelmatig voor mij.

De niertjes snijd je in plakjes, kruiden met zout/peper en een beetje bloem eromheen. Dit bakken in boter, maar niet te lang, en aanvullen met heet water, dan krijg je een beetje gebonden sausje erbij. Ik eet uiteraard geen macaroni meer, maar denk dat ik de niertjes nog steeds heerlijk vind.

Poekie
    Moderator

@dennis,

Mike zegt vaak, eet waar je last van hebt.

Heb je last van je nieren, eet nieren.

Heb je last van je lever, eet lever.

Jij geeft aan dat je stierenballen hebt besteld. Uhhh, heb jij last van…….. 😆

Sorry, kon het niet laten.

autumn
    Bijdrager

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik stel me voor dat je vermalen lever ook prima door gehakt kunt mengen om gehaktballen te maken.

Ik heb hier een paar orgaanvlees recepten gepost.

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=474

Anoniem

Ik herinner me als kind wel eens niertjes of hart te hebben gegeten. Nu beperk ik me eigenlijk alleen tot kippelever. Een paar weken geleden had ik een probleem met mijn gebit en ben als een speer het protocol van Ramiel Nagel (cure tooth decay) gaan doen en heb besloten rauwe levershakes te maken. Met een teentje knoflook, rauw ei, olijfolie, eetlepel appelazijn, tuinkruiden, zeezout en bouillon smaakt het naar vloeibare paté of leverworst lekker! Dus wie ervan houdt..

mappas
    Bijdrager

Brrr, ik heb last van m’n verleden……… Als 15-jarige scholiere werkte ik op zaterdag en in vakanties bij de slagerij van de Miro (dat was een hypermarkt uit de jaren 80). Ik pakte het vlees in, prijsde het en vulde de bakken bij.

Om dat inpakken gaat het. Onderdeel van het productassortiment waren rundernier, varkensnier, varkenshersenen, hart en runderlever.

Hart fascineerde me wel: dat was zulk mooi glad donkerrood vlees. Jammer dat het zo vies rook als je het kookte (voor de hond). Maar runder- en varkensnier………bwèèèh….. dat stonk echt verschrikkelijk naar urine, en dat vond (en vind) ik heel verklaarbaar ook 😡

Lever rook niet vreselijk opvallend geloof ik, maar de rare kwabberige consistentie deed me er nou niet echt naar verlangen 🙄

En dan varkenshersenen! Dat was een dikke glibberige brei, zat in een bak en met m’n hand in een zakje moest ik daar een klodder hersenen uithalen, zakje dichtmaken en in een bakje leggen waarna het over de inpakband naar de prijsmachine rolde. Brrr……wat heb ik bij die hersenen staan griezelen, wie dat in vredesnaam durfde op te eten! 😯

Dus door dit verleden is het voor mij wel een héle grote drempel om organen te eten.

Maar ik zeg nooit nooit 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 439)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.