Op zoek naar de juiste hulpverlener

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Op zoek naar de juiste hulpverlener

Dit onderwerp bevat 120 reacties, heeft 14 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  fatsnotbad 15 uur, 46 minuten geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 121)
  • Auteur

Romagi
    Bijdrager

Hoe eet ik mijn (geiten) yoghurt zonder problemen. consequent NA het avondeten.
    Ik ben met kleine porties begonnen en eet inmiddels wat meer. Ik tel dus de lepels totdat ik weet dat de hoeveelheid geen klachten geeft. Diaree had ik van de (koeien) room die ik er extra door deed.
    Ben ik de enige die sommige dingen op een ander tijdstip wel of niet verdraag? of hebben meer mensen dit?

Gerard
    Bijdrager

Verdragen is bij mij niet zozeer het geval, maar ik zie wel een verband tussen de tijd van de dag en een bepaalde voorkeur voor voedsel.
    Ik begin graag met yoghurt. Daarna iets wat zoutig is, bijvoorbeeld vlees, bouillon, kaas. Later op de dag wat groenten met graag iets vettigs er bij en ‘s avonds weer yoghurt.

bananenjam
    Bijdrager

Na het opstaan vanmorgen voel ik me plots beroerd. M’n hart bonkt, ik tril/beef, heb geen eetlust, stoelgang gaat moeizamer, ben bij vlagen erg misselijk en heb het koud op sommige momenten, terwijl het inmiddels 26 graden is in mijn huis.
    Ik ben richting het gaps dieet aan het toewerken en eet en drink dus veel bbb, nu las ik in het gaps boek dat je last kunt krijgen van ontgiftingsverschijnselen in de begin fase. Zou dat het kunnen zijn waardoor ik me nu zo ellendig voel?

Esther

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dat is nog maar de vraag. Een veelvoorkomende klacht is dat GAPS, zeker in de introfase, simpelweg te laag in koolhydraten. Dit wordt in GAPS-kringen allemaal toegeschreven aan ‘die-off’. We hebben het hier op dit forum al wel vaker over gehad:

https://www.fatsforum.nl/topic/totale-leegloop-van-energie/

Mike

bananenjam
    Bijdrager

Bedankt Mike voor een andere invalshoek!
    Ik eet sinds 2 maanden alleen maar kh uit groente en 1 of 2 stuks fruit, heb al die tijd geen hoofdpijn meer gehad en geen dof/duf gevoel meer in mijn hoofd. Ik ben nu quinoa aan het koken, maar ik ben bang en benieuwd hoe mijn lijf er mee om zal gaan. Maar ik voel me al belabberd, dus het is absoluut de moeite waard om er energie in te steken.
    Het te laag in kh zitten zou ook kunnen verklaren waarom ik gisteravond enorm trek had in friet…
    De thread die je me linkte was heel interessant, jammer dat het gestopt is.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dit vind je denk ik ook wel interessant:

https://www.fatsforum.nl/topic/gaps-plus/

Mike

bananenjam
    Bijdrager

Inderdaad een interessante link, ik ga dus weer wat van de genoemde pseudogranen en wellicht bataat toevoegen, 100 gram verspreid over verschillende maaltijden heb ik begrepen. Ik ben er waarschijnlijk te rigoreus mee gestopt in een fanatieke poging om mijn glucose huishouding meer in balans te krijgen.
    En theoretisch gezien moeten mijn bijnieren het zwaar hebben gezien de stress die ik ervaar, maar bij mijn man zijn de symptomen veel duidelijker en misschien heb ik het bij mijzelf onderschat. En met nauwelijks kh heb ik het ze alleen maar moeilijker gemaakt volgens wat ik nu begrijp.
    Please correct me if i’m wrong.

Ik denk niet dat pseudo granen handig zijn, deze kunnen ook heel erg belastend zijn voor de darmen. Ik zou het bij pompoen, wortel en fruit houden, en dan over een tijdje kijken of je ook tegen zoete aardappel, pastinaak en andere zetmeelrijke groentes kan. Er kan dan wel meer suiker in pompoen, wortel en fruit en zo zitten maar als je het andere niet kan verteren kan je het er voorlopig beter wel mee doen het is niet voor niets dat deze wel zijn toegestaan bij GAPS en andere niet. Ik zou ook bij deze zorgen voor minimaal 100 gram koolhydraten per dag, het is bij pompoen niet zo zoals bij graan dat dit maar een klein beetje minder is dan het droog gewicht het ondervoedingscentrum heeft op haar website een lijst met gemiddelde voedingswaardes voor allerlei etenswaar ga daar mee uitrekenen of je genoeg hebt.

bananenjam
    Bijdrager

Ik heb van mijn schoonmoeder een afgedankte bloedglucosemeter gekregen, met een stel teststrips die volgens de verpakking 6 jaar over de datum zijn.
    Maar ik houd van meten dus ik heb geen nieuwe besteld maar ze gewoon gebruikt, hier onder de uitslagen, ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten!

4-7 22:15 4.6 ruim 3 uren na de laatste maaltijd, voelde me ok
    23:00 4.5 voelde me wat hongerig, 20 kersen gegeten
    23:20 9.1 lag al in bed, maar m’n hart bonkte en ik was zeer nieuwsgierig naar de uitslag.

5-7 8:30 5.3 net uit bed, half uurtje wakker, voelde me brak ( zoals altijd)
    9:00 5.3 nog steeds nuchter, voelde me wat slapjes
    10:00 4.7 2 gl kruiden thee met appelazijn, sole, aa en ascorbyl palmitaat
    10:15 4.0 na 2 geb. eitjes met 3 el.rauwe rb gegeten
    10:30 4.6 na halve speltcracker met dik rb, duf gevoel, brain fog?
    10:45 3.8 naar, dof gevoel in hoofd, duf en geërgerd, kop kippen bouillon
    11:00 4.8 “schelig” gevoel achter de ogen
    11:15 5.0 schelig, last van fel licht
    11:30 5.5 beetje trek, nog steeds een naar gevoel in het hoofd
    11:45 4.9 na een halve avocado, dorst
    12:15 6.0 direct na 25 kersen, nu heel moe, slaperig, futloos

Nu zijn de strips op 🙂

Binc
    Bijdrager

Wanneer je hulpverlening vanuit de GGZ weigert omdat je zo een enorme weerstand voelt daartegen, is dat dan erg passief? Als ze stempels op je hoofd willen plakken en je willen veroordelen door middel van vragen lijsten die je in moet vullen en je voelt dat het niet klopt? Of is dat gewoon niet willen? En wat dan wel?
    Welke therapie is geschikt zodat je tot bewustwording komt? Dat je bewust word wie je bent en niet wat je bent?

Elkedageenei
    Bijdrager

Het succes van therapie wordt voor 75% bepaald door de klik tussen therapeut en cliënt. Dat is veel belangrijker dan wat diegene doet. Maar daar moet je je naturijk ook prettig en vooral veilig bij voelen.

En niet naar GGZ willen is kiezen om niet in het systeem te willen verdwalen. Ik noem dat verstandig! Hoewel sommigen wellicht geen keuze (denken te) hebben.

Binc
    Bijdrager

Ja, zo zie ik het dus ook wel eigenlijk. Als je al verdwaald bent dat je wellicht nog meer verdwaalt.
    Complete weerstand.

Gerard
    Bijdrager

Ik ga binnenkort met de ggz aan de slag om de gevolgen van het opgroeien bij een narcistische moeder aan de pakken. Ik heb me al flink in de materie verdiept en zal de vinger goed aan de pols houden. Ik heb genoeg gezien en ervaren hoe hulpverlening te kort kan schieten, ik zie dat tekortschieten zelfs als een zeer kwalijke zaak.
    Ik ben het boek “Traumasporen” van Wessel van der Kolk aan het lezen, zeer de moeite waard voor mensen die met trauma’s moeten leven en zelf inzicht willen krijgen in hoe trauma’s invloed hebben op het leven en hoe er een goed plan gemaakt kan worden voor een betere, vrijere en minder belast toekomst.

Binc
    Bijdrager

Het is alsof ik nu iets soortgelijks lees Gerard. Ik zit in een soortgelijke situatie. Alleen iets anders. Ik denk dat ik eindelijk door de traumaverwerking heen ga.
    Ik had dus GGZ hulp. Maar dat bleef oppervlakkig. Ze wilde mij doorverwijzen naar een andere vorm van GGZ, een zwaardere. Ik heb inmiddels besloten dit niet te doen om bepaalde redenen. Mede omdat ik zelf inzicht krijg inmiddels in mijn leven. Hierbij heb ik wel hulp gehad. In dit geval van Elkedageenei van dit forum.

Maar ik heb de indruk dat narcisme een soort standaard begint te worden van deze maatschappij. Dat het zich verspreid als een pest epidemie.

Hoe kwam jij erachter dat je moeder narcistisch is?

Gerard
    Bijdrager

Oh, dat kwam door jou! In een eerder bericht had je het over “Het verdwenen zelf” van Iris Koops, zo is het balletje bij mij aan het rollen gegaan. Ben je er zeer dankbaar voor!
    Dat boek, “Trauma Sporen” van Wessel van der Kolk kun je inkijken bij Bol.com, wie weet heb je er ook wat aan.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 121)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.