Moeten we echt minder vlees eten ?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Moeten we echt minder vlees eten ?

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  complotdenker 5 maanden geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #187019

    Ed Bijman
    Bijdrager

    Gisteren zag ik op het NOS journaal een heel topic gaande over vleesconsumptie:

    https://tvblik.nl/journaal/nos-401 (5:07 – 7:34)

    Vooral de opmerking van voedingsdeskundige Samefko Ludidi verbaasde mij enorm, hij zei :

    Wat vlees kan doen voor de gezondheid als je teveel eet, verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, verhoogt het risico op diabetes, obesitas omdat het een energiebron is waar heel veel calorien in kunnen zitten.

    Ahaaa, dus van veel calorien in een product, is er de oorzaak van dat we hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas krijgen ??

    Ik ging er juist vanuit, dat meer vetten consumeren en minder koolhydraten, juist hart- en vaatziektes, diabetes en obesitas voorkomt.

    #187034

    fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

    Ed,

    Hoewel ik blij ben dat je je vragen hier deponeert, verbaas ik me tegelijkertijd over het gemak waarmee je je door reguliere voedingspropaganda aan het twijfelen kan worden gebracht.

    Dat gezegd hebbende is dit het antwoord op je vraag:

    De calorienmythe gaat uit van calorien in-calorien uit, alsof het lichaam niets meer is dan een verbrandingsmotor. Gooi een x-hoeveelheid benzine in de tank van een auto en je kunt er een x-hoeveelheid kilometers mee rijden, voordat je opnieuw moet tanken. Dit voedt bij mensen ook een andere mythe: die van lichaamsbeweging om calorien te verbranden en daarmee op gewicht te blijven.

    Nergens wordt in deze theorie de uiterst complexe hormoonhuishouding van mensen meegenomen, die mensen kan aanzetten tot het vasthouden of verbranden van energie. In een staat van voedselschaarste zal ons lichaam in ‘spaarstand’ gaan staan en de stofwisseling en lichaamstemperatuur vertragen, om zoveel mogelijk voedingsstoffen te kunnen onttrekken aan zo weinig mogelijk brandstof via de voeding. In een staat van voedseloverschot zal de stofwisseling juist versnellen en kan het lichaam zich veroorloven om te kiezen voor kwaliteit van voedingsstoffen i.p.v. kwantiteit. Ik moet de eerste auto nog tegenkomen die over een dergelijke intelligentie beschikt om de omloopsnelheid van energie op deze manier te reguleren!

    Dit zijn allemaal hormonale processen, die te maken lijken te hebben met hoeveel voedsel er binnen komt maar in werkelijkheid verbonden zijn niet aan de hoeveelheid (calorien) maar aan de voedingsWAARDE van de producten die we consumeren. Vandaag de dag verkeren we in een unieke situatie, die we nooit eerder tevoren hebben gezien bij de mensheid: overgewicht door ondervoeding. In de westerse wereld komen mannen wel aan hun 2500-3000 calorien per dag en vrouwen aan hun 2000 calorien per dag, het schort aan de kwaliteit van de voedingsmiddelen die we eten en dit triggert hormonale (stress)reacties. De oorzaak is uitgeputte landbouwbodems i.c.m. zware bewerking van modern gemaksvoedsel.

    Niet voor niets is er een trend vanuit de vegetarische/veganistische wereld voor plantaardige ‘superfoods’. Het idee hierachter is dat je vaker zou moeten kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen. Weston Price zat op hetzelfde spoor, alleen hij identificeerde drie ‘superfoods’ van dierlijke oorsprong: rauwe melk, orgaanvlees en vis. In zijn boek roemt hij ook de hoge voedingswaarde van eieren en eitjes, zoals bijv. viskuit.

    Dergelijke dierlijke voedingsmiddelen werden door natuurvolkeren wereldwijd geroemd om hun gezondheids- en vruchtbaarheidsbevorderende werking. Deze mensen keken niet naar calorien maar naar wat het voedsel met hen deed, vooral met het oog op gezonde nakomelingen. Als we echter toch naar het aantal calorien van dergelijke dierlijke voeding kijken, zien we dat deze een hoge calorische waarde heeft. De filosofie van Price was dan ook: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk voeding tot je neemt die een zo hoog mogelijke concentratie bevat van voedingsstoffen. Logisch dus dat dergelijke voeding veel calorien bevat, het is immers geconcentreerde voeding!

    Je hoeft dan ook niet te varieren met voeding, een andere mythe die ze ons proberen wijs te maken. Je kunt elke dag hetzelfde eten en in een betere staat van gezondheid verkeren dan nu met al je ‘gevarieerde voeding’, die vaak nog maar net voldoet aan de basisbehoeftes van je lichaam. Calorisch voldoe je dan weliswaar ruimschoots aan je lichamelijke energiebehoefte (overschot), maar qua voedingswaarde verkeert je lichaam nog steeds in een staat van schaarste. Het gevolg is overgewicht, waarbij het lichaam zal proberen d.m.v. vetopslag (hoog in calorien) voedselreserves aan te leggen. De werkelijke brandstof van het menselijk lichaam is nl. vet, geen suiker.

    Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel? Eet grasgevoerd voedsel dat rijk is aan dierlijke vetten en eiwitten en dus rijk aan calorien! Hierdoor creeer je een overschot aan voedingswaarde, wat automatisch een hormonale rem op je voedselinname teweeg zal brengen. M.a.w.: eet voldoende van alles wat je nodig hebt in de vorm van natuurlijke dierlijke voeding en je zult merken dat je er minder van hoeft te eten om je lichaam alles te geven wat het behoeft, te merken aan een natuurlijke eetrem. Andersom zul je niet of nauwelijks een eetrem ervaren als je voedsel eet met een lage voedingswaarde, waardoor je bewust je calorie-inname zult moeten beheersen.

    Moeten we dus minder vlees eten? Het leuke is, deze vraag is niet eens interessant als je overschakelt op het verhogen van de KWALITEIT van dierlijke voeding i.p.v. de kwantiteit. Beter dus hoogcalorische dierlijke kwaliteitsvoeding tot je nemen in kleinere hoeveelheden dan laagcalorische ‘voeding’ in grote hoeveelheden. Dit is wat we kunnen leren van de lessen die Weston Price opdeed bij natuurvolkeren en die ikzelf (en anderen hier) ook daadwerkelijk zelf heb ervaren.

    Mike

    #187055

    Elkedageenei
    Sleutelbeheerder

    Goed omschreven Mike dank, ik deel dat op mijn fb pag (gezkndheidineigenhand) als je dat ok vindt.

    #187057

    fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

    No probs.

    Mike

    #187480

    Gerard
    Bijdrager

    Eigen ervaring van de afgelopen tijd: Ik ben de nadruk meer op vetten gaan leggen: varkensvet, rundervet, slagroom, boter enz. Ik merk dat ik met alles wat ik eet nu eerder verzadigd ben, dus ook als een maaltijd hoofdzakelijk groeten bevat, b.v. spinazie aangemaakt met een saus van speltbloem en boter om een roux te maken an dan nog slagroom en zout erdoorheen. Eitje erbij en smullen maar. Ik val af en doe m’n best om niet te veel af te vallen, dat valt wel op zou ik zeggen.

    #231645

    Janneke
    Bijdrager

    In vlees zit onder andere carnitine, voor meer energie en een betere vetverbranding. In vlees zitten nog meer nuttige stofjes, die in vegetarische voeding, zeker indien niet uitgebalanceerd, veel minder voorkomen.

    #231894

    Elkedageenei
    Sleutelbeheerder

    Wat de koeien er zelf over zeggen… ook al geloof je niet in communicatie met dieren..de koeien zeggen ongeveer hetzelfde als hoe wij er hier over denken. Eerst geeft ze melk en daarna wordt ze vlees, maar verspil niets en blijf weg van de bio industrie (raar dat dat bio heet trouwens).

    #232359

    naief
    Bijdrager

    mooi elkedageenei

    #233036

    fatsnotbad
    Sleutelbeheerder
    #233046

    Binc
    Bijdrager

    Goed artikel Mike!
    Iemand die zichzelf niet van de wijs laat brengen door wat er door de buitenwereld ingeprent word!
    daar kunnen meer mensen een voorbeeld aan nemen.
    Gewoon zoals het is.

    #233350

    fatsnotbad
    Sleutelbeheerder
    #233454

    complotdenker
    Bijdrager

    Kunnen mensen die hun eten bij de voedselbank halen ook een keer kwaliteids vlees eten.

    Denk dat de meerderheid ff moet wennen aan de smaak😝.

    Complotdenker

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.