moeite met articuleren

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid moeite met articuleren

Dit onderwerp bevat 39 reacties, heeft 13 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Spal 3 jaren, 11 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
  • Auteur

Spal
    Bijdrager

Graag jullie kijk op het volgende:

Mijn vriend heeft vandaag plotseling moeite met articuleren. Hij zegt het lijkt wel alsof ik alcohol gedronken heb. Het voelt voor hem als spreken met een dubbele tong.

Zijn eet en leefgewoonte zijn bedroevend.

– vergeet te drinken

– blaadje sla (moet afvallen vanwege hoge bloeddruk)

– eet geen vet (moet juist vet kwijt volgens hem)

– weinig tot geen lichaamsbeweging

– stressvolle baan

Ligt het aan

– te lang en te veel inspannend werken

– tekort aan mineralen

– tekort aan vet

– gebrek aan vocht

– ….

ad ligtvoet
    Bijdrager

@spal,

Ligt het aan

– te lang en te veel inspannend werken

– tekort aan mineralen

– tekort aan vet

– gebrek aan vocht

Vergeet de eiwitten niet!!Ik denk dat het aan gebrek aan (momenteel)inzicht ligt.Wellicht helpt het optreden van symptomen om hier iets aan te gaan doen. 😀

De informatie is wel summier,en verder denk ik dat het verstandig is om een TIA uit te sluiten(alweer,gebaseerd op de informatie.Maar misschien te overdreven maar misschien zijn er wel verdere aanwijzigingen).

Op grond van je info kan ik me alleen maar bij Ad aansluiten: op naar de arts en kijken of er sprake is van een tia.

Zo niet, dan kun je verder kijken…

ruud
    Bijdrager

Het kan ook lyme zijn, een ziekte die epidemisch is.

Men doet in het reguliere circuit net alsof men het uitsluit als men al op het idee komt een test te doen, maar deze testen zien 50% van de lymepatienten over het hoofd.

Spal
    Bijdrager

Dank jullie wel voor jullie input.

Ik denk vooralsnog dat er niets ergs aan de hand is (TIA).

Ik probeer hem al maanden te laten inzien dat zijn eet en leefpatroon destructief is.

In mijn ergste chronische vermoeidheid periode had ik ook last van deze klacht. Ik heb nooit geweten wat de oorzaak is geweest van dit aspect aan mijn ziekte maar het is na verloop van tijd over gegaan. Vandaar dat ik niet direct het ergste vrees.

Achteraf gezien misschien een combinatie van aangezichtsspanning, mineraaltekorten, overgeactiveerd zenuwstelsel, verkeerd eetpatroon en wat nog meer hoort bij bijnieruitputting.

Mocht het zijn dat zijn klacht aanhoudt dan is het inderdaad verstandig een tia uit te sluiten.

Spal
    Bijdrager

Lievergezond,

In zijn geval is Lyme hoogst onwaarschijnlijk. Hij leeft ondergronds: vanuit huis naar garage, auto in, naar parkeergarage bedrijf, later in de auto naar de sportschool en weer visa versa.

Anoniem

ja lievergezond ik moest ook even aan Lyme denken.

Wat ook nog zou kunnen alhoewel niet waarschijnlijk is een (ergere) uitdroging vanwege het niet drinken en weinig vet eten? En dan juist nu omdat er de laatste dagen meer zon is en een stuk warmer?

Spal
    Bijdrager

De scan heeft uitgewezen dat het een kleine hersenbloeding is geweest.

Andere symptomen anders dan moeite met praten heeft hij niet.

Hopelijk is dit een keerpunt in zijn leven en leidt dit tot verbeteringen in zijn eet en leefpatroon.

In ieder geval duidelijkheid!

Je bent niet erg open: wat zei de arts nog meer?

ruud
    Bijdrager

hoi Spal, wat de ziekte van lyme aangaat: je hebt het over hoe je man nu leeft, maar een besmetting kan jaren geleden plaats gevonden hebben al op de meest uiteenlopende manieren (heus niet alleen via teken).

Tanja
    Bijdrager

Spal, dat is toch wel even schrikken, ik vreesde het al toen ik dit las. Ik hoop ook dat het een keerpunt wordt, ik ieder geval weet hij nu dat vetarm eten geen garantie is op gespaard blijven van hart en vaatziekten. Is het praten nog altijd even slecht?

Anoniem

Dat klinkt heftig, Spal. Ook bij een kleine hersenbloeding moet hij weten wanneer dit precies was en wat hij voelde (tintelingen?). Door veel te oefenen met spreken kun je erachter komen of het taalcentrum inderdaad niet is aangetast, en zo kan een en ander in de hersenen zich ook herstellen. Veel spreken.

Spal
    Bijdrager

Ja Tanja, het spreken is nog niet verbeterd. Hij praat nog steeds met een “dubbele tong”.

Hij is opgenomen in het ziekenhuis en wordt veelvuldig gecheckt. Maandag zal hij weer naar huis mogen nadat er eerst nog eea getest gaat worden.

Dan weten we ook meer, nu in het weekend wordt er niet zoveel gedaan op dat gebied.

Thijs, op de scan was te zien dat hij eerder ook al eens een klein hersenbloedinkje heeft gehad. Dat was nieuws voor hem. De hersenbloeding van gisteren heeft hij ook niet gevoeld. Hij heeft zelfs nog tot half twaalf ‘s avonds zitten doorwerken.

Inderdaad wat je zegt over veel spreken is zeker waar.

Dat zal bij hem echter geen probleem zijn; hij praat veel en graag!

Hopelijk is er niet teveel beschadiging/afsterving van hersencellen en kan hij door veel oefenen weer volledig herstellen.

Tanja
    Bijdrager
    Quote:
    Hij heeft zelfs nog tot half twaalf ‘s avonds zitten doorwerken.

Stress is funest, misschien nog wel belangrijker dan de voeding.

Anoniem

ojeetje spal dat zal toch schrikken zijn, sterkte en hopelijk gaan de alarmbellen rinkelen en komt er verbetering in rust en voeding

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.