Misselijk bij koolhydraat beperkt eten

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Misselijk bij koolhydraat beperkt eten

Dit onderwerp bevat 30 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  autumn 7 jaren, 10 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Dennis,

Ahornsiroop is suiker, punt. In bepaalde kringen (GAPS, Paleo) maakt men een onderscheid tussen glucose en fructose, waarbij glucose gezien wordt als ‘goed’, omdat het rechtstreeks het bloed in gaat en fructose als ‘fout’, omdat het opgeslagen wordt door de lever. Ik zou niet weten waarom een directe suiker als glucose wel goed zou moeten zijn, als je bedenkt dat de meesten van ons een te hoog glucosegehalte in het bloed hebben. Kanker voedt zich met glucose in het bloed. En niet alleen kanker! Daarom is die vetverbranding zo belangrijk. Het lichaam kan prima glucose maken van vetten en eiwitten, het heeft helemaal geen directe glucose uit koolhydraten nodig.

Er zijn meer mineraalrijke producten die geen suikers bevatten, daar heb je geen ahornsiroop voor nodig. Je hebt je research gedaan naar ahornsiroop en schrijft dat het voor 65% sucrose is. Je zult met me eens zijn dat witte suiker een grote ramp is voor je gezondheid. Dit bestaat uit 100% sucrose, waarvan 50% glucose en 50% fructose. Ahornsiroop levert weliswaar een verbetering op t.o.v. witte suiker, maar we hebben het wel nog steeds over 32,5% glucose en 32,5% fructose, ong. eenderde van witte suiker. Je kunt wel mooie fimpjes posten over de winning van ahornsap, maar hoe het sap bewerkt wordt d.m.v. extreme verhitting tot ahornsiroop blijft buiten beeld.

Ik blijf het houden bij biologische, donkere honing en het ingedroogde rietsuikersap, compleet met MINERAALRIJKE melasse, van Billington’s. Van mij mogen ze al die ‘gezonde’ zoetmiddelen houden: agavesiroop, ahornsiroop, maissiroop, rijstsiroop, dadelsiroop, etc.

Mike

ruud
    Bijdrager

Ik heb thuis een boek over probiotica, geschreven door een Duitse arts, dr. Michaela Doll.

Zij schrijft in haar boek: ¨probiotica: het geheim van een gezonde darmflora¨ op p. 93 dat de schimmel candida (maar dat geldt vast voor alle schimmels – en er schijnt een relatie te zijn tussen schimmels en kanker) zich voedt met zoetigheid, of het nu gaat om gezonde zoetigheid of ongezonde zoetigheid. Ze zegt ook dat mensen met een prikkelbare darmsyndroom vaak problemen hebben met zoetigheid.

Webmaster
    Bijdrager

Schimmels zijn opruimers en voeden zich met alles wat in je lichaam niet thuishoort of teveel is. Het is uitermate simplistisch om te stellen dat schimmels zich alleen voeden met suikers. Als je vetten of eiwitten niet goed verteert, dan worden deze ook door schimmels gegeten. Schimmels gedijen bij slecht verteerd voedsel (te weinig maagzuur!) en bij lichaamsvreemde substanties zoals zware metalen, bestrijdingsmiddelen, medicatie etc.

Wat uit dit verhaal blijkt is dat schimmels je HELPEN om van al deze dingen af te komen! Het is dan ook volkomen zinloos om je concentreren op schimmels en andere micro-organismes, wat je moet doen is de OMGEVING veranderen waarin deze organismes het goed doen. In voldoende maagzuur zouden schimmels onmogelijk kunnen overleven. Schimmels (en andere micro-organimes) zijn anaeroob en kunnen dus niet overleven in een zuurstofrijke omgeving. Ze kunnen niet overleven als je darmen, je organen, je bloed niet verstopt zijn, als alles goed vloeit en doorstroomt.

Dit is de oorsprong van het woord ‘schoonheid’. Het gaat om schoon-heid, schoon zijn van binnen is mooi zijn van buiten. Richt je daarop en de schimmels gaan vanzelf weg, want ze hebben niets te zoeken in een schoon systeem. Daar kunnen bepaalde helende suikers (zoals honing) wel degelijk een positieve rol in spelen. Opnieuw zie je dat het gaat om een pro-gezondheidsbenadering, niet om een anti-schimmelbenadering.

Mike

ruud
    Bijdrager

@ Mike, Verhelderend wat je schrijft, dank je wel.

Volgens mij heb ik het al eerder gevraagd, maar is het mogelijk dat een lichaam uit zichzelf meer maagzuur aanmaakt?

Zoja welke stimulatie heeft een lichaam daartoe nodig om het zover te krijgen dat de maag het zelf weer afkan?

Ik weet wel van sole en azijn bijv.

Maar gaat de maag het dan op een gegeven moment weer zelf oppakken?

Anoniem

Idd interessante vraag….vd sole en azijn/zurigheid wist ik t idd ook…en volgens mij stimuleert versgemalen zwarte peper ook maagsap aanmaak?(weet niet hoe dat overigens is met witte peper?want ik vind witte peper lekkerder over rood vlees dan zwarte)

Webmaster
    Bijdrager

Te weinig maagzuur heeft m.i. te maken met 3 factoren (in geen specifieke volgorde):

– Een lage consumptie van chloride in voeding in de vorm van (het juiste) zout en zoutrijke voedingsmiddelen zoals bijv. selderij, dat niet voor niets het voorvoegsel ‘sel’ heeft gekregen. Zout is onze enige bron van chloride. Maagzuur is hydrochloridezuur, vloeibare chloor dus. We noemen dit niet voor niets ZOUTzuur.

– Een hoge inname van bewerkt voedsel dat te weinig verteringscapaciteit vereist, omdat de moleculen al nagenoeg kapotverhit zijn, waardoor deze min of meer direct in het bloed terechtkomen. Vaak zijn dit bewerkte koolhydraten die niet voor niets ‘snelle suikers’ worden genoemd. Hierdoor wordt de spijsvertering niet ‘getraind’ en wordt deze ‘lui’.

– Voortdurende stress, waardoor het lichaam geen prioriteit geeft aan voedselvertering.

Je weet dus wat je te doen staat:

– Eet meer zout, Keltisch zeezout welteverstaan. Drink het ook als een Sole.

– Train je spijsvertering door bewerkte koolhydraten te vermijden en je uitsluitend te beperken tot (in geringe mate) complexe koolhydraten, maar vooral het accent te leggen op dierlijke vetten en eiwitten van de beste kwaliteit die je maar kunt vinden. Dit vereist meer spijsverteringscapaciteit en je lichaam zal er dus meer maagzuur voor moeten aanmaken om dit mogelijk te maken. Let erop dat vetten helpen om eiwitten te verteren. Eet dus meer vet dan eiwitten.

– Verminder je stressniveau. Ga op zoek naar je passie, iets waarin je jezelf helemaal kan verliezen en geen besef van tijd en ruimte hebt. Het gaat erom dat de energie uit je hoofd naar beneden stroomt, naar de ‘onderbuik’.

Mike

HeleenQ
    Bijdrager

Daarnaast zal het innemen van zuurkoolsap voor de maaltijd de maagwand stimuleren om meer maagzuur aan te maken. Dit werkt ook zo met rauwe appelazijn. Dus ook hiermee kun je de maag stimuleren om meer maagzuur aan te maken.

Rapunzel
    Bijdrager

Ik neem het meestal allebei: appelazijn voor het eten en zuurkoolsap na het eten. Behalve als ik Betaïne slik, dan laat ik het zuurkoolsap maar zitten. Misschien werkt het zo nog beter? 🙂

ruud
    Bijdrager

@ Mike / Gerrit & Rapunzel: super bedankt, daar kan ik, maar ik niet alleen, wat mee.

@ Mike, wat is volgens jou een bewerkte koolhydraat?

En: soms als een lever al weinig verteringsenergie heeft, dan is het toch juist ook nog van belang om nog ff dingen verhit aan te bieden aan ons spijsverteringsstelsel ook?

Dat is in elk geval zoals het in het zogeheten energieherstelplan staat.

@gerrit: rauwe appelazijn, kun je dat zo bij de biowinkel kopen of zijn daar ook weer speciale adresjes voor?

E123
    Bijdrager

Rauwe appelazijn kun je gewoon bij de biowinkel kopen. Kies wel voor de RAUWE en ONGEFILTERDE versie. ❗

Evan

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    @ Mike, wat is volgens jou een bewerkte koolhydraat?

Alles wat met witmeel te maken heeft (wit brood, witte pasta, etc.), maar ook witte suiker.

Quote:
    En: soms als een lever al weinig verteringsenergie heeft, dan is het toch juist ook nog van belang om nog ff dingen verhit aan te bieden aan ons spijsverteringsstelsel ook?

Dat is in elk geval zoals het in het zogeheten energieherstelplan staat.

Ja, gekookt voedsel, met name plantaardig voedsel, is dan beter verteerbaar. Daar is het hele GAPS-dieet op gebaseerd en dat klopt ook. Ik heb het echter over zwaar bewerkt gemaksvoedsel met chemische toevoegingen om te verhullen dat het geen smaak, geen geur, geen kleur, etc. meer heeft.

Mike

autumn
    Bijdrager

@ Mike

Het was geenszins mijn bedoeling om ahornsiroop te promoten. Ik wilde een nuancering aanbrengen, omdat ahornsiroop in 1 zin met agavesiroop werd vernoemd als zijnde geconcentreerde fructose. Weliswaar ahornsiroop gezonde toevoegingen bevat is het natuurlijk nog altijd een suikerstroop (dus hoofdzakelijk ongezond) waar je maar beter zo zuinig mogelijk mee kunt zijn of wat jij doet, laten staan. Voor de mineralen zou ik het ook niet nemen.

Aan het einde van het filmpje zie je trouwens wel hoe de siroop boven een vuur wordt ingedikt. De vraag is echter hoe rietsuikersap dan wordt ingedikt. Zouden ze dit niet ook met, wat jij noemt, extreme hitte doen?

Webmaster
    Bijdrager

Dennis,

Het rietsuikersap wordt ingedroogd. Hier wordt geen extreme verhitting voor gebruikt. Deze wordt op de plantage gedroogd in de zon.

Mike

ruud
    Bijdrager

Mike, je zegt hierboven dat alle rijstmelken ed bewerkte rotzooi zijn in de biowinkel.

Echter: ik heb nu havermelk gevonden waar verder niets bij zit.

Bij die andere (rijstmelk e.d.) zit steevast bijv ook zonnebloemolie!

Niet te geloven denk ik dan.

Maar als er verder niets toegevoegd is, is het dan nog bewerkt?

Webmaster
    Bijdrager

Ja. Je kunt het beste je eigen rijst-, haver- of amandelmelk maken, dan weet je zeker dat er niets geks mee gebeurd is.

Mike

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.