Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn

Dit onderwerp bevat 123 reacties, heeft 14 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 7 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 124)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Ja. Een banaan is suiker en zetmeel. Sommige mensen verdedigen bananen als zijnde een goede bron van kalium en B6. Er zijn andere, gezondere bronnen van kalium en B6 zonder al die suiker en zetmeel.

Mike

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Ik denk dat je pas echt voor het licht kunt kiezen als je ook wat van de duisternis hebt leren kennen. Dan kun je vergelijken en vanuit je ervaring en gevoel besluiten om voor het licht te gaan. Zoiets bedoel ik met een zielsprogramma.

Daar heb je dan meer dan genoeg aan in dit leven, zonder dat voorgaande incarnaties er ook nog bij worden gehaald.

Quote:
    Ik vind dat je soms er snel bent met kritiek geven.

Het zet je in ieder geval aan het denken en we hebben nu een gezonde uitwisseling van meningen.

Quote:
    Kan jij mij uitleggen waar je dan die angst ziet?

Theorieen als negatief karma uit vorige incarnaties maken het leven in deze rit moeilijker dan het is. Je wordt opgescheept met een negatieve last die je op je schouders mee moet dragen met de huidige last. Dat boezemt mensen angst en schuldgevoel in.

Hetzelfde met die onzin over ‘poverty consciousness’. Tegenover ‘abundance’ (overvloed) staat ‘poverty’ (armoe). Volgens deze theorie hoor je te denken in overvloed en dan trek je dat ook aan. Zo niet, dan heb je ‘poverty consciousness’ en trek je armoe aan. Dit zie je terug in The Secreet, on nee, sorry, The Secret. Als je dus veel geld en weelde hebt, ben je goed bezig met je bewustzijn en als je weinig geld en weelde hebt, ben je fout bezig met je bewustzijn.

De huidige Occupy-beweging keert zich tegen de bovenste 1% van de wereldbevolking die zo rijk is dat ze al dit geld in hun leven niet op kunnen maken. En kijk eens welke bijdrage deze families van bankiers en grootindustrielen de wereld hebben gegeven met hun ‘abundance consciousness’? De twee meest winstgevende industrieen zijn de wapenhandel en de farmaceutische industrie, het militair-industrieel en medisch-industrieel complex. Beide gaan uit van een oorlogsmodel. Als dat overvloed is, dan pas ik daar voor!

Mensen die dergelijke theorieen aanhangen moeten ook eens de religieuze verhalen goed bestuderen. God kiest altijd arme sloebers uit omdat hun ziel nog puur is. Zo was de vader van Jezus bijv. een arme timmerman. Je ziet dit in talloze religieuze en mythische geschriften terug. Tenslotte moet je je afvragen of overvloed of armoe zich wel in materiele waarden vertaalt, volgens mij heeft het meer met rijkdom of armoe van de ziel te maken.

Quote:
    Het gaat er niet om dat je een schuldige zoekt in jezelf, in een ander of in een omstandigheid. Het gaat erom dat we allemaal samen met elkaar aan het leren en aan het co-creëren zijn. En hoe meer dit in liefde en vertrouwen gebeurt, hoe fijner het voor ons allemaal wordt.

Er is geen schuld, alleen maar onwetendheid. Je kunt niet schuldig zijn aan iets wat je niet weet. De weg uit angst en onwetendheid is d.m.v. kennis en verantwoordelijkheid.

Quote:
    Maar ik hoor het graag wanneer je onwetendheid of angst bij me ziet.

Je vat het persoonlijk op. Het enige persoonlijke is dat je snel klaarstaat met clichematige, pseudospirituele theorieen die angst en schuldgevoel als basis hebben maar omkleed zijn met een sluier van zweverige ‘spiritualiteit’.

Mike

corneliahz
    Bijdrager
    Quote:
    Theorieen als negatief karma uit vorige incarnaties maken het leven in deze rit moeilijker dan het is. Je wordt opgescheept met een negatieve last die je op je schouders mee moet dragen met de huidige last. Dat boezemt mensen angst en schuldgevoel in.

Ligt er maar helemaal aan hoe je in het leven staat, of je jezelf angst laat aanjagen en je jezelf op laat zadelen met een “last”.

Mijn herinneringen aan ervaringen in vorige levens hebben mij heel veel inzicht gegeven in het hoe en waarom ik nu in het leven sta zoals ik sta. Ik begrijp mezelf beter, ken juist totaal geen schuldgevoelens naar mezelf maar wel liefde, dankbaarheid, acceptatie en mildheid. Een zeer waardevolle aanvulling dus.

Anoniem
    Quote:
    Theorieen als negatief karma uit vorige incarnaties maken het leven in deze rit moeilijker dan het is. Je wordt opgescheept met een negatieve last die je op je schouders mee moet dragen met de huidige last.

Karma uit een vorig leven = je huidige last. Karma is ook geen theorie, vind ik.

Quote:
    Ligt er maar helemaal aan hoe je in het leven staat

= karma

Eigenlijk zouden we het helemaal niet over karma moeten hebben, ook al is het belangrijk. ‘t Is te ingewikkeld (maar erg leuk om het er wél over te hebben).

Wat je nu hebt is waarmee je nu moet dealen, met wie je nu bent. Dat is voor de meesten van ons al ingewikkeld genoeg. Onbegrip over wat karma precies is ‘maken het leven in deze rit moeilijker dan het is’. Ik ken mensen die daarom weigeren te geloven in reïncarnatie: ‘ik heb het nu al moeilijk genoeg, dat wil ik niet nóg een keer’…

Hilda

Webmaster
    Bijdrager

Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen. Ik zal nog concreter zijn: deze opvattingen komen uit de New Age-hoek. New Age is een creatie van dezelfde powers-that-be die ons al eeuwenlang zoveel angst en schuldgevoel aanjagen via andere dogma’s:

http://concen.org/forum/showthread.php?tid=3938

Onafhankelijk van de hoek waaruit bepaalde theorieen komen, moet je altijd vragen blijven stellen over theorieen die angst en schuldgevoel als basis hebben. Communisme en fascisme lijken ogenschijnlijk niet verder uit elkaar te staan – ze zijn immers extreem links en extreem rechts. Totdat je gaat kijken naar wat ze met elkaar gemeen hebben: een kleine elite die de massa onderdrukt op basis van een dictatuur. Logisch, want communisme en fascisme komen uit dezelfde koker!

De reguliere medische ‘wetenschap’ stelt dat verzadigd vet en cholesterol de aders doen dichtslibben en dus zoveel mogelijk vermeden dienen te worden. De alternatieve hoek doet verzadigd vet en cholesterol zoveel mogelijk in de ban omdat het de zuur-basebalans negatief zou beinvloeden. Ze komen allebei uit op hetzelfde: eet minder dierlijke producten. Zou het kunnen dat beide theorieen de creatie zijn van dezelfde mensen die op sluwe wijze ons zowel via de reguliere als de alternatieve wereld dezelfde kant op proberen te manipuleren?

De ‘spirituele’ beweging is een alternatief voor religies, maar lijkt in haar gedachtengoed verdacht veel op religies en, zoals ik al heb omschreven, maakt veelvuldig gebruik van angst en schuldgevoel. De oernuchtere Jan Kraak, die helaas niet meer onder ons is, zei ooit: “Wie alleen maar naar boven kijkt, ziet niet dat de grond onder zijn voeten weggemaaid wordt”.

Mike

corneliahz
    Bijdrager

Er is niets of niemand dat ons angst aan kan jagen …… dat doen we alleen onszelf aan! We kiezen zelf voor wie of wat we in angst schieten en hoe we daarmee omgaan.

Niet met het vingertje naar de ander wijzen terwijl we zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die we maken, ook de keuze óf en voor wat we bang willen zijn.

Zoek altijd “de” waarheid in jezelf voor jezelf. Dat is ook het gebied waar je het makkelijkst invloed op uit kunt oefenen. “Wees zélf de verandering in de wereld die je wilt zien”. (Ghandi).

Janine Kraak zou gezegd hebben: “Wie alleen naar beneden kijkt, ziet niet dat het universum onbegrensde mogelijkheden in zich heeft.” Wat zal dat een inspirerend huwelijk zijn geweest tussen Jan & Janine 😀

Webmaster
    Bijdrager

Ik ben het in principe wel met wel met je eens, maar we komen alleen maar uit die angst- en schuldspiraal d.m.v. kennis en verantwoordelijkheid. Veel mensen hebben geen functionerend brein, omdat het brein ondervoed is. Hierdoor ontwikkel je een gesloten geest en een slachtoffermentaliteit. Vluchten naar het licht (of, zoals David Icke zegt over New Agers: “zweven boven het vliegveld en weigeren te landen”) zal je niet helpen. Laten we met zijn allen eerst maar eens goed aarden en gronden, daarna is het: the only way is up!

Mike

Anoniem
    Quote:
    dat doen we alleen onszelf aan!

Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn. Je kunt je eigen standaard niet zomaar op een ander projecteren. Daarop zijn juist die angstmodellen gebaseerd.

Mike, ik begreep precies wat je bedoelde, maar soms ga ik met mijn eigen logica met dingetjes aan de haal en dwaal dan een beetje af.

Hilda

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn.

Ten overvloede nog maar eens de uitspraak van Charles Walters:

Als het vreemd lijkt dat zo weinig mensen voor zichzelf lijken te denken, dan komt dat omdat het voedsel dat ze eten niet de voedingsstoffen bevat die dit mogelijk maken.

Weston Price wist het ook te vertellen:

De oorsprong van persoonlijkheid en karakter blijken in het licht van nieuwe inzichten biologische producten te zijn en in veel mindere mate dan gewoonlijk aangenomen puur erfelijke kenmerken. Aangezien deze verschillende factoren biologisch zijn, omdat ze rechtstreeks verband houden met zowel de voeding van de ouders als de voedingsomgeving van de individuen in de beginjaren en de groeiperiode, moet iedere algemene bijdragende factor, zoals voedseltekorten als gevolg van bodemuitputting, gezien worden als een gemeenschappelijke oorzaak van massale degeneratie van de bevolking. Massagedrag is dan ook, in dit licht bezien, het gevolg van natuurlijke krachten, waarvan de uiting niet te veranderen is door middel van voorlichting maar correctie vereist bij de bron.

Hoe vaak wordt er niet gesproken door de politiek over ‘gedragsverandering’ of ‘mentaliteitsverandering’ om misdaad, vandalisme, zinloos geweld en ander negatief gedrag te veranderen? Nooit wordt er de link gelegd met voeding, niet in de laatste plaats omdat de politici zelf ook niet goed eten. Je kunt Postbus 51-spotjes maken zoveel je wilt, maar zolang mensen niet gezond eten, zullen ze ook niet gezond denken, voelen en handelen.

Mike

corneliahz
    Bijdrager
    Quote:
    Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn. Je kunt je eigen standaard niet zomaar op een ander projecteren. Daarop zijn juist die angstmodellen gebaseerd.

Juist daarom is het zo belangrijk een standaard in jezelf te zoeken of te ontwikkelen, zodat je minder of niet gevoelig meer bent voor die manipulatieve externe factoren als de angstmodellen die je noemt. Als je dat wilt tenminste. Ik zie ook om me heen dat mensen soms niet anders willen, terwijl ze denken niet anders te kunnen. ‘Blind spots’ zijn soms heel hardnekkig en lastig waar te nemen bij jezelf.

Hilda je hebt het over ‘ongelofelijk veel mensen’. Hoe zie jij de afstemming op dit forum, zijn we in grote lijnen al zover of toch nog niet?

Ik onderken absoluut de waarde van goede, gezonde voeding en de werking welke dit op de mens en heel ons systeem heeft. Maar om nou te zeggen dat een uitgehongerd brein qua voedingsstoffen (als je dat bedoelt tenminste Mike) het onmogelijk maakt voor jezelf te denken en een slachtoffermentaliteit te ontwikkelen, is me te kort door de bocht en een te eenzijdige gedachtengang.

Ik waardeer het dat er een lans wordt gebroken voor evenwichtige, oorspronkelijke, volwaardige voeding door de personen die dit als hun missie zien. Maar het toont van gebrek aan overkoepelend inzicht als dit als de enige of belangrijkste weg wordt gezien voor ons allemaal.

Je kunt het ook omdraaien: zolang mensen niet gezond denken, voelen en handelen, zullen ze ook niet gezond eten…..

Uiteindelijk vind ik het niet zo spannend wat het eerst komt, de kip of het ei. Het gaat erom wat de meest aangewezen weg voor een individu is op dat moment. Voor de een is de insteek voeding, voor een ander denken, voor weer een ander voelen, voor weer iemand anders al deze facetten of enkele daarvan tegelijkertijd. Alle facetten hebben evenveel waarde en kracht en versterken elkaar in het totaalproces zodra er een balans en harmonie is tussen alle onderdelen. We hebben het dan weer over samenwerking, eenheid, holisme. David Wolfe laat heel mooi in zijn schitterende boek zien (door gebruik te maken van Kirlian foto’s) dat er een energetische kant aan materie is en hoe het kan werken. Hij laat natuurlijk zien dat raw food een krachtiger uitstraling heeft dan niet-raw, maar ik vind het al mooi dat hij laat zien dat er meer is dan alleen materie.

autumn
    Bijdrager

Ik ben het helemaal eens met het idee dat voeding heel veel invloed heeft op wie we zijn, wat we denken, voelen en doen. Het beinvloed onze fysieke gezondheid, de mentale capaciteiten, de eigenwaarde, de sociale omgangsvormen, het levensmoraal, het spiritueel bewustzijn, de fijngevoeligheid en de algehele ontwikkeling. Ik heb immers nog nooit een verpakking van een biologisch product op straat zien liggen, in tegenstelling tot afval van fastfood.

autumn
    Bijdrager

@ Mike

Quote:
    Je vat het persoonlijk op. Het enige persoonlijke is dat je snel klaarstaat met clichematige, pseudospirituele theorieen die angst en schuldgevoel als basis hebben maar omkleed zijn met een sluier van zweverige ‘spiritualiteit’.

Dat komt omdat het lijkt alsof je vanuit je eigen associaties naar mijn teksten kijkt en vervolgens uitgebreid kritiek levert op mijn gedachtegoed. Ik heb niks gezegd over negatief karma of welvaartsbewustzijn. Wel scheer je alles over één kam en worden mijn ideeën samen met allerlei pseudo-spirituele theorieën in een zin vernoemd en aan de kant gezet. Dat ongenuanceerd beoordelen bevalt me niet zo. Ik wil gerust feedback ontvangen over MIJN uitspraken, maar ik wel graag dat ze als een opzichzelfstaande visie worden gezien.

Wat eerdere incarnaties betreft. Ik ben het wat dat aangaat met Lady Marian eens. Inzicht in je zielsproces kan heel veel begrip, verheldering en rust geven over je leven in het nu. Je kunt dan alles heel anders beoordelen. Ik denk zeker dat je ook binnen de new age beweging het koren van het kaf dient te scheiden, maar dat maakt niet de gehele new age wereld van A tot Z duister. Dat vind ik echt eenzijdig gesteld.

Ook bestaat er een andere vorm van communisme die zo zuiver in elkaar steekt dat elke vorm van democratie die wij ons kunnen voorstellen, hier nog een puntje aan kan zuigen. Het is niet het communisme dat slecht is, maar de uitvoering door een spiritueel-onvolwassen volk. Het communisme is hier op aarde misbruikt, daarom heeft het helaas zo’n slechte naam gekregen. Ik heb thuis een boekje over de hoogontwikkelde buitenaardse beschaving Iarga. Als je leest hoe hun vorm van communisme tot manifestatie wordt gebracht, dan wens je niks anders dan een enkele reis richting Iarga!

Hier lees je een korte opsomming van de highlights van het boek:

http://home.kpn.nl/hasibu/iarga.htm

De Iarganen waren overigens ook omnivoren. Je kunt in het boek prachtig lezen welke vormen van landbouw en veehouderij ze er op na houden. Wil je meer weten, check dit boek. Het is werkelijk geniaal!!

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Buitenaardse+beschaving+de+planeet+Iarga+Stefan+Denaerde/Ntk/nl_books_all/Ntx/mode+matchallpartial/Nty/1/N/8299+8293/Ne/1430/index.html

mappas
    Bijdrager
    Quote:
    Mike schreef:

Een banaan is suiker en zetmeel. Sommige mensen verdedigen bananen als zijnde een goede bron van kalium en B6. Er zijn andere, gezondere bronnen van kalium en B6 zonder al die suiker en zetmeel.

Bedankt, ik nam de bananen inderdaad voor de kalium, de vitamines en de vele (gezonde :?) calorieën. Maar wat ik niet wist is dat ook als je wel wat calorieën kunt gebruiken zetmeel en fructose niet goed voor je zijn vanwege het schommelende effcet op je bloedsuikerspiegel. Ik heb nu een doosje bevroren blauwe bessen gekocht die ik in plaats van de banaan in m’n smoothie doe.

Ik las dat wortels ook al veel zetmeel bevatten 🙁

Anoniem
    Quote:
    Hilda je hebt het over ‘ongelofelijk veel mensen’. Hoe zie jij de afstemming op dit forum, zijn we in grote lijnen al zover of toch nog niet?

Ik begrijp je vraag niet goed geloof ik. Wie ben ik om dáár een uitspraak over te doen?

corneliahz
    Bijdrager

Hilda laat maar hoor, heb al antwoord op mijn eigen vraag.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 124)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.