Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn

Dit onderwerp bevat 123 reacties, heeft 14 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 7 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 124)
  • Auteur

autumn
    Bijdrager

Ja belangrijk is, zoals hierboven gezegd, om een balans te vinden tussen je principes en je levensgevoel. Het is naar mijn idee wel de bedoeling (of in ieder geval een mooi streven) dat het leven leuk blijft. Maar als je ook leuke dingen in de toekomst wilt oogsten dien je ook verstandig te zijn en niet al je kruit te verschieten. Voor mij geldt bij alles wat ik doe, dat ik me afvraag of ik me er vrij bij voel. Ik zou niet gauw een dieet gaan volgen waar ik me niet vrij en niet gelukkig bij voel. Wel blijf ik mijn ogen open houden voor verbetering. Soms kan ik heel snel een overschakeling maken naar iets nieuws, een andere keer zal ik besluiten om stukje bij beetje te gaan bewegen naar een andere richting of vorm. Onderweg voel ik dan hoe vrij ik me bij iedere stap voel en wanneer het moment komt om een volgende stap te zetten.

Er zijn maar weinig mensen die hun gezondheid echt bewust als het hoogste zien en hun lichaam met het volste respect behandelen, voordat ze aan een ziekte ten prooi zijn gevallen. Het wordt ons simpelweg ook niet geleerd om echt voor je gezondheid te kiezen. Integendeel, kinderen die nog niet eens kunnen praten krijgen al zoete troep in hun mondje gestopt. De genotzucht wordt op die manier overdragen van generatie op generatie! Er is niks tegen genot, maar de zucht naar genot en het najagen van genot ten koste van je gezondheid vind ik geen goed plan. Dit is echter wel de levensstijl van de overgrote meerderheid van de mensheid.

Genot najagen is voortdurend een behoefte willen bevredigen die je eigenlijk nooit echt bevredigd krijgt. Een behoefte is alleen maar tijdelijk te bevredigen, want daarna zal die weer terug komen. Het is als in een klein kringetje lopen van alsmaar opnieuw die behoefte te willen bevredigen. Deze focus maakt dat je oogkleppen opzet, waardoor je niet meer in de gaten hebt dat je je gezondheid aan het verwaarlozen bent. Ik zou hier tegenover willen zetten: doelen verwezenlijken. Een doel hoeft je nooit 2x te verwezenlijken. Je kiest na het verwezenlijken een nieuw doel. Er zit dus een groeiende beweging in. Mensen die gericht zijn op doelen verwezenlijken zijn dynamisch. Mensen die behoeftes bevredigen blijven vaak stil staan; ze lijken onder hypnose te zijn.

Ik heb mezelf ook jarenlang te goed gedaan aan allerlei genotmiddelen. Ik voelde me er vrij bij om op zo veel mogelijk manieren behoeftes te kunnen bevredigen, ongeacht maatschappelijke conventies. Op een gegeven moment ben ik wakker geworden en gaan inzien dat ik hiermee juist heel veel extra behoeftes heb gecreëerd. Het werd me duidelijk dat ik nog veel vrijer zou zijn als ik al die behoeftes überhaupt niet eens meer heb. Ik ben ze dus stuk voor stuk los gaan laten en gelukkig heb ik er naar mijn weten niet al te veel schade aan over gehouden. Veel mensen worden echter helaas pas wakker als hen iets ernstigs overkomt of als ze slecht nieuws te horen krijgen over bijvoorbeeld hun gezondheid.

Ik kan wel zeggen dat ik veel geleerd heb van mijn bewandelde pad. Interessant vind ik ook om dingen niet alleen vanuit het fysieke aspect te bekijken, maar ook vanuit een spiritueel aspect. Misschien worden bepaalde mensen wel geboren met een zielsprogramma om een bepaalde ziektes of verslavingen te doorleven. Wie ben ik om dan tegen een roker te zeggen dat hij moet stoppen. Maar anderzijds bezien, wie ben ik om niet het idee aan te reiken dat een leven in vrijheid mij veel beter bevalt en dat ik denk dat vrij zijn van een rookverslaving ook zijn levenskwaliteit kan verbeteren? Dingen gebeuren niet voor niks. Ik geloof in die zin ook dat je niet kunt falen in wat je ook doet, zo lang je elke situatie en elke omstandigheid maar beschouwt als een dankbare groeikans. Ik geloof dat je je eigen werkelijkheid schept en dat je je eigen lichaam hebt gekozen, evenals je eigen ouders en hun genenpakket. Een lichaam met bepaalde zwakke punten kan je heel veel goeds brengen; dingen die veel waardevoller zijn dan een leven zonder ongemakken. Het hangt er allemaal maar net van af met welke maatstaf je de zin van het leven meet.

mappas
    Bijdrager

DenniS……heel mooi geschreven!

Sowieso dat je je goed moet voelen bij een dieet of levenswijze die je kiest, maar ook dat verhaal over de zienswijze vanuit spirituele hoek. Ik zie dat ook zo wel een beetje 🙂

Webmaster
    Bijdrager

Gezondheid is ons geboorterecht. We horen volmaakt gezond en volmaakt gelukkig te zijn. Er bestaat dus geen ‘zielsprogramma’ waarin iemand kiest voor kortstondig en schadelijk genot om een emotionele of spirituele leegte te vullen. Evenmin bestaat er ‘negatief karma’ van voorouders of ‘poverty consciousness’. Ik hoor dit soort dingen veel te vaak. Het is allemaal gebaseerd op schuldgevoel en angst, niet liefde. Weg met dit soort pseudo-spirituele doemdenkerij! Verder mooie woorden, Dennis.

Mike

eeli
    Bijdrager

Dirtsa

ik hou me niet vast aan wat voor een ander werkt. ik voedt mijn lichaam nu op een betere en meer verantwoorde manier en dit voelt goed. ik mis deze andere manier van eten niet of nauwelijks. en net als jij heb ik geen keuze.

Janse

ik herken maar een heel klein stukje van wat je schrijft. ik ben bewuster gaan leven, maar verder ben ik vooral ontzettend veel kwijtgeraakt. Mijn leven is nu vooral overleven en mijn leven was vroeger vooral leven. mijn lichamelijke beperkingen zorgen ervoor dat het plezier voor een heel groot deel uit mijn leven geknepen is. ik ben 48 jaar en mijn lichaam voelt als 88. Ik ben altijd een zeer vrolijk en positief mens geweest maar dat wordt steeds moeilijker

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Albert, dat het nu zo voelt wil niet zeggen dat dit zo blijft hoor. Probeer te experimenteren met je voeding tot je iets hebt gevonden waar je gelukkig van wordt. je zult zien, als je weer gaat genieten van je voeding, gaat je lichaam zich daar aan aanpassen. Dus ook lichamelijk zul je vooruit gaan.

Je kent mijn verhaal, objectief gezien ben ik erg veel kwijtgeraakt, maar gevoelsmatig krijg ik langzamerhand steeds meer terug. ik leer in een paar jaar tijd ongelooflijk veel over voeding, leer mijn lichaam steeds beter kennen, krijg meer zelfvertrouwen, leer hartstikke leuke mensen kennen, krijg steeds meer complimentjes in mijn omgeving.

Ik heb totaal niet meer het idee dat dit het einde is, eerder het gevoel dat ik aan het begin sta. Ik hoop echt dat het je lukt om meer te genieten. Van het eten, van je kennis, van alle andere forumleden.

En als je in de put kunt komen kun je er ook weer uit hoor.

eeli
    Bijdrager

Het is prima om meer kennis over voeding te hebben, dit voelt voor mij ook goed. het eten van gezonde voeding geeft mij ook absoluut een goed gevoel en ik heb er geen moeite mee. Dat ik nu aan het begin sta….dat voel ik niet. Ik loop slecht en heb weinig energie dus wanneer ik echt kijk naar de resultaten…die zijn er nog niet echt en zeker niet structureel. ik heb wel wat oplevingen gehad maar die had ik in het verleden ook wel….

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Ik heb nu sinds twee weken de grootste lol: ik smeer dik roomboter op m’n (nog maar twee) boterhammen en beleg ze dik met kaas, ik lunch met een dikke kaasomelet in roomboter gebakken, ik heb dit weekend in m’n eentje een hele makreel op, ik maak dikke gevulde pastasauzen met zalm en room (maar zonder de pasta) en doe crème fraiche door m’n in cocos-olie gebakken roerbakgroente. Je weet niet half hoe heerlijk genieten dat is, wat heb ik dat al die jaren gemist!

Je doet je forumnaam nu volop eer aan, Enjoy! 8)

Mike

mappas
    Bijdrager

Ja dat is wel zo Mike, maar ergens van kunnen genieten is voor mij ook belangrijk om me die voedingsstijl eigen te kunnen maken en houden. Ik had ook de banaan in m’n (kiwi-banaan-wortel-spinazie) smoothie vervangen door een avocado, een brok cocos-olie en een brok santen. Maar dat was echt niet lekker 👿 . En na een week werd ik al misselijk bij het idee om hem te moeten drinken. Dus skip ik hem weer uit m’n voeding, het laatste glas heb ik zelfs weg gegooid, zó erg vond ik het!

Webmaster
    Bijdrager

Sowieso een goed idee om banaan en rauwe spinazie te skippen uit je voeding.

Mike

mappas
    Bijdrager

Is diepvries spinazie net zo erg als verse (rauwe) spinazie?

Het wordt eerst geblanceerd voor ze het invriezen.

Anoniem

k heb nu sinds twee weken de grootste lol: ik smeer dik roomboter op m’n (nog maar twee) boterhammen en beleg ze dik met kaas, ik lunch met een dikke kaasomelet in roomboter gebakken, ik heb dit weekend in m’n eentje een hele makreel op, ik maak dikke gevulde pastasauzen met zalm en room (maar zonder de pasta) en doe crème fraiche door m’n in cocos-olie gebakken roerbakgroente. Je weet niet half hoe heerlijk genieten dat is, wat heb ik dat al die jaren gemist!

@enjoy Ik heb op zich ook geen probleem met gezonde voeding(Als ik bv kijk naar de blogs van Peaceful Acres of Paleofood op FB,dan loopt t water me soms in de mond).Maar een heel beperkt spectrum binnen gezonde voeding maakt het een stuk moeilijker en kost me ook veel kopzorgen alleen al op praktisch gebied. Probeer al n tijdje weer fulltime werk te vinden en uit praktisch oogpunt is t veel makkelijker om 2zuurdesemboterhammen te kunnen meenemen,dan constant vanalles te moeten koken,want wat jij zegt “t kunnen genieten van mn eten’ is idd ook belangrijk voor mij.Dus ik ga niet n snelle hap,als bv een smoothie dan meenemen,waardoor ik uiteindelijk nog liever (noodgedwongen) honger zou leiden dan maar iets naar binnen te kieperen.Daarbij is vet idd een krachtige verzadiger,want heb dus regelmatig door t hoge vetgehalte dat ik nog verzadigd ben,maar tegelijkertijd ook weer aan eten moet denken,terwijl ik tegelijkertijd geen ingeving krijg van waar ik zin in zou hebben binnen mijn spectrum. Waarschijnlijk onbegrijpbaar als je t zo leest,maar kan t moeilijk uitleggen.

Het nemen vd moeite/tijd is vaker ook een probleem voor me….ik moet gewoon zo omschakelen vh alles zelfbereiden en de (lange) tijd die erin gaat zitten.

@pinklady Wat me tegenhoudt?….angst/ikzelf en vele praktische kopzorgen. Ik zit letterlijk gevangen tussen 2 werelden; een oude waarvan ik nu te veel weet om klakkeloos ernaar terug te gaan en een nieuwe waar ik ook nog niet mee overweg kan. En de angst dat ik me nooit beter ga voelen.

Soms denk ik:”ik zou zo graag eens een weekje willen meedraaien bij een WP/Paleo gezin,gewoon om eens te proeven hoe t ook kan zijn in een bewuste familie en ook vanuit praktisch oogpunt om te kijken hoe zij met dagelijkse situaties omgaan etc.Het constante werk/energie van alles lang zelf te bereiden etc.”

Rapunzel
    Bijdrager

Dat vind ik nou ook Joey! Het is een heel werk en gedoe zo’n dieet. Zoals ik al zo vaak heb geroepen: mijn man wil ineens een middag met me gaan fietsen. Help!! Het eerste waar ik dan aan denk is aan het eten. Wat moet er allemaal klaargemaakt worden? Eten onderweg is uit den boze en honger lijden is slecht voor de bijnieren. Daarom vind ik het ook helemaal niet erg om thuis te zitten. Dan heb je tenminste de tijd om alles klaar te maken. Binnenkort heb ik weer een familie etentje met 16 personen. Ik neem dan mijn eigen eten mee. Gezellig joh! :mrgreen:

ikke
    Bijdrager

Hee, dat is een hele andere Joey, die ik hier zie typen. Wat je hier schrijft, herken ik als geen ander. Sowieso de praktische problemen als het meenemen zijn niet prettig. Maar als ik om 17.00 uur thuiskom van een dag studeren, moet ik mezelf ook weer bij elkaar rapen om nog te gaan koken, terwijl ik eigenlijk nog wel wat aan de studie te doen heb.

Dat meelopen met een gezin, lijkt me nog helemaal niet zo’n slecht idee. Dat heb ik ook wel vaker dan eens gewenst. Enerzijds inderdaad om het meelopen, maar ook om het praktische gedeelte. Hoewel ik weet dat mijn prioriteiten eigenlijk omgekeerd zouden moeten liggen, heb ik weinig energie over om nog fatsoenlijk voor eten te zorgen naast mijn studie.

autumn
    Bijdrager

@ Mike

Quote:
    Gezondheid is ons geboorterecht. We horen volmaakt gezond en volmaakt gelukkig te zijn. Er bestaat dus geen ‘zielsprogramma’ waarin iemand kiest voor kortstondig en schadelijk genot om een emotionele of spirituele leegte te vullen.

Interessant dat je er een hele andere draai aan geeft. Dat geeft weer stof tot denken en een prikkel om mijn opvattingen te heroverwegen. Is altijd welkom!

Stel dat je incarnatie na incarnatie al ongezond eet en nooit waarde heb leren hechten aan je gezondheid, dan kan het goed zijn dat je bewustzijn op dit gebied nog erg laag is. Ik kan me wel voorstellen dat je dan vanuit je zielsbewustzijn vóór je geboorte besluit om het komende leven eens meer met voeding en gezondheid te gaan doen. Misschien moet je daarvoor eerst even opnieuw ervaren wat er nou precies mis is met een ongezonde levensstijl en waar zo’n levensstijl toe leidt. Eerst moet je iets van naderbij leren kennen voordat je werkelijk weet wat het is. Pas als dit goed in zicht hebt, weet je ook wat je werkelijk af wilt werpen. Ik denk dat je pas echt voor het licht kunt kiezen als je ook wat van de duisternis hebt leren kennen. Dan kun je vergelijken en vanuit je ervaring en gevoel besluiten om voor het licht te gaan. Zoiets bedoel ik met een zielsprogramma.

Quote:
    Het is allemaal gebaseerd op schuldgevoel en angst, niet liefde. Weg met dit soort pseudo-spirituele doemdenkerij!

Ik vind dat je soms er snel bent met kritiek geven. Kan jij mij uitleggen waar je dan die angst ziet?

Wat schuldgevoel betreft. Ik geloof niet in het bestaan van schuld. Schuldbesef is ons aangepraat door met name de religies. Het gaat er niet om dat je een schuldige zoekt in jezelf, in een ander of in een omstandigheid. Het gaat erom dat we allemaal samen met elkaar aan het leren en aan het co-creëren zijn. En hoe meer dit in liefde en vertrouwen gebeurt, hoe fijner het voor ons allemaal wordt. In dit licht gezien is het ook zinloos om de religies aan te wijzen als de schuldigen in het aanleren van schuldbesef aan de mensheid. Er is nu eenmaal onwetendheid en angst op de wereld. Het is goed om ons daar van bewust te worden. Het is beter om ons bewustzijn daar niet op te blijven richten. Maar ik hoor het graag wanneer je onwetendheid of angst bij me ziet. Fijn dat je daar ook altijd zo lekker direct in bent. Dat waardeer ik!

mappas
    Bijdrager

Mike schreef:

Quote:
    Sowieso een goed idee om banaan te skippen uit je voeding.

Ik denk nog dat je gelijk hebt ook! Ik heb vandaag voor het eerst sinds twee weken weer m’n oude smoothie genomen: een groot glas voor het ontbijt en een groot glas bij de lunch. Maar ik heb de héle dag honger gehad! 😯 Ook vlak na het eten, terwijl m’n maag echt vol zat. Terwijl ik daar de afgelopen tijd dat ik die vette smoothie 😡 nam geen last van had.

Zou dat door de zetmeel komen die je bloedsuiker en daardoor je (valse) hongergevoel voor de gek houdt? 😕

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 124)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.