melkkefir

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 530)
  • Auteur
    ………..
    Bijdrager

Zijn er hier meer mensen die ook zo verslaafd zijn geworden aan melkkefir? Ik vind het zo ontzettend lekker dat ik eigenlijk nooit meer “gewone” rauwe melk drink.

Volgens mij is dit echt de perfecte voeding. De lactose is eruit door alle goede bacterien (dacht een stuk of 15 verschillende soorten!) en ik las ook dat het een zure omgeving creert in de darmen waar de “bad guys” een hekel aan hebben. De lactose is dus geen probleem meer, maar voor sommige nog wel de eiwitten. Slechte eiwitvertering heeft temaken met een tekort aan maagzuur, maar als kefir zorgt voor een zuurdere omgeving in de darmen dan zorgt het dus waarschijnlijk ook voor meer (zuurder) maagzuur, waardoor de eiwitten in de melk ook weer minder problemen moeten geven. Verder produceren deze bacterien ook nog extra vitamines, alsof er nog niet genoeg voeding in de rauwe melk zit 🙂

Maar nu mijn vraag: Mijn melkkefir is altijd een beetje aan de dikke kant, maar nog prima drinkbaar. De laatste 2 keren is ie helemaal dun, net als gewone rauwe melk. Doe ik iets fout? Of is mijn yoghurtplantje aan het doodgaan ofzo?

Evan

………..
    Bijdrager

Hmm, volgens mij is mijn yoghurtplantje overleden, smaakt ook ineens nergens meer naar.. 😥

………..
    Bijdrager

Niemand hier aan de Kefir? Wat zijn jullie voor nep-Wapsers 😆

ikke
    Bijdrager

Haha, ik ben allang weer gestopt met Kefir joh. Dat zijn van die dingen die ik twee weken kan drinken en dan krijg ik het echt niet meer weg. Mijn plantje is die twee weken blijven leven, maar wat er gebeurt als een plantje doodgaat….. Jij hebt het nu waarschijnlijk meegemaakt 😉

Lievergezond
    Bijdrager

Bedoel je met yogurtplantje kefir??

Hier hebben ze mooie kefir

http://www.waterkefir.net/

Weet je dat je ook een lekkere drank kunt maken met sap van jonge cocosnoot..

Dan heb je waterkefir nodig..verkopen ze daar ook.

Om die te laten groeien moet je ze in water doen met abrikozen..dan heb je zo

een pot vol.

Hier de site van het gefermenteerde cocoswater (en kaas..kan van het vruchtvlees)

http://bodyecology.com/articles/mcoconutkefir.php

Dia.

Kia Ora
    Bijdrager

Wij waren afgelopen twee weken in Duitsland op vakantie en raad eens wat ik daar gewoon bij de Lidl vond? Kefir in halve liter potten. En lekker! Zelfs de kinderen dronken er van, we namen het bij het ontbijt en ze kregen er een beker van voor het slapen gaan. Ik heb flink ingeslagen, maar helaas is het maar beperkt houdbaar. Ik heb zelf ook wel eens gepoogd om kefir te maken, maar ik krijg het maar niet in de vingers. Ik had ook een plantje, maar dat bleef ook maar twee weken leven, hartstikke zonde!

Lievergezond
    Bijdrager

Voor melk…moet je wel melk-kefir korrels hebben..

Als je ze besteld, moeten ze eerst “ff bijkomen” van de reis.

Dus de eerste melk weg gooien !! Dan de kefir in een plastic zeef afspoelen onder

stromend water

Dan weer opnieuw in de melk, deze kun je drinken ( na 24 uur)…de kefirkorrels weer afspoelen, enz.

Hoe melk-kefir overleeft tijdens vakantie weet ik niet.

Water-kefir kan wel 1 week in water met gedroogde abrikozen en pruimen staan.

Dia.

Lievergezond
    Bijdrager

p.s…in turkse winkels is ook kant en klare kefirdrank te krijgen.

Maar ik vind persoonlijk zelfgemaakte lekkerder.

Dia.

Lievergezond
    Bijdrager

En deze is helemaal gemakkelijk

http://www.kefir.nl/category/producten-1/

Dit is poeder..kan dus niet mislukken.

Iedere volgende keer neem je 3 eetlepels kefir van de melk die klaar is en

gooi dat bij een nieuwe liter melk.

Dia.

………..
    Bijdrager

Mocht iemand melkkefir willen kopen kijk dan altijd eerst op marktplaats, daar staan ze vaak gratis of voor zeer weinig geld aangeboden.

@Dia, de melkkefir kun je tot zelfs 1.5 jaar bewaren als je wilt, dus voor vakantie is het ook geen probleem. http://www.melkkefir.nl/rustpauze.html

Evan

Dirtsa
    Bijdrager

Vanwege lactose intollerantie kan ik geen rauwe melk of yoghurt eten, soms eet ik weleens wat geitenkaas en heb nu eens geitenyoghurt meegenomen. Ik hoop dat deze goed valt, maar vroeg me wel af hoe gezond deze is tegenover koemelk?

Kia Ora
    Bijdrager

Zit net even te kijken op marktplaats en er wordt inderdaad genoeg kefir aangeboden (de plantjes dan). Maakt het nog uit of het een melk- of waterplantje is? Ik heb er weinig goede ervaring mee tot nu toe, maar omdat de kids het erg lekker vinden en ik ze dit in de schoolbekers mee wil geven, wil ik het toch weer proberen. Zou ik mijn yoghurtmachine kunnen gebruiken voor de constante temp, of is dat niet nodig?

Groetjes

Heleen

Anoniem
    Inactief

Ikke…..ik weet niet wat ervan waar is,maar ik kom best vaak artikels tegen die geiten&schapen producten,qua gezondheid,prefereren boven koemelk producten.

Haydarpasa
    Bijdrager

Waterkefir en Kombucha vinden we heel lekker, maar kefir krijgt alleen mijn partner weg, ik vind het verschrikkelijk smaken, misschien langzaam toch weer eens proberen. Ik weet hoe goed het is….

Heleen melk kefir gaat heel simpel op het aanrecht, het heeft alleen kamer temperatuur nodig. Er zijn nog wel meer culturen van kamertempetuur yoghurt typen. Ik heb er een aantal en dat smaakt allemaal prima vind ik. Ook mijn kinders vinden het goed te doen. Maar dus geen melk kefir tot nu toe LOL.

Het is ook zo dat de water scoby (symbiotic colony of bacteria and yeast) aan melk kan wennen, maar andersom lukt niet. Ik heb heel veel water kefir scoby, dat groeit bij mij prima, maar melk kefir groeit maar heel langzaam, waarschijnlijk omdat het meer in de koelkast verblijft dan op het aanrecht. Zal het er toch weer eens uithalen en ermee aan de slag gaan.

………..
    Bijdrager

Morgen krijg ik mijn eerste waterkefir binnen. Zijn er hier mensen die veel ervaring hebben met waterkefir? Ik lees op verschillende websites dat er per liter ongeveer 70 of 80 gram suiker gebruikt moet worden. Ben toch wel bang dat er nog veel suikers overblijven. Dus hoeveel suiker gebruiken jullie voor de bereiding? En hoelang laten jullie het fermenteren?

Ik zit eigenlijk zelf te denken om ongeveer 50 gram suiker te gebruiken en het 48 uur te laten fermenteren. Of zal de kefir dan weer te weinig voeding krijgen en sterven?

Ik zit ineens te denken, met melkkefir gebruikt de kefir alleen de lactose in de melk. In een liter melk zit ongeveer 40 gram melksuiker. Die waterkefir zou het dus met 50 gram makkelijk moeten kunnen doen toch?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 530)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.