Magnesium tekort

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Magnesium tekort

Dit onderwerp bevat 48 reacties, heeft 23 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Johnny 3 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #516

    Anoniem

    Vandaag kwam ik dit stukje tegen op de blog van Cheeseslave. Zij eet ook via WP,vandaar dat ik het heel opmerkelijk vind.

    There are lots of other things that can cause magnesium deficiency, including eating a diet rich in saturated fat (uh oh — that would be me!) and being low in vitamin D. I need to write a whole post about magnesium deficiency, what causes it, and how to rectify it.

    Verzadigd vet zou dus voor een magnesiumtekort kunnen zorgen?:s

    #26482

    Rapunzel
    Bijdrager

    Ik zit even te googelen:

    A high-saturated fat diet reduces magnesium absorption in the intestines.4 5

    Hmmmmm….. het lijkt erop dat dat inderdaad zo is! Mike……. ❓

    #26483

    Webmaster
    Bijdrager

    Ik ben nog niet meteen overtuigd maar ik ga me hierin verdiepen. Ik kom er nog op terug!

    Mike

    #26484

    Webmaster
    Bijdrager

    Ik ben nog steeds niet overtuigd. Lees dit maar eens:

    http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/magnificent-magnesium

    Food processing causes enormous loss of magnesium in foods that are commonly fairly good sources of it, such as leafy greens, nuts, seeds and whole grains. Most of the magnesium in grain— found in the bran and germ—is lost in milling whole grains for white flour, which is used nearly exclusively for hundreds of devitalized processed food items. When nuts and seeds are roasted or their oils extracted, magnesium is lost. Cooking greens causes whatever magnesium they might contain to leach into the cooking water. Foods tend to lose less calcium than magnesium through these processes, adding to a troublesome dietary calcium overload that we will discuss shortly.

    Fluoride in drinking water binds with magnesium, creating a nearly insoluble mineral compound that ends up deposited in the bones, where its brittleness increases the risk of fractures. Water, in fact, could be an excellent source of magnesium—if it comes from deep wells that have magnesium at their source, or from mineral-rich glacial runoff. Urban sources of drinking water are usually from surface water, such as rivers and streams, which are low in magnesium. Even many bottled mineral waters are quite low in magnesium, or have a very high concentration of calcium, or both.

    A diet of processed, synthetic foods, high sugar content, alcohol and soda drinks all “waste” magnesium, as a lot of it is required for the metabolism and detoxification of these largely fake foods. According to Dr. Natasha Campbell-McBride, the body requires at least twenty-eight molecules of magnesium to metabolize a single molecule of glucose. Phosphates in carbonated drinks and processed meats (so-called “luncheon meats” and hot dogs) bind with magnesium to create the insoluble magnesium phosphate, which is unusable by the body.

    Tannins, oxalates, and phytic acid all bind with magnesium, making it unavailable to the body unless extra care is taken to neutralize some of these compounds during food preparation. It is interesting to note that foods commonly containing magnesium (provided they were grown in mineral-rich soil) also contain lots of these anti-nutrients, such as spinach (oxalates) and whole grains (phytates).

    Het probleem zit hem niet in gezonde verzadigde vetten, maar in ongezond, bewerkt voedsel en anti-voedingsstoffen. En, daar komt-ie weer, bijnieruitputting en te weinig maagzuur, alsmede darmproblematiek, spelen een belangrijke rol:

    A healthy gut environment is necessary for proper absorption of magnesium from the diet. Irritable bowel syndrome, leaky gut, candidiasis and other gut disorders can severely limit the amount of magnesium that the body will be able to absorb. Older adults often experience decreased stomach hydrochloric acid production, which can impair mineral absorption in general. And with so many treating their “heartburn” with antacids, a healthy digestive environment is hard to maintain.

    Mike

    #26485

    autumn
    Bijdrager

    Nu er toch een topic over magnesium is aangesneden. Op de biomarkt in Eindhoven wordt bij een kraampje pure magnesium verkocht die gedolven wordt in Groningen. Misschien interessant om eens op hun website te kijken:

    http://www.zechsal.eu/

    #26486

    ikke
    Bijdrager

    Fijn dat er al een topic over is, dan hoef ik het niet opnieuw te openen 😉 Is er iemand die weet of er een vloeibare voedingsbron van magnesium is? Ik vermoed een magnesiumtekort, maar wil geen supplementen innemen en ben er ook nog niet van overtuigd dat mijn lijf zo veel voedingsstoffen uit vast voedsel kan halen. Vloeibaar is vaak makkelijker opneembaar, dus vandaar mijn vraag.

    #26487

    Dirtsa
    Bijdrager

    Pinklady,

    bedoel je dan echt uit voeding>? anders kun je magnesiumcitraat van NOW nemen, deze los je ook op in water.

    Waaruit merk je op dat je een tekort hebt? krampen?

    #26488

    ikke
    Bijdrager

    Hoi Ikke,

    Ja, ik bedoel echt uit voeding. Een supplement is een mogelijkheid, maar ik ben er niet echt voor.

    En ik vermoed een tekort, inderdaad omdat ik last heb van spierkramp, onrustige benen, een rusteloos lijf, hartkloppingen, een stuiterende suiker-/insulinespiegel… en iets wat ik nooit heb: behoefte aan cacao.

    #26489

    Dirtsa
    Bijdrager

    pompoenpitten zijn rijk aan magnesium en ook quinoa

    #26490

    Anoniem

    Paranoten ook volgens mij

    #26491

    eeli
    Bijdrager

    je hebt toch ook die olievorm, die je op je huid smeert, geen inname dus

    #26492

    Lievergezond
    Bijdrager

    Je hebt Hepar water

    http://www.contrex.be/nl/contrex-hepar/

    tot vandaag had ik er nog nooit van gehoord..

    Voordat er in Nederland magnesium-olie op de markt was. bestelde ik altijd hier

    http://www.health-and-wisdom.com/

    Ik vond deze olie veel beter, kost bijna niks..behalve het opsturen..dat was hartstikke

    duur.

    Joan zegt dat je ook een “soak” kunt doen..met pure magnesium-olie.

    Dan verwarm je het..en je neemt een voetbad in de pure magnesium-olie.

    De olie kan je 1 maand lang verwarmen..dan moet je m weggooien.

    Dia.

    #26493

    simone
    Bijdrager

    Het beste lijkt me inderdaad het zo puur mogelijk uit voeding te halen, is altijd beter als supplementen en als de voeding zo veel mogelijk rauw en onbewerkt is des te beter.Mischien moet ik toch maar eens dat boek over magnesium aan gaan schaffen.Zou mijn adhd klachten wel eens kunnen laten doen verdwijnen het is toch een samenwerking van allerlei factoren.Gewoon veel verzadigde vetten eten/drinken, veel cholesterol, mineralen en zorgen voor waterstof en zuurstof wat Mike in een andere topic aanhaalt.

    #26494

    Dirtsa
    Bijdrager

    Was een beetje aan het lezen en kwam artikel tegen over magnesium Oxide… Het is een middel dat wordt voorgeschreven bij maagzuurproblemen en constipatie. Het schijnt goed te helpen en makkelijk opneembaar, iemand hiermee bekend?

    #26495

    Rapunzel
    Bijdrager

    Ik ben ook gaan googelen en kwam juist dit tegen:

    De beste vorm van magnesium om te slikken is magnesiumchelaat. Dit wordt het beste opgenomen door je lichaam, en is van de orale supplementen het zachtst voor je darmen. In verhouding kan je het beste magnesium citraat nemen en dan in poedervorm. Dit wordt minder goed opgenomen maar is in verhouding het goedkoopst. Het is echter ook wat heftiger voor je darmen. Neem geen magnesium oxide (daarvan wordt maar 4% opgenomen!) of magnesium aspartaat of magnesium glutamaat (beide giftig)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.