Laminaat

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  celticmyst 5 dagen, 10 uur geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

celticmyst
    Bijdrager

Hallo

Zoals ik al eerder in een van mijn posts schreef is mijn laminaatvloer eruit gehaald ivm waterschade.
    Nu lees ik een post van Mike waarin hij schreef “Ja, maar in princioe zijn alle niet-natuurlijke vormen van vloerbedekking toxisch, dus ook bijv. synthetisch tapijt en laminaat. Om maar te zwijgen over vlamvertragende plafonds”

Voor de woonkamer keuken en gang mag ik een nieuwe vloer uitzoeken van het bedrijf wat de waterschade heeft veroorzaakt, voor max €15 per m2 en anders moet ik zelf bijleggen.

In de slaapkamer ligt gewoon nog het oude laminaat. Hoezo is dit toxisch???

Wat raden jullie mij aan voor in de woonkamer, wilde ik vragen???
    Als ik naar het budget kijk dat ik mag gebruiken, moet ik denk ik kiezen uit pvc laminaat of laminaat.

En anders hout.. (als ik zelf bijleg), denk ik?

Gerard
    Bijdrager

In laminaat zitten kunstharsen en andere stoffen. Kunstharsen kunnen bisphenolen bevatten die hormoonverstorend zijn. Verder kan er van alles in verwerkt zijn aan stoffen, reken maar dat het de goedkoopste zooi is die er ergens als afval overblijft.
    De milieubelasting in vergelijking met hout valt slecht uit voor laminaat: als afval kan het in de vuilverwerking mee, terwijl hout opnieuw gebruikt kan worden, desnoods als brandstof. Voor de productie heb je bij laminaat chemie nodig, terwijl productie van hout, in productiebossen, een natuurlijk proces is waarbij tijdens de groei van de bomen allerlei voordelen zijn zoals zuurstofproductie, reinigen van de lucht, verrijking van de bodem, verbetering van lokale klimatologische omstandigheden (vocht- en windregulering). Doe mij maar hout, ik werk er ook graag mee.

Vivianne
    Bijdrager

@ Celticmyst

Wat vervelend dat je schade aan de vloer had. In de meeste laminaat wordt formaldehyde wordt als grondstof verwerkt. Deze stof kan je het beste vermijden.

Hier uit pure interesse verder gekeken en als laminaat merk voor mensen met een allergie wordt het merk Beautifloor genoemd. Een andere optie ten opzichte van het warme hout waar het Gerard het over had is het leggen van kurk. Let er dan wel even op dat je voor een afwerking kiest die UV-bestendig is.

celticmyst
    Bijdrager

Ja ik zal er op letten bij het uitzoeken vd vloer.

De schade is echter veroorzaakt door een bouwbedrijf (die nacht stroomde het met bakken uit de leiding vandaan), en zij gaan het vergoeden max. €15 per m2. Ik zelf heb niet zo’n heel ruim budget dus ik moet hier ook rekening mee houden…. dat het betaalbaar is voor me. Sowieso zal ik er opletten dat er geen formaldehyde inzit. De tip van kurk kreeg ik ook al van iemand anders.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.