kombucha

Dit onderwerp bevat 307 reacties, heeft 60 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  isigny 2 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 308)
  • Auteur

E123
    Bijdrager

Vandaag eens kefir gegeten. Dit is prima te doen en nu hoef ik het niet meer weg te gooien. Ik had ook nog een kombucha zwam in de koelkast staan, dus hier ook maar even een hapje van geprobeerd. Dit is minder lekker, een beetje rubber achtig. Ik las pas ergens dat honden en katten het vaak heerlijk vinden, maar onze hond keek me aan of ik hem wilde vergiftigen :mrgreen: en ook de kat rook er alleen even aan en liep toen weg.

Ga het nu even laten drogen en kijken hoe het dan smaakt.

Anoniem

Janse:

Ik las in het topic over Kombucha dat je Billingtons suiker gebruikt bij de bereiding van je Kombucha.

Je leest echter overal dat je witte geraffineerde suiker moet gebruiken.

Hoe bevalt de Kombucha met de Billingtons?

(Trouwens heel vroeger, toen er nog geen geraffineerde suiker was, moet men toch ook ongeraffineerde suiker gebruikt hebben, lijkt me).

Ik vind de Kombucha die ik met witte suiker gemaakt heb toch wel erg zoet smaken (heeft ruim 16 dagen gefermenteerd)

Dus ik vraag me af of ik die wel moet drinken?

E123
    Bijdrager

Marianu,

Ik weiger om witte geraffineerde suiker te gaan gebruiken, waarvoor dan ook. Zoals je zelf al aangeeft moet men vroeger ook ongeraffineerde suiker gebruikt hebben, dus dat kan nu nog steeds.

De kombucha die ik maak met billington suiker smaakt echt heerlijk. Ik moet juist oppassen dat het niet te zuur wordt. Ik heb het al 2 keer verdund met water door de tuin heen gegooid, omdat het gewoon te zuur was, echt niet meer lekker, bijna azijn.

Waarschijnlijk zitten er bij mij ook nog weleens wat restsuikers in de kombucha, voor mij is dit niet zo’n probleem, omdat billington suiker ook gewoon volwaardige voeding is met alle mineralen er nog in. (oa veel chroom voor een stabiele bloedsuikerspiegel!).

De restsuikers die jij nu binnenkrijgt is de grootst mogelijke rotzooi die er bestaat, want biologische rommel is ook gewoon rommel..

Of je deze kombucha moet drinken mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zou het zelf niet doen, maar ik ben gewoon echt tegen witte geraffineerde suiker. Het mindste wat je kunt doen is het nog even een paar dagen laten fermenteren tot in elk geval de meeste suikers eruit zijn. Als na 16 dagen de kombucha nog te zoet is, dan gebruik je waarschijnlijk een pot met een te kleine opening, waardoor de zwam niet groot genoeg kan groeien. Het kan ook zijn dat je teveel suiker gebruikt. De meeste kombucharecepten gaan uit van 100 gram suiker per liter. Ik gebruik max 75 gram.

Ik heb het een tijdje niet gebruikt, maar ben sinds zaterdag weer begonnen met kweken. Heb een grote vaas met een grote opening gevonden waar ik nu 10L kombucha in aan het maken ben. Hier heb ik ongeveer 750 gram billington suiker gedaan.

De volgende keer dus gewoon de billington gebruiken. Ik weet zeker dat je dit lekkerder vind en het is nog een heel stuk gezonder ook. 🙂

Evan

Anoniem

Je hebt helemaal gelijk Evan! Ik had er ook geen goed gevoel over, maar overal wordt uitdrukkelijk gemeld dat je geen ongeraffineerde suiker moet gebruiken (zelfs Sarah Pope, The healthy home economist zegt dit in haar filmpje).Dus ik was niet zeker of het dan wel zou lukken en ik wilde mijn eerste scooby niet verpesten.

Ik denk dat ik de kombucha die ik nu klaar heb maar sterk verdun met water en dan opdrink.

In mijn volgende brouwsel gaat zeker Billingtons.

Ik gebruik trouwens een grote vaas met een opening van 20 cm doorsnee dus dat lijkt me groot genoeg.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik trouwens terecht op de site van Daniel Vitalis: hij had een tip over kombucha maken van kruiden (St. Janskruid) ipv. thee en ahorn-siroop ipv. de witte suiker.

Ga ik zekers eens proberen maar dan met Billingtons ipv. die ahornsiroop. Zie link:

http://www.danielvitalis.com/…/an-official-challenge-to...

E123
    Bijdrager

Tja, ik vond dat altijd al zo’n raar verhaal dat je geraffineerde suiker moest gebruiken om de zwam te laten groeien. ALLES groeit beter en wordt gezonder met volwaardige voeding, dus waarom zo’n zwam niet?

Leuk idee trouwens om ook kruiden te gaan gebruiken. Ik zit er over na te denken om de volgende keer gewoon weer groene thee te gebruiken en dan een klein handje leverkruiden of nierkruiden 14 dagen mee te laten fermenteren.

Kombucha staat al bekend om zijn reinigende werking voor lever en nieren, als je dat combineert met de nierkruiden van Andreas Moritz, of met wat lever/gal kruiden, dan wordt het dus NOG gezonder 8)

Dan alleen nog maar hopen dat het ook nog lekker blijft smaken 😀

Anoniem

de gal/leverthee die ik heb smaakt goed, dus ik denk dat de smaak van de kombucha dan ook lekker zal zijn. Ik wil het in elk geval wel gaan proberen.

Anoniem

Ik heb verschillende suikers geprobeerd. Ik heb het ook een keer met alleen suikerwater gedaan, dus zonder de thee of kruiden.

Zonder de thee wordt de nieuwe zwam heel dun en zwak. Dit houdt in volgens mij dat de cultuur mineralen en andere stoffen ontrekt aan de thee.

Mijn idee is dat het met elke suiker kan, als het maar voedzaam genoeg is. Geraffineerd is dus waardeloos, ongeacht of men het aanbeveeld of niet. Er kan bijna geen besmetting ontstaan door een andere suiker, waar men volgens mij wel bang voor is.

Honing, melasse, siroop, al zou je de meest vaste vorm van koolhydraten gebruiken, dan zal de cultuur er alsnog iets mee kunnen doen denk ik.

E123
    Bijdrager

Mijn kombucha is gisteren overleden 😥

Gisteren zou het eigenlijk klaar zijn voor gebruik, maar toen ik ging kijken bleek de zwam helemaal onder de schimmel te zitten.

Dit kan door 2 dingen gekomen zijn:

-Ik was deze keer te lui om 10L water te koken en heb dus gewoon heet kraanwater gebruikt.

-Omdat de kombucha nogal ruikt heb ik het deze keer in de schuur gezet ipv in de keuken. De temperaturen verschillen nogal de laatste 2 weken, dus het zou ook kunnen dat het te warm of te koud is geweest.

Echt jammer..

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

zelfs de vitens raadt af om heet water uit de kraan te gebruiken om in te koken of om te drinken of thee/koffie van te maken. Altijd het koude water uit de kraan en dit koken, warm water uit de kraan alleen gebruiken voor schoonmaken. ( heeft te maken met deeltjes die loskomen van de leidingen)

E123
    Bijdrager

Oke, bedankt Dirtsa. Weer wat geleerd 🙂

Anoniem

Evan,

Ik heb weer bijna een batch kombutcha klaar om te oogsten, dus dan kan ik je wel een scooby toesturen.

Het is een mooie dikke zwam van 20 cm doorsnee.

Ik heb dekombucha deze keer gemaakt met half Billingtons melasse en half ongeraffineerde rietsuiker omdat ik de smaak met alleen Billingtons echt te sterk vond.

Als je me je gegevens op een of andere manier toespeelt stuur ik je de zwam wel toe.

E123
    Bijdrager

Je bent fantastisch, Marianu 😉

Mike heeft mijn e-mail, misschien kun je hem mailen voor mijn e-mailadres?

Evan

Anoniem

Janse, Zodra ik je email-adres van Mike heb mail ik je.

Gr. Marian

Anoniem

Hoi Maianu, zou ik misschien een keer iets van jou kumbucha mogen ontvangen? mijn adres is ook bekend bij Mike. alvast heel erg bedankt

Lucy

E123
    Bijdrager

Kijk, stapje voor stapje komt er dan eindelijk meer vraag naar de heerlijke kombucha superfood 8)

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 308)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.