jodium

Dit onderwerp bevat 724 reacties, heeft 102 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Binc 5 maanden, 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 725)
  • Auteur

ikke
    Bijdrager

Ja, die keel *lijkt* meer hypo. Althans, een opgezette keel is een hypoverschijnsel als het de schildklier is, die opgezet is. Het is wel makkelijk om op basis van één symptoom te oordelen, maar ik vind het te rigide. Om die reden weet ik het dus ook niet.

Dirtsa
    Bijdrager

struma kan zowel hypo als hyper betekenen. Maar wat dit is, geen idee..

Was net een stuk aan het lezen over de ziekte van Graves, kwam erop omdat ik googelde op dubbel zien en moeite met slikken..

Ziekte van graves is een oogziekte, als ik dat zo lees… dat met die ogen heb ik de laatste tijd zo heftig. Kan me moeilijk focussen, zie dubbel of wazig en heb erge druk op mijn ogen. Kan natuurlijk vanalles zijn, maar wel vreemd

ikke
    Bijdrager

Struma is een krop in de keel. Dat is een opgezette schildklier. Ik dacht eigenlijk dat dat alleen hypo was, maar misschien heb je gelijk. Overigens heb ik dat wazig zien en moeilijk focussen ook gehad en bij mij bleek het een oogspierprobleem. Prima te verklaren als je je realiseert dat de meeste spieren in mijn lijf niet bijster sterk meer zijn. Nu heb ik een prisma (voor tijdens het lezen) en dat gaat een stuk beter. Het is geen structurele oplossing, maar ik word niet meer zo naar in mijn hoofd. Er is nog wel genoeg werk aan de winkel om die spieren weer wat sterker te krijgen;)

Overigens heb ik die moeite met focussen ook gehad als gevolg van schildklierproblematiek (geen Graves). Dat gaat tegenwoordig beter, eigenlijk sinds ik met mijn bijnieren aan de slag ben gegaan. Helemaal goed is het nooit geworden, maar zo erg als het was, is het niet meer.

Misschien zijn er ook nog wel meer oorzaken voor. Theoretisch gezien kan het ook een neurologisch probleem (dus B-vitamines) zijn.

Webmaster
    Bijdrager

Struma = hypo. Elk orgaan dat te veel op z’n tenen moet lopen en gaat opzetten is onderactief. Die oogproblemen kunnen ook worden veroorzaakt door een gebrekkige leverfunctie. Ikke, je hebt toch ook geelzucht gehad?

Mike

Dirtsa
    Bijdrager

Ik zie altijd een beetje geel, maar ben er mogelijk wel al uit waardoor dit kan komen. Ik drink veel groene smoothies/groentensap en daar zit veel betacaroteen in. Hierdoor kan je huis dus geel/oranje kleuren. Overgens denk ik dat mijn lever ook niet helemaal oke is.

Dat van die ogen…. erg lastig. Ik moet trouwns ma terug naar de internist. Zie er gruwelijk tegenop! als er niets uit de onderzoeken komt ga ik daar niet meer verder maar zoek ik het alternatief. Deze internist schoof alles af op mijn ondergwicht, ze vond me er anorextisch uitzien en dus was de verklaring voor mijn klachten voor haar duidelijk! Ze zou nog schrkken als ze ziet wat ik eet 😉

Had meteen al spijt dat ik me had laten doorverwijzen door de huisarts..

Angela
    Bijdrager

@ Mike: Zou je kunnen uitleggen waarom je maar 2 druppels Jodium per week nodig hebt? Ik doe dit nl. ook, maar wil wel graag weten waarom;-)

Ik slik elke dag 1 selenium, omdat dit een spoorelement is, is dat dat niet teveel?

Anoniem

1 capsule is 200 gr selenium, dit haal je ook als je 2 paranoten eet

Webmaster
    Bijdrager

Ik denk dat je 200 mcg. bedoelt. Microgram, geen gram. Je mag maximaal het dubbel dagelijks hebben, dus 400 mcg. of 4 paranoten.

Deze dosering is afkomstig van de site van jcrows.com. Zij gaan uit van 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week in water met een zuur (appelazijn, citroensap) voor een betere opname. Deze firma bestaat al heel lang dus ik ga er vanuit dat ze weten waar ze over praten.

Mike

E123
    Bijdrager
    Quote:
    Je mag maximaal het dubbel dagelijks hebben, dus 400 mcg. of 4 paranoten.

Max 400mcg in een supplement kan ik begrijpen, maar paranoten kun je gewoon meer van eten als je wilt. Dit is gewoon voeding en dus in balans.

@angela,

Als je potje selenium leeg is zou ik dus overstappen op paranoten. Voeding is altijd beter dan supplementen.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

En dan de paranoten nachtje weken en 5 minuten onder de gril, dan verwijder je gemakkelijk het velletje en ze zijn erg lekker.

E123
    Bijdrager

Ach natuurlijk, die fytinezuren. Ik eet ze nog altijd gewoon zo uit het zakje. Een nacht weken en dan verhitten dus. Bedankt Dirtsa 🙂

Angela
    Bijdrager

En ik vind paranoten heerlijk! Dus als het potje leeg is ga ik inderdaad daar naar zoeken;-) In Duitsland zijn de noten veel goedkoper dan in Nederland, waarom??? 😥

Webmaster
    Bijdrager

Mijn ervaring is juist dat noten in Duitsland veel duurder zijn dan in Nederland.

Mike

Angela
    Bijdrager

Waar kopen jullie ze? In de winkel, op internet?

Anoniem

Terugkomend op de dosering: mede gebaseerd op dit artikel besloot ik aan de veilige kant te blijven en dagelijks 5 druppels lugol’s 3% te nemen (= 7,5 mg jodium). Dit doe ik nu twee weken zonder problemen of gekke bijwerkingen. Het flesje vermeldt maximaal 6 druppels per dag gedurende 3 weken te nemen en daarna een rustperiode in te lassen. In het artikel staat echter dat je bij een dosering van 12,5 mg (in mijn geval dus ca 8 druppels/dag) er een jaar over doet een tekort op te lossen.

Ik vind de info die ik erover kan vinden te tegenstrijdig aan elkaar en heb de neiging me nergens anders meer op te baseren dan mijn eigen bevindingen. Als mijn schildklier het trekt en niet gaat protesteren is er bij dit soort lagere doseringen toch niet veel aan de hand?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 725)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.