I-lady {spijsverteringsproblemen}

Forum Forums Stel jezelf even voor I-lady {spijsverteringsproblemen}

Dit onderwerp bevat 118 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  I-lady 2 maanden, 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 119)
  • Auteur

Romagi
    Bijdrager

I-Iady, Ik heb ook een flesje Hepa Gastreu opgemaakt, maar heb geen nieuwe gekocht. Geen idee of het gewerkt heeft.
    Van de enzymen kon ik dat wel merken, ik had opeens veel minder diaree, eerder ging het op verstopping lijken. Maakt niet uit want ik ben tegelijkertijd incontinent als ontlasting vanzelf komt (ik spoel met water). Het lijkt er zelfs op dat de diaree voor goed verdwenen is (niet te vroeg juichen). Tenzij ik het zelf opwek met bv te veel yoghurt/vitC of een kefir-drankje of sinas o.i.d. Dus moet altijd wel voorzichtig blijven.
    Producten zijn van Enzypharm. eventueel te bestellen via DeRoodeRoos.
    Ik heb ook erg veel geld uitgegeven aan supplementen. Zodra ik iets nieuws bestel stop ik met iets anders om te proberen te voelen wat het doet.

Romagi
    Bijdrager

http://www.enzymtherapie.nl
    Zowiezo is er veel te vinden over enzymen. Ooit ben ik dat zelf tegengekomen bij het zoeken naar een arts en was meteen enthousiast. (intuitie?)

Romagi
    Bijdrager

Vit B-12. Ik heb begrepen dat ik gewoon vitB12 moet blijven slikken, maar dat de gemeten waardes niet voldoende zijn. Dus dan denk je dat je voldoende hebt maar dat is niet zo. In mijn geval met een slechte vertering vraag ik het geen dokter, ik ga het gewoon weer toevoegen.
    Er is ook een forum over vit B12 tekort.
    Heb je tijd om de hele dag op de computer te zoeken? (grapje)

I-lady
    Bijdrager

Haha nou voor research maak ik altijd wel tijd..

Dankjewel voor de link, ik ga me er eens even in verdiepen.
    Ik gebruik ook al spijsverteringsenzymen, maar niet zulke sterke..denk sowieso als je een slechte vertering hebt dat enzymen en B12 geen kwaad kunnen.

Marijan
    Bijdrager

I-lady
    ik laat colostrum van Guernsey koeien meekweken in mijn melk, zodat ook de colostrum stammen kunnen groeien.
    Bij Matthijs de Haan koop ik deze producten, misschien kan je pure colostrum proberen van hem.
    Er komen mensen bij hem die van niet een adres zuivel kunnen verdragen maar wel van hem.
    Hij heeft zuiver A2 melk.

Romagi
    Bijdrager

Marijan, wat bedoel je met “meekweken in mijn melk”. Noemen ze colostrum niet ook “biest”. Eerste melk van de koe als hij net gekalfd heeft.
    Ik heb er nooit naar gezocht naar wat voor “stammen”er dan in colostrum zitten.
    Bedoel je bacterien die normaal in onze darmen zitten.

I-lady
    Bijdrager

Dankje voor de tip Marijan, wat zijn jouw ervaringen met de colostrum?

Ben ook wel benieuwd naar wat Liesje vraagt..

Marijan
    Bijdrager

Liesje,
    ik maak kefir, doe daar dus een ijsblokje biest in van de Guernsey’s van Matthijs (A2 koeien met hoog vetpercentage).
    Biest staat bekend om extra antistoffen die het kalfje binnen krijgt bij geboorte om een gezonde start te maken.
    Biest en colostrum is idd hetzelfde.
    Ik kan niet zeggen specifieke ervaring, het wordt hier goed verdragen en wij gebruiken dit als een bijna dagelijks drankje voor goede darmgezondheid.
    Ik doe er dan ook nog 50 ml goudwater in een fles van een liter ongeveer.

en daarvan vind ik dat er hier meer bewustzijn “gekweekt” wordt.
    Dus als je om je heen graag meer bewustzijn zou willen zien (in je gezin dus) dan wat goudwater toevoegen, het is bijna smaakloos dus makkelijk ergens aan toe te voegen.
    Verder hebben wij een waterzuiveraar op onze waterleiding, waar naast schelpkalk met een hoge frequentie ook colloid.zilver en goud in zit.
    http://www.aqua-aurora.nl/

I-lady
    Bijdrager

Dankjewel Marijan, interessant!

KarinPel
    Bijdrager

Hoi I-lady,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik moet mezelf eigenlijk ook nog voorstellen 🙂

In ieder geval las ik je verhaal en dat is heel herkenbaar.

Denk dat je er rekening mee kan houden dat je nog steeds in een overlevingssituatie zit en dan kan je sleutelen met voeding en supplementen wat je wil (helpt vaak ook wel een beetje) maar de echte oorzaak pak je niet.

Ik heb ook een jeugd gehad met veel stress en trauma’s.

Ik ben nu 34 jaar.

De inspanningstolerantie herken ik ook. Dit komt gewoon omdat je al heel heel heel erg moe bent.

Ik ben heel erg ziek geweest. Echt heel erg ziek. Ook bijnieruitputting (uiteraard).
    Ik merkte dat het belangrijkste was goed slapen en uitrusten. En dat lukte me natuurlijk juist niet want ik was altijd op mijn hoede en elk ding wat ik doe in de wereld geeft stress (het systeem blijft dus stress geven).

Wat mij heeft geholpen is heel veel therapie. Pesso therapie en PRI therapie. (4 jaar lang en dit was ook echt nodig!)

Verder helpt mij de Wim Hof methode. Door zijn ademhalingsoefening begon mijn lichaam eindelijk te ontspannen. Het koud douchen geeft me wat kracht en een sterker immuunsysteem.

Ik heb zonder overdrijven denk ik zo’n 3000 euro uitgegeven aan supplementen en therapieën. Het hielp niet omdat mijn sympathicus enorm domineerde.

Dit zag ik eerst allemaal niet in. En ik ben zelf diëtiste en orthomoleculair therapeut. Dus kon het niet uitstaan dat mijn gezonde voeding en supplementen niet werkten.
    En bleef het tevergeefs proberen.

Uiteindelijk ben ik onder ogen gekomen dat ik vol met stress zit. Vol met jeugdshit. En dat ontspannen en rusten voor mij heel lastig is. En dat dat is wat ik heb op te lossen. En dat dat lang duurt. En daar was ik erg chagrijnig van.

Een supplement wat iets kan helpen is: griffonia simplicifolia. Mij hielp dat iets met slapen.
    Je kan rhodiola of asgwhanda of jiogulan proberen. Ter bevordering van homeostase. Ik heb ze uiteraard alle 3 geprobeerd. Bij mij had het geen effect.
    Ginseng had bij mij geen effect. Zoethoutwortel niet. Ribes Nigrum niet. Bijnierextract ook niet.

Elk persoon is anders. Ik weet niet wat voor jou werkt. Ik kan alleen mijn verhaal met je delen.

Mijn ervaring is: de balans moet doorslaan richting ontspanning. Dan kan er genezing plaatsvinden. Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk geen enkele reserve energie meer hebt.
    Liggen was voor mij ook altijd fijn.

Heel veel succes!

I-lady
    Bijdrager

Hoi Karin,

Bedankt voor je reactie en het delen van je verhaal.
    Fijn ook om herkenning te lezen.

Ik geloof ook dat ik nog steeds in een overlevingssituatie zit, dit besef kwam bij mij afgelopen weekend heel hard naar boven. Ik voel sowieso minstens twee trauma’s vast zitten in mijn lijf.
    Het vervelende alleen is dat ik al meer dan 7 jaar verschrikkelijk veel therapieen en dergelijke gevolgd heb. En ik geestelijk enorm veel heb verwerkt maar het trauma maar in mijn lijf lijkt te blijven zitten. Is dat ook herkenbaar voor je?

Ik zal eens kijken naar pesso therapie en PRI.
    Ik heb inmiddels veel baat bij het beoefenen van Tai Chi, daarmee krijg ik mezelf in mijn lichaam in een ontspannen{der} toestand.

Daarnaast is er lichamelijk toch ook nog wel een boel aan de hand bij mij helaas. Zo heb ik een aantal jaar geleden een heftig ongeluk gehad dus. Waarbij mijn ribbenkast en ruggewervels verschoven zijn en wat oa ook whiplash klachten geeft. Wat ook weer voor een viceuze stress en uitputtingcircel zorgt. Samen met de slecht werkende darmen..en de verstoring daardoor in de {spier} stofwisseling.

Het is een moeilijke circel, maar ik ben het met je eens dat het lichaam niet kan genezen zolang het nog in overlevingsstand staat.

KarinPel
    Bijdrager

Ja dat is heel herkenbaar.

Ik ben op mijn 14e depressief geworden en kreeg erna ook een sociale fobie. Heb veel therapieën gevolgd en dacht dat ik goed bezig was.
    Ben op mijn 29e volledig ingestort. Weer in therapie dus. Was daar verbolgen over omdat ik al zoveel therapie had gedaan.

Het is echt extreem hardnekkig. We blijven de wereld zien zoals onze jeugd was. Was deze jeugd onveilig, dan is het heel moeilijk je in het nu veilig te voelen en dus te ontspannen.

Dat zijn ook geen bewuste acties (ik ga me nu even onveilig voelen). Soort instinct is het.

Ik ontdekt dat mijn hart wel heel vaak snel aan het kloppen was, ik had ook heel vaak temepratuurverhoging. Mijn lichaam was constant topsport aan het doen terwijl ik lam op de bank lag.
    Er is dan geen herstel.

Ik was me er voorheen nooit echt bewust van dat ik me onveilig voelde.
    Ik was juist heel stoer en onverschrokken. Ging recht door de angst heen. Stond mezelf niet toe ‘zwak’ te zijn.

Totdat mijn lijf me zwak maakte, heel zwak. En dat is vreselijk als je je ondertussen onveilig voelt. En er dan achter komt hoe diep die shit eigenlijk is.

Ben als een gek oplossingen gaan zoeken. Kon niet stoppen met google-en, forums. Elk ding wat ik las, dacht ik: ja dat is het! Dat is de oplossing.

Er is geen quick fix.
    Het is een lange weg om te ontdekken hoe je je in je jeugd hebt gevoeld en welke systemen dat heeft geschapen.

Fysiek heeft het ontzettend veel impact. Je darmen worden inderdaad slecht. Je hormoonhuishouding raakt verstoord (schildkier, bijnier, alvleesklier, enz)
    Darmen hebben weer rechtstreeks invloed op oa de stemming. Heel naar cirkeltje inderdaad.

Ik heb me echt vreselijk gevoeld toen niks hielp. Ik kwam ook in een slachtoffermodus en vond mezelf extreem zielig. Dit heb ik mezelf ook maar toegestaan.
    Op een gegeven moment begon dat wel te vervelen maar ik kon mijn kracht niet meer voelen, was het helemaal kwijt.

Toen kreeg ik de tip koud af te spoelen elke dag.
    Ja daaaag, dacht ik. Ik heb het al zo zwaar. Zal ik nog meer gaan afzien zeker. Bekijk het.
    Maar iets later dacht ik: oke waarom niet. Kost me in ieder geval een keer geen klauwen vol geld, ik hoef nergens naartoe, kost geen tijd.
    En ik ervaarde een heel klein triomfje na die tijd.
    Een glimp van de kracht en een klein beetje vertrouwen.

Geen idee of dit bij iedereen zo werkt, maar voor mij werkte het.

Toen ben ik maar een boek gaan lezen van Wim Hof en de ademhalingsoefeningen ook gaan doen.
    Het hielp me om ontspanning te voelen.

De parasympathicus zorgt dat je vertering en hormonen goed worden aangestuurd. Zorg voor zoveel mogelijk parasympathicus activiteit. Dit is: rust. (en dat klinkt veel makkelijker dan het in praktijk is)
    Zolang rust er niet is, dient de zoektocht daarop gericht te zijn. Want de parasympathicus moet meer ‘aan gaan staan’.

Vaak lees je in artikelen dat stress vermeden moet worden. Men lijkt alleen niet te begrijpen dat als de stress in jezelf zit, dit een bijzonder lastig uitdaging is.
    Net als: ‘houd van jezelf’. Tuurlijk is het waar, maar voor veel mensen een onmogelijke opgave om 1,2,3 toe te passen. En is het nog een stok om jezelf mee te slaan (ik ben echt slecht bezig, want dat houden van mezelf lukt ook al niet..)

In het begin kreeg ik juist heel veel stress als ik probeerde stil te zitten en niks te doen. Dat was te moeilijk. Ik was zo gewend mezelf te verdoven met; doen, doen, doen en constant prikkels. Dit ging bij mij echt met ups and downs.

Vergeef jezelf als je opgefokt bent.
    Vergeef jezelf als het niet altijd lukt goed voor jezelf te zorgen.

Naast psychische therapie kan je natuurlijk ook proberen fysiek de parasympathicus aan te zetten.
    Ademhalingsoefeningen.
    Ik doe soms body stress release (ontladen van spanning door trillen)
    Jouw tai chi klinkt ook heel goed!

Verder had ik baat bij voetreflex. Geen idee of de behandeling op zich wat doet, maar als ik op die tafel lig, voel ik me zo heerlijk loom en relaxed. En mijn motto was dus: alles wat ontspanning/rust geeft is goed.

Boeken waar ik veel aan gehad heb:
    – TRE
    – Koud kunstje
    – Niemandskinderen
    – Chronische vermoeidheid nooit meer.

Wat bij mij ook heel goed helpt is: 5 uur per dag eten en 19 uur niet.
    Dit is een leuke link die er meer over vertelt:

Kijk wat voor jou werkt. Het is jouw weg. Jij kan het als enige voelen en uiteindelijk weten.
    En het komt goed, echt waar.

I-lady
    Bijdrager

Hm of het goed komt moet ik nog zien…

Bedankt voor je berichtje in ieder geval! en sorry voor de late reactie.

TRE en Somatic Experiences ken ik, en heb ik ook wat sessies van gehad.

Tai Chi activeert ook de parasympaticus en geeft vertrouwen, net als meditatie. Afgelopen periode ben ik bezig geweest met aura healing en chakra psychologie.
    Ook erg interessant..

Het vervelende vind ik wel dat je ook stress en angsten kan krijgen van binnenuit, door een verstoorde darmwerking/ microbiotica. Lever/ gal problemen..
    Histamine intolerantie,hormonen etc.

Ik weet het soms echt niet meer..

KarinPel
    Bijdrager

Geeft niks dat je reactie iets later is.

Ik herken je moedeloze zoektocht.

Ik denk niet dat bij jou je stress en angsten komen door verstoorde darmwerking enz. Ik lees dat je ontzettend hard je best doet om gezond te eten. Je eet sowieso gezonder dan gemiddeld Nederland. Je hebt waarschijnlijk meer dan 100 supplementen geprobeerd. En je bent nog steeds nergens. Heel herkenbaar en super frustrerend.
    Ik denk dat je tegen jezelf mag zeggen dat je het serieus hebt geprobeerd op te lossen met leefstijl en dat dat niet is gelukt en dat dat niet jouw schuld is of dat je toch echt nog supplement 109 en therapeut 78 moet proberen en dat je daar de oplossing zult vinden.

Bij mij had mijn hysterische zoektocht naar de oplossing alles te maken met controle krijgen. En dat het mijn eigen schuld zou zijn als ik niet alles had geprobeerd. Alles is heel veel, zoals jij nu inmiddels ook weet en alles is ook eigenlijk niet te doen en al helemaal niet te betalen.

De oplossing zit hem niet in voeding en supplementen. Als orthomoleculair diëtist en therapeut vind ik dit super kut om te zeggen maar zo zie ik het echt.
    Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die angsten heeft door een verkeerde voeding. En ik zie ook mensen die leven op cola en chips bij wijze van.
    Leefstijl werkt bij mensen met cholesterol en diabetes als een speer. Binnen een paar weken hebben deze mensen goede bloedwaarden.
    Psychische klachten aanpakken met voeding zie ik niet slagen.
    Natuurlijk ik hoor soms dat mensen ook wat meer energie hebben of minder chagrijnig. Top! Maar met diepe klachten als die van jou moet je jezelf niet straffen om de oorzaak te blijven zoeken in je lijf.
    Voeding en supplementen zijn de kers op de taart. Als mensen een taart hebben, werkt die kers fantastisch.

Bij mensen als jou (en mij (en met ons nog meer)) is er geen taart. De basis, bodem ontbreekt. En die kers kan dan niks. Soms lijkt het even te helpen. Dit is de hoop, oftewel placebo effect. Maar al snel kom je weer terecht in je verrotte fundering.

Parkeer dat lijf en al je kennis en gegoogle erover maar even. Het heeft op dit moment geen zin. Je hebt het hartstikke goed je best gedaan en doet nog steeds zo goed je best. Dat is heel erg knap.

In mijn ogen zit de oorzaak bij jou op een heel diep niveau. Ik zou zeggen:
    Repareer je fundering.
    Haal je trauma’s op. Maak jezelf weer heel. Waar is dat kind dat je ooit was zo gekwetst dat ze nu zo instabiel in het leven staat?

Leuke zinnen dit.
    Maar nu: hoe??
    Ik denk aan regressietherapie en de therapieën die ik voorheen noemde: PRI en pesso.

Pesso therapie wordt vaak vergoed. Psychosomatische fysotherapie evt in een aanvullend pakket. Voetreflex of shiatsu kan relaxed zijn, wordt vaak ook aanvullend vergoed.

De beste adviezen voor een gezonde leefstijl kosten niks:
    – Wim Hof ademhaling werkt voor mij erg goed. (ook andere ademhalingsoefeningen zijn denk ik prima maar deze deed met mij het meeste)
    – Koud afdouchen.
    – Bottenbouillon.
    – Probeer lief te zijn voor jezelf. Kruik, warme, zachte denken. Knuffelbeer.
    – Elke dag stukje wandelen.

Liefs Karin

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Waanzinnig goede post, Karin, helemaal waar en ik sta hier 100% achter!

Mike

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 119)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.