Huisdieren en voeding?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Huisdieren en voeding?

Dit onderwerp bevat 175 reacties, heeft 47 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Haasje 4 jaren, 11 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 176)
  • Auteur

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Onze dierenarts vertelde dat tumoren bij honden vroeger nauwelijks voorkwamen, toen honden mee aten met de pot.(toen at de mens ook nog gezonder).

Sinds honden allerlei dure, uitgebalanceerde brokken krijgen zijn tumoren eerder regel dan uitzondering.

Webmaster
    Bijdrager

Misschien maak ik me hier niet populair bij de caviabezitters, maar soms kan je huisdier je voeding zijn! Weston Price beschrijft hoe Peruaanse Indianen in het Andesgebergte cavia’s hielden, omdat deze hun eigen vit. D aanmaken en dus als voedingsbron van deze vetoplosbare vitamine dienden:

Aangezien de vitamine D-groep van activators afwezig is in bijna alle plantaardige producten maar in de lichamen van dieren moet worden aangemaakt van plantaardige voedingsmiddelen, waar deze grotendeels in de organen wordt opgeslagen, moest men kunnen beschikken over een volwaardige bron hiervan.

De Indianen van de hooglanden van Peru onderhielden koloniën cavia’s die onderdeel uitmaakten van hun stoofgerechten.

De oude graven laten ook zien dat de cavia een veel gebruikte voedingsbron vormde, aangezien er gemmumificeerde lijkjes van dit dier zijn gevonden. Dit is van belang omdat experimenten aantonen dat de cavia van alle proefdieren het meest efficiënt is in het aanmaken van vitamine D uit plantaardige voedingsmiddelen.

Het zijn zeer sterke dieren. Zij leven van een grote verscheidenheid aan groen plantenvoedsel en twijgjes en zijn zeer vruchtbaar. Klaarblijkelijk speelden zij een zeer belangrijke rol in de fysieke perfectie van de oude culturen.

Mike

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Sinds honden allerlei dure, uitgebalanceerde brokken krijgen zijn tumoren eerder regel dan uitzondering.

In het wild komt letterlijk maar een handjevol ziektes voor. We zien echter nu huisdieren en andere dieren die door mensen gehouden worden (honden, katten en paarden) gediagnostiseerd worden met artrose, artritis, diabetes, kanker, hernia’s, maagzweren, overgewicht, zwaarlijvigheid, huidklachten, voedselallergieën, hartritmestoonissen, de lijst wordt alsmaar langer. Ik heb zelfs gehoord van een paard met hooikoorts! Ook dit zou allemaal genetisch zijn. Hoe kan het toch dat de dieren dezelfde aandoeningen krijgen als de mensen die ze houden? Zou het kunnen dat de dieren dezelfde rommel voorgeschoteld krijgen als de mensen zelf? Ik lees hier berichten over geconstipeerde cavia’s door graanconsumptie!

Barry Groves schrijft in Trick and Treat:

De enige chronisch zieke dieren zijn onze ‘beschaafde’ huisdieren en dieren die ons tot voedsel dienen. Dat is zeer veelzeggend. Valt het je niet op dat als je een dikke hond ziet deze vrijwel altijd een dikke baas of bazin heeft?

Mike

ruud
    Bijdrager

@mike, nee idd dat was ff ¨au¨ om te lezen.

Ik sla dat hoofdstuk maar ff over als je het goed vindt!

Het is inconsequent om zelf vlees te eten van het ene dier en dat dan van het andere dier niet voor willen stellen, maar zo gaan die dingen nu eenmaal.

autumn
    Bijdrager

Heeft iemand van jullie wel eens een cavia (of ander huisdier) gegeten. Ik overweeg om er eens een te halen en dan een tijdje flink gezonde voeding te geven. Ik weet alleen niet of het wel enigszins smakelijk. Een vriend van mij heeft in Zuid-Amerika een paar keer cavia gegeten, maar vond het vlees heel taai. Ik heb wel eens een mol gegeten die iemand in zijn klem had zitten. Die was ook erg pezig en taai. Maar dat kan ook aan de bereiding liggen.

ongelovigethomaz
    Bijdrager

Oei, het was niet de bedoeling om het te hebben over het eten van huisdieren toen ik dit onderwerp begon…. Nu maar hopen dat jullie geen katten willen eten.

autumn
    Bijdrager

Ooh sorry; ja mijn ogen zien overal eten lopen, liggen, zwemmen, hangen of vliegen… 🙂

corneliahz
    Bijdrager

Mensen denk er wel aan: morgen is het werelddierendag! :mrgreen:

ongelovigethomaz
    Bijdrager

Ja, morgen is het tijd om de levende en gezellige huisdieren te eren! Eren dus en niet eten! 🙂

corneliahz
    Bijdrager

Omdat het vandaag Dierendag is, een klassieker van Pixar, hij blijft leuk!

For the Birds

E123
    Bijdrager

Weet iemand waar je een goede (en betaalbare) kwaliteit kippenvoer kunt krijgen? Ik heb even gezocht, maar ik kom niet echt veel verder dan de gebruikelijke granen en mais. Hierdoor krijg je dus omega-6 eieren ipv omega 3. Wat krijgen die kippen die van die omega-3/columbus eieren te eten?

Webmaster
    Bijdrager

Heb je geen stukje grasland dat ze kunnen ‘afgrazen’? Goedkoper kan niet. Een kip hoort gras en insecten in het gras te eten. Daarnaast zijn kippen omnivoren en dus ook niet vies van een goed stukje (orgaan)vlees.

Mike

Anoniem

Ik wil even wat kwijt over wat ik mijn kat te eten geef.

Ik heb afgelopen zomer een rooie kater uit het asiel gehaald. Hij was wat aan de magere kant maar dat zou door de stress kunnen komen.

Ik ben opzoek gegaan naar wat een kat hoort te eten, vlees dus. Na een tijdje surfen op internet voor goed voor ben ik bij http://orijen.ca/products uit gekomen. Dit is droog voer wat waar geen granen in zitten, het bestaat 75% uit vlees. Mijn kat doet het er perfect op. hij is zeer gespierd, dat kan je aan zijn rug voelen. Verder is zijn vacht zeer zacht en glanst. Het is een echte tijger :D. Mijn vriendin had hem meegenomen naar de dieren arts voor jaarlijkse inspectie en die zo’n goede conditie zelden gezien.

Samenstelling van het voer:

Hoog proteïnegehalte van veel vers vlees: katten zijn vleeseters en geen vegetariërs, hun korte spijsverteringskanaal is aangepast op voeding met als basis vlees, veel proteïnen en weinig koolhydraten. Katten zijn zeer effectief in het gebruik van proteïnen als energiebron.

Een alleen op vlees gebaseerd voer garandeert een optimale gezondheid en vitaliteit. Recente studies tonen aan, dat een hoog proteïnegehalte ook goed voor de nieren is. Ziektes van de nieren worden in verband gebracht met de kwaliteit van de proteïnen. Orijen kattenvoer bevat geen moeilijk te verteren plantaardige proteïnen die de nieren belasten. Orijen kattenvoer bevat minstens 75 % vlees in levensmiddelkwaliteit.

Vers Canadees kippenvlees: makkelijk te verteren proteïnen en vetten

Vers Canadees kalkoenvlees: levert essentiële aminozuren en natuurlijk vitamine B3

Vers gevangen Lake Whitefish (Coregonus clupeaformis) uit Canadese meertjes

Vers gevangen koningszalm (Oncorhynchus tshawytscha): hoog gehalte aan actieve omega-3-vetzuren (DHA, EPA) voor een gezonde huid en een glanzende vacht

Verse eieren van Canadese boerderijen: hoogwaardige proteïnen, luteïne en zeaxanthine voor een dubbele bescherming van de ogen

Geen granen, laag gehalte van koolhydraten: graan is een goedkope energie- en proteïnebron in kattenvoer, maar katten eten in de natuur geen graan en ze hebben een biologisch lage behoefte aan koolhydraten. Veel dierenartsen zien in graan de oorzaak voor gezondheidsproblemen. Het hoge koolhydratengehalte kan resulteren in overgewicht, diabetes, verteringsproblemen en andere ziektes.

Gezonde vruchten en groenten uit Canada:

Appelen: leveren plantaardige vezels voor een gezonde vertering en hebben antioxidatieve, celbeschermende eigenschappen

Cranberries: voorkomen ziektes in de urinewegen en bevatten anthocyanen die het gezichtsvermogen verbeteren, ontstekingen voorkomen en bloedvaten beschermen

Spinazie: met vitamine A en C, bevat ook luteïne en flavonoïde die de cellen beschermen

Gesmoorde aardappelen: bevatten veel vitamine B en C evenals mineralen

Tomaten: bevatten gezondheidsbevorderende vitaminen en sterke antioxidanten zoals bètacaroteen en lycopenen

Wortelen: bevatten bètacaroteen, wat in het lichaam omgezet wordt tot vitamine A

Zeewier: bevat 12 vitaminen, 21 aminozuren en meer dan 60 mineralen en sporenelementen

Gezondheidsbevorderende planten: katten kiezen in de natuur instinctief grassen en planten uit die goed zijn voor hun welzijn. De kruiden in Orijen kattenvoer bevatten kruiden die door dierenartsen geselecteerd zijn.

Wilde cichorei en psyllium: leveren voedingsvezels voor en gezonde vertering en stabiliseren de bloedsuikerspiegel

Paardenbloem, hoornklaver en zoethout: beschermen en versterken de lever, nieren en stofwisseling

Pepermunt, Canadese geelwortel, venkelzaad en kamillebloemen: kalmeren en ondersteunen de spijsvertering

Goudsbloem: bevat celbeschermend luteïne en kan bloedsuikerfluctuaties reduceren

Probiotica: bewaren een gezond evenwicht van de darmflora, bevorderen en sterken de afweer

Essentiële vetzuren: van kippenvet, zalmolie zorgen voor een gezonde huid en een glanzende vacht

Proteasen: mineralen en sporenelementen in een natuurlijke, organisch gebonden vorm voor een betere biobeschikbaarheid

Glucosamine en chondroïtine: beschermen het kraakbeen en zorgen zo voor gezonde gewrichten

ikke
    Bijdrager

Ik vraag me altijd af of al dat fruit en die groenten wel thuishoren in kattenvoer. Mijn kat eet echt geen appels als die voor haar neus zet. Gemakshalve neem ik dan ook maar aan dat dat niet is wat een kat in de natuur eet. Hoe het met kruiden e.d. zit, weet ik niet. Dat een kat af en toe een hap plant neemt, kan ik me voorstellen. Maar wat tomaten in kattenvoer doen?

Verder vraag ik me ook altijd af hoe je vers vlees in droogvoer verwerkt zonder de goede eigenschappen van het vlees teniet te doen. Als mijn kat vlees wil eten, waarom dan niet gewoon vlees? Wat is het voordeel van brokjes t.o.v. wat een kat van nature eet?

Anoniem

Ja een vogeltje of een muis vinden ze natuurlijk het lekkerst. Een kat eet van nature ook geen zalm. Een kat eet normaal geen appels, maar als een kat een vogeltje vangt wordt het vogeltje helemaal opgegeten, ook de maag inhoud. Die bevat wel zaden en kruiden, en misschien ook een beetje tomaat 😉

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 176)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.