Hoeveel eten op een dag?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Hoeveel eten op een dag?

Dit onderwerp bevat 80 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  fatsnotbad 4 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 81)
  • Auteur
    Berichten
  • #216624

    Binc
    Bijdrager

    Eigenlijk heb ik een vraag aan de dames hier op het forum. Ben benieuwd hoeveel jullie op een dag eten? Ik ga dan wel uit van wapf eten. Mijn eetpatroon begint volgens namelijk belachelijk te worden. Voor mijn gevoel eet ik inmiddels veel te veel. Ik heb de hele dag door letterlijk honger. Het lijkt weer een beetje mijn eetpatroon voor jaren terug. Toen zat er ook geen rem op bij mij.

    Mijn eten vandaag

    Ontbijt:

    3 Gebakken eieren met spek en een smoothie van yoghurt, avocado, komkommer slagroom en perzik.

    Tussendoor:

    Stuk leverworst met mayonaise
    Ribstewafel met dik boter em kaas en wat radijs met knoflooksaus.

    Lunch:

    Boekweitpannekoek met vers zacht fruit, slagroom en crème fraiche.

    Tussendoor nog bouillon genomen en wat stukken kaas.

    Avondeten:

    Runderstoof met wat sperziebonen en pandan rijst.
    Toetje, kersen verarmd en het vocht gebonden. Slagroom erbij.

    En nu is het avond en heb weer honger.

    Tussendoor heb ik ook nog melk en kefir gedronken. Daar waar ik voor een poosje terug weinig at en bijna geen eetlust moet ik nu gewoon eten.
    Weer krijg ik de indruk dat ik zoveel honger heb vanwege snel werkende schildklier? Volgens mij eet ik ook niet te weinig koolhydraten en vetten?

    #216651

    Ben
    Bijdrager

    Binc, heb je last van mee-eters? 😉

    #216654

    Binc
    Bijdrager

    Nou Ben,

    Als het gezellige mee eters zijn heb ik daar geen moeite mee 😀

    Maar in verleden kreeg ik wel eens de stempel dat in een lintworm zou hebben gezien mijn eet gedrag. Maar dan zou ik ook moeten afvallen als dat zo zou zijn. Echter, ik begin weer aan te komen sinds ik de orgaan supplementen neem. Daar kan het dus niet aan liggen. Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoeveel andere dames die wapf doen eten. Aangenomen dat Mannen over het algemeen meer eten dan vrouwen.

    #216664

    Jupiter
    Bijdrager

    Binc, hieronder mijn eetpatroon (66 kg, lengte 1,78):

    Rond 10.00-11.00 uur:
    – 3-4 eieren gebakken in ruim roomboter/ghee
    – kop bouillon of soep met kokosolie/ghee en eidooier
    – salade met champignons, avocado, uitje, etc.
    Of
    – smoothie van kefir, slagroom, avocado, appeltje, kokosolie, etc.
    Of
    – kliekjes van vorige dag

    Rond 17.00 uur:
    – meestal een stoofpot met kip of rund, groente en vet
    Of
    – paar haringen met salade en soep
    Of
    – gebakken eitjes met salade en soep

    Ik eet op gevoel, meestal 2 en soms 3 maaltijden op een dag. Per maaltijd ongeveer 600-700 gram, exclusief soep. Daarvan ongeveer 150-200 gram eiwitten, ruim vet en de rest groente en vocht. Tussendoor snaai ik nog weleens wat, zoals nootjes of kaas of eigen baksels (kokosmakronen, kokospudding, etc.).

    Ik ben in het afgelopen half jaar afgevallen door het streng uitbannen van suikers, heb nu licht ondergewicht en merk dat m’n behoefte aan eiwitten en vet / een extra maaltijd toeneemt.

    #216665

    Ben
    Bijdrager

    Jupiter, een dagelijkse inname van 150-200 gram eiwitten is vrij hoog voor iemand van 66kg. Ben je niet bang dat dit op termijn een negatief effect zou kunnen hebben op je spiermassa?

    #216666

    Binc
    Bijdrager

    Ben,

    Hoezo is dat hoog? Ze wil aankomen wat ik ervan begrijp. Waarom zou dat percentage eiwitten slecht zijn? Volgens mij zit ik ook hoog in eiwitten met alle melk en kefir die ik ernaast ook nog drink.

    Hoeveel gram eten ik eet zou ik niet weten. Ik weeg namelijk niks.

    #216668

    Binc
    Bijdrager

    Jupiter

    Je zegt dat je suikers hebt geskipt en daardoor ondergewicht hebt gekregen? Heb je in die tussentijd dan wel genoeg eiwitten en koolhydraten gegeten? Wat ik lees in je eetpatroon is dat je geen koolhydraten eet?

    #216669

    Jupiter
    Bijdrager

    Ben, eiwitinname is een schatting op basis van aantal eieren, kefir, vlees en wat kaas. Ik besef dat dit eiwitbronnen zijn en de netto inname mogelijk lager ligt. Kun je uitleggen waarom m’n lichaam m’n spieren zouden afbreken? Door verzuring bij een slechte vertering? Kan niet direct meer info vinden.

    Ik fiets en wandel dagelijks, in ontspannen tempo, heb niet het idee dat ik inlever op spierkracht.

    Ik weet niet wat het effect is op m’n lijf, dit is momenteel een behoefte. Was minder, maar heb de laatste weken een grotere eetbehoefte. M’n darmen/stoelgang gaan goed, geen winderigheid, ik drink voldoende, voel me fit.

    #216671

    Ben
    Bijdrager

    Binc, Jupiter
    Het internet staat vol met artikelen hierover. Te weinig eiwit is niet goed, maar teveel kan op termijn ook een schadelijk effect hebben op je spieren.
    Per kg lichaamsgewicht zou je onder normale omstandigheden aan 0,8-1 gram eiwit genoeg hebben, voor sporters kan het weer een iets ander verhaal zijn.
    Ik pik er maar even een willekeurig artikel uit:

    ”Conclusie
    Het is belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Een tekort aan eiwitten in de voeding kan leiden tot een achterblijven in de groei, slecht herstel, verminderde weerstand en afbraak van de spiermassa. Dit betekent niet dat meer altijd beter is. Ook voor eiwitten is er een optimale hoeveelheid om per dag binnen te krijgen. Een teveel zal bij gezonde mensen geen invloed hebben op de nieren of botmassa, maar kan wel een negatief effect hebben op de hoeveelheid spiermassa en het gewicht.”

    #216672

    Jupiter
    Bijdrager

    Ben, onze berichten kruisten elkaar…

    Lagere gewicht is mede ontstaan doordat m’n bloedsuiker stabieler is: minder eetbehoefte om hypo’s weg te werken, hoe subtiel ze ook waren. Valkuil is dat hiermee de eetbehoefte langer uitblijft waardoor het totale volume te laag kan liggen?

    De suikers die geskipt zijn kwamen uit de foute schappen van de supermarkt, vooral in periodes van stress. M’n voedingspatroon is al enige jaren WAP, met periodes met meer/minder zuivel of teveel suikers. Maar niet zonder eiwitten

    Ik eet af en toe fruit (max 1 per dag, ben geen liefhebber), groenten (gevarieerd, dus ook zetmeelrijk komt voorbij), beetje honing. De natuurlijke suikerbronnen dus.

    #216673

    Binc
    Bijdrager

    Binnen de wapf is dit niet helemaal waar. Eiwit percentage ligt wel iets hoger dan 0.8 gram. Maar wat ik wel mis bij Jupiter is dat ze geen koolhydraten eet. En dan kun je wel problemen gaan krijgen.

    #216674

    Binc
    Bijdrager

    Ik eet af en toe fruit (max 1 per dag, ben geen liefhebber), groenten (gevarieerd, dus ook zetmeelrijk komt voorbij), beetje honing. De natuurlijke suikerbronnen dus.

    Jupiter,

    Wat jij hier noemt kan je niet rekenen als koolhydraat inname. Het feit dat de eetbehoefte minder is of uitblijft kan heel goed ook te maken hebben dat je je schildklier aan het slopen bent en je bijnieren door juist te weinig koolhydraten!
    Ik eet ze zelf wel en de laatste tijd iets meer dan toegestaan is. Maar dat is dan nu even jammer. Ik ben ook niet zo dol op groente en fruit. Maar doe he gewoon in mijn smoothie. Tussendoor eet ik nog wel watermeloen en kersen.

    #216675

    Binc
    Bijdrager

    Maar stel nu dat je wel minder eiwitten wil gaan eten. Hoe dan?? In de praktijk is dat nauwelijks te doen. Ik zie mezelf eiwitten niet vervangen voor een beetje sla 🤢
    Vervangen voor koolhydraten dan? Lijkt me ook niet? En op alleen boter en kokosolie kan ik niet leven.

    #216676

    Jupiter
    Bijdrager

    Ben, stikstofbalans en energiebron zijn dus van belang, ik zal me er eens in verdiepen.

    Binc, zijn groenten, wat fruit en honing niet afdoende als kh-bron? Vandaag bijvoorbeeld geroosterde wortelen met flink wat zelfgemaakte mayo. Wat zou je als aanvulling adviseren?

    #216677

    Jupiter
    Bijdrager

    Binc, zie nu je eerdere post, wordt vervolgd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 81)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.