Hoe ongezond is pizza en is het mogelijk om zelf een gezonde(re) pizza`s te maken?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Hoe ongezond is pizza en is het mogelijk om zelf een gezonde(re) pizza`s te maken?

Dit onderwerp bevat 63 reacties, heeft 15 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 6 jaren geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)
  • Auteur

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dan heb ik weer het voordeel geen pizza’s te lusten, nooit gedaan ook.

Ik vermijd de nachtschades nu al langere tijd, omdat ik las dat dit neurotoxines zijn, en toxine klinkt niet goed en mijn neurologische systeem heeft het al moeilijk genoeg. Ik heb er geen probleem mee, maar merk niet echt verbeteringen.

Maar ik heb ook nooit gemerkt dat er schade is ontstaan na het eten van de nachtschades, de link is gewoon niet direkt te leggen. Het enige wat ik kan doen is ze weglaten en op termijn zien wat dit doet.

Poekie
    Moderator

Mike,

Het is niet tegen alleen maar dovemansoren gericht hoor.

Wij eten al jaren geen pizza meer.

Vond het voorheen wel lekker en gemakkelijk. Effe een pizza in de oven.

Nachtschades: tomaten, paprika en aardappels eten we ook niet meer en we missen het absoluut niet.

Brood eten we nog maar 1x per week, zuurdesembrood van rogge dan wel te verstaan.

Maar ik zie dat niet als een verslaving want ik kan het ook laten voor wat het is.

Er zijn gewoon nog zoveel andere producten om te eten die ook erg lekker zijn.

B0101
    Lid

Dat van de nachtschades wist ik niet. Dat granen slecht zijn wist ik wel. Ik eet zelf nauwelijks geen (zuurdesem) brood meer. Het enige wat ik aan granen binnen krijg is biologische muesli die ik rauwe yoghurt wel. Voorheen in volle biologische yoghurt. Misschien dat het me binnenkort lukt om ook dit anders te doen. Als we 1x in de 2 maanden pizza eten is het veel. Maar áls we hem eten dan is hij wel zelfgebakken van o.a. biologisch volkorenmeel.

Ik denk dat de meeste mensen hier op dit forum al heel bewust met gezondheid bezig zijn. Niet iedereen kan en wil in één keer het roer falikant omgooien. Het is voor mij een proces. Langzaam aan worden steeds meer zaken aangescherpt. Maar wel op ons tempo op een manier die bij ons gezin past.

Het boek van Weston Price heb ik gisteren besteld. Dan leer ik vast een hoop meer.

Anoniem

Ik eet geen pizza vanwege de ingredienten waaruit het bestaat. Ik kreeg er altijd last van ( zuurbranden)

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Dat granen slecht zijn wist ik wel.

Waarom eet je dan nog wel muesli??? Muesli is een van de ergste granenproducten! Het gaat hier om verhitte, ranzige granen met toegevoegde suikers. Beter weten, maar dan toch eten, dat kon ik echt niet volgen!

Mike

B0101
    Lid
    Quote:
    Muesli is een van de ergste granenproducten! Het gaat hier om verhitte, ranzige granen met toegevoegde suikers.

Biologische 4 granen muesli zonder suiker en zonder toevoegingen. Ooit van gehoord? Van de Halm of EkoPlaze huismerk bijvoorbeeld. Waarom neem je aan dat ik muesli eet van verhitte ranzige granen met toegevoegde suikers?! Nooit gedaan ook overigens.

Poekie
    Moderator
    Quote:
    Biologische 4 granen muesli zonder suiker en zonder toevoegingen.

Maar is het bekend of deze biologische granen geweekt, gekiemd en gefermenteerd zijn?

Anders krijg je nog fytinezuur binnen.

En van welke granen is het gemaakt, glutenvrije granen?

Als iets biologisch is hoeft dat niet een vrijkaartje te zijn van: dit kun je met een gerust hart eten.

In de natuurwinkel is iets al biologisch als het hoofdingrediënt biologisch is.

Daarnaast kunnen ze er evengoed dingen instoppen die niet biologisch zijn.

Als er op het etiket voor een product geen * staat is het niet biologisch, terwijl ze het wel biologisch mogen noemen.

Maar dan nog blijft de vraag: zijn die granen geweekt, gekiemd en gefermenteerd?

Webmaster
    Bijdrager

Probeer je muesli maar eens te kiemen, dan zul je zien dat dat niet lukt. Conclusie: de granen zijn verhit, waardoor de onverzadigde vetten in de granen (die niet goed tegen hitte bestand zijn) ranzig zijn geworden. Verder sluit ik me bij de woorden van Poekie aan.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Bo1o1, soms krijg je opmerking te horen waardoor je meteen in de verdediging schiet. Dit is echter niet bedoeld om je te dwingen tot het verantwoorden van je keuze, maar om je na te laten denken en hopelijk meer te weten zien te komen over je voeding.

Ook al denk je enorm gezond bezig te zijn, want biologisch, uit een natuurwinkel, dan nog kan het zijn dat er dingen spelen waar je geen weet van had.

het kon zelfs wel eens zijn dat je beter af en toe zuurdesembrood kunt maken en eten dan de muesli die je nu in de yoghurt doet.

Op je zuurdesembrood kun je dan lekker dik roomboter doen of een paar gebakken eidooiers of rauwmelkse kaas.

In je yoghurt kun je overigens ook prima kokoolie of/en slagroom doen. Voor de verzadiging.

autumn
    Bijdrager

Naar mijn idee is muesli weinig meer dan geplette graankorrels. Of hier hitte bij vrij komt weet ik niet. Er zijn wellicht mueslivarianten waar ook extra suikers aan toegevoegd zijn, maar er is zeker ook gewoon basismuesli te verkrijgen waar denk ik weinig mee gebeurd is. Cruesli is een heel ander verhaal. Dit is altijd bewerkt en gesuikerd, rommel dus. Mocht je toch granen of muesli willen eten, dan denk ik dat havermout het beste is. Doe een klein handje met wat water in een bak volle kwark of griekse yoghurt. Even doorroeren en dan de volgende dag opeten. De havervlokjes zijn dan gefermenteerd en zacht geworden. Eventueel een theelepeltje honing erbij of een gedroogde abrikoos in stukken geknipt. Die wordt tijdens de nacht ook zacht en geeft wat zoetigheid af aan de ‘vette pap’.

Ik weet dat gedroogd fruit hier afgekeurd wordt, maar voor gedroogde abrikozen maak ik nog wel eens een uitzondering omdat die wel veel mineralen en gezonde stoffen bevatten. Ik ga er niet van snoepen, want dan krijg je inderdaad gelijk heel veel suikers binnen, maar lichtjes in een gerecht verwerkt, vind ik het wel kunnen.

Anoniem

Hmmm voorkomt de honing niet juist fermentatie aangezien het antibacterieel werkt?

B0101
    Lid

Mijn muesli bestaat uit uitsluitend geplette granen. http://www.dehalm.nl/nl/productieproces/

Hiervan doe ik 3 el in een kommetje met rauwe bio yoghurt en dat laat ik door elkaar geroerd 1 nacht in de koelkast staan. Soms inderdaad met gedroogde abrikozen, hazelnoten of gepofte quinoa. Altijd met een theelepel kaneel.

autumn
    Bijdrager

Interessant vraag. Nog nooit bij stil gestaan of over nagedacht. Ik denk het niet. Ze maken immers ook mede (honingwijn) van honing. Het is zo simpel als honing in water oplossen en in cultuur brengen met gist in een fles met een waterslot. Zo zou je trouwens ook je eigen honingazijn kunnen maken door de zuurstoftoevoer vrij te houden… 💡

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Mocht je toch granen of muesli willen eten, dan denk ik dat havermout het beste is.

Au contraire. Havermout werkt tandbederf, scheurbuik en rachitis (Engelse ziekte) in de hand. Het boek van Ramiel Nagel is in het Nederlands nog niet uit, maar hier alvast enkele relevante passages:

Quote:
    De les die we uit deze experimenten kunnen opmaken is dat havermout een verwoestend effect heeft op het gebit en dat er bij deze studies sprake was van de meeste botvorming en remineralisatie van het gebit op basis van graanvrije voeding.

Uit de tientallen jaren van onderzoek van Edward en May Mellanby blijkt dat havermout de remineralisatie van het gebit meer in de weg zit dan welk ander graan ook.

Quote:
    Hoe meer granen je consumeert, met name havermout of volle granen, hoe meer vitamine D je lichaam nodig heeft.

Er is een bovengrens aan het vermogen van vitamine D om de negatieve effecten van volle granen op te heffen. Dit betekent dat, zelfs als je meer dan genoeg levertraan inneemt, je toch problemen met tandbederf kunt ervaren als je een voedingspatroon met volle granen navolgt.

Quote:
    Door voer dat volledig uit havermout bestond, stierf een cavia binnen 24 uur als gevolg van scheurbuik.

Precies hetzelfde scheurbuikbevorderende voedingspatroon veroorzaakte ook ernstige gebits- en tandvleesproblemen bij de cavia’s.

Quote:
    Om rachitis in het laboratorium bij honden op te wekken, kregen ze havermout. Professor Edward Mellanby beschrijft zijn bevindingen na vele decennia van onderzoek:

Ernstigere vormen van Engelse ziekte traden eerder op wanneer het voer hoofdzakelijk bestond uit havermout, maïs of vol tarwemeel dan wanneer deze voedingsmiddelen werden vervangen door gelijke hoeveelheden witmeel of rijst, ondanks het feit dat de eerstgenoemde granen meer calcium en fosfor bevatten dan de laatstgenoemde.

Mike

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Ik weet dat gedroogd fruit hier afgekeurd wordt, maar voor gedroogde abrikozen maak ik nog wel eens een uitzondering omdat die wel veel mineralen en gezonde stoffen bevatten. Ik ga er niet van snoepen, want dan krijg je inderdaad gelijk heel veel suikers binnen, maar lichtjes in een gerecht verwerkt, vind ik het wel kunnen.

Weston Price over het ‘mineralengehalte’ van fruit:

Quote:
    Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.

Een recent citaat van mezelf:

Quote:
    Er is geen tijd meer voor nuances. We moeten gaan kiezen aan welke kant van de streep we staan, anders wordt dit onze ondergang. De toekomst van de menselijke ‘gene pool’ staat op het spel! Dit betekent eten zoals onze voorouders en die aten nauwelijks koolhydraten en geen nachtschades. Punt, een voldongen feit. Negeer dit op eigen risico en dat van je nageslacht.

Mike

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.