Hoe maak je zelf zonnebrandcrème?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Hoe maak je zelf zonnebrandcrème?

Dit onderwerp bevat 35 reacties, heeft 22 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  finally-true-answers 3 jaren geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
  • Auteur

autumn
    Bijdrager

Ik zoek een eenvoudig recept om zelf zonnebrandcrème te maken. Ik lees dat dun insmeren met extra virgin rode palmolie helpt. Misschien dat extra vierge olijfolie ook wel beschermt. Afgelopen weekend in Luxemburg heb ik me met olijfolie ingesmeerd. Ik weet niet of het heeft geholpen, zou best kunnen. Ik ben wel een beetje verbrand, maar ik heb ook best veel zon gehad. Anderzijds lees ik ook dat olie juist alleen warmte aantrekt en maakt dat je snel bruin wordt en je zeker niet beschermd tegen UV-stralen. Dat geloof ik minder.

-Weet iemand een recept voor zonnebrandcrème?

-Heeft iemand ervaring met een zelfgemaakt mengsel?

-Hadden natuurvolkeren ook bepaalde middeltjes om zich tegen zonlicht te beschermen, misschien dierlijk vet of zo?

Op onderstaande links staat wel wat info:

http://www.avoratio.nl/Research/Ziekte/Zonnebaden/

http://vietskin.com/nl/body-care/natural-sunscreen/

http://www.noble-house.tk/blog/nl/tag/zonnecreme/

ikke
    Bijdrager

Geen idee en (gelukkig) ook niet nodig, om twee redenen:

– Ik draag bijna nooit kleding waarin ik kan verbranden (korte mouwen, korte broek/rok)

– Ik verbrand niet snel. Ben in mijn hele leven maar één keer verbrand en dat was toen ik op mijn eerste dag zon voor dat jaar rond de evenaar de hele middag in de zon ben gaan zitten zónder zonnebrand (en wel in korte mouwen).

Maar… ik zal mijn oma (komt uit de tropen) of zij zich vroeger ergens mee insmeerde….

Poekie
    Moderator

@dennis

Ik heb toevallig (wat is toeval) in het boek van WP gelezen over kokosolie bij eilandbewoners:

Quote:
    Op diverse eilanden waren wettelijke bepalingen ingevoerd die het bedekken van het lichaam verplicht stelden. Door dit voorschrift is het primitieve gebruik om het lichaam te bedekken met kokosolie, die de ultraviolette straling opnam ter voorkoming van letsel toegebracht door de tropische zon zo goed als verdwenen. Deze olielaag bood ook bescherming tegen de veelvuldige, kortdurende stortregens. Bovendien beschouwden de inheemsen de invloed van de zonnestralen op de kokosolie als een belangrijke voedingsbron voor hun huid. (Behalve dat de Melanesiërs zonder enige vorm van wetenschap op de hoogte waren van het feit dat kokosolie bescherming biedt tegen UV-straling, waarmee ze voorkwamen dat hun huid verbrandde door de zon, wisten ze ook instinctief dat de vette kokosolie een uitstekende vochtinbrengende werking heeft voor de huid). De kleren van deze mensen vormden dan ook een ernstige bedreiging voor hun gemak en hun gezondheid.

E123
    Bijdrager

Heel simpel recept, maar ik gebruik het al een aantal jaren en het werkt prima:

Mix ongeveer 80% kokosolie met 20% rode palmolie. Mijn vriendin heeft een witte huid en verbrand behoorlijk snel. Als ze deze mix gebruikt merkt ze een groot verschil. Je kunt het niet vergelijken met een factor 50 ofzo, maar het werkt zeker wel.

Nog mooier is het als je een ozonapparaat hebt. Dan kun je dit mengsel nog eens lekker volpompen met zuurstof. Krijg je een hele lekkere frisse creme van.

80-20 is misschien niet eens de goede verhouding. Ik denk dat ik zelfs nog minder rode palmolie gebruik. Gewoon even testen, anders smeer je jezelf helemaal oranje. Leuk voor het EK straks 😀

Poekie
    Moderator

Wij hebben vorig jaar op een tuinfair een flesje natuurlijk zonneolie gekocht, dat bevat het volgende:

Quote:
    jojobaolie

rode palmolie

sesamolie

sheabutter

bergamot essentiële olie

Ik weet niet de verhoudingen die gebruikt zijn.

De mevrouw die het had gemaakt en daar verkocht dacht dat het ca. factor 15 heeft.

We hebben vorige zomer gebruikt in Oostenrijk het werkte voldoende.

We smeerden ons van te voren in met kokosolie en als dat ingetrokken was met het bovenstaande mengsel, dan had je er ook niet zoveel van nodig.

Afgelopen maart op de wintersport was de bescherming niet voldoende.

Toen hadden we ons gezicht behoorlijk verbrand.

Chiko
    Lid

Ik gebruik zelf extra virgin kokosolie.

Webmaster
    Bijdrager

En wat kom ik, al vertalende, tegen in David Wolfe’s boek Superfoods?

Quote:
    Mensen met een gevoelige huid kunnen zelf een zonnebrandcrème maken door spirulina (naar behoefte) toe te voegen aan een mengsel van de helft rauwe, biologische kokosolie en de helft rauwe biologische cacaoboter. Het mengsel zal echter een blauwgroene crème worden die al of niet als ‘sexy’ zal worden beschouwd op het strand.

Mike

Ik verbrandde ook super snel en werd niet bruin. Nu heb ik alle zonnebrandspullen weggedaan en ik begin te verkleuren en ben nog niet verbrand. Wel smeer ik me ‘s morgens nu vaak in met kokosolie.

ikke
    Bijdrager

Heb het even aan mijn oma gevraagd. Haar antwoord was dat de mensen in de tropen ertegen konden en niet verbrandden, maar dat ze zich verder wel altijd insmeerden met kokosolie (ook zelf te maken van kokosnoten!).

clogmama
    Bijdrager

Ik heb een recept gevonden op een Amerikaanse blog (WAPF is een sponsor van deze blog):

http://www.mommypotamus.com/how-to-make-non-toxic-homemade-sunscreen/

ikke
    Bijdrager

Nu stelde ik een tijdje geleden in dit topic nooit te verbranden hier in Nederland… Helaas blijkt niets minder waar. Gisteren een paar uurtjes in de zon gezeten en behoorlijk verbrand. Toch maar eens wat meer aan de vitamine A&D gaan doen en vooral toch maar even een beetje insmeren met iets (kokos/palmolie, denk ik zo).

Anoniem
    Quote:
    …een paar uurtjes in de zon gezeten…

Dat kan ook niet ongestraft als je huid nog niet voldoende is gewend aan de zon. De eerste paar dagen beginnen met een kwartier, maximaal een half uur. Daarna opbouwen met 5 a 10 minuten erbij.

Het kan jaren duren voordat je huid er tegen kan om uren vol in de zon te verblijven zonder te verbranden.

ikke
    Bijdrager

Ik denk dat ik daarbij wat uitleg moet geven. Ik heb een allochtone, gekleurde ouder. Een deel van dat pigment had ik kennelijk meegekregen, want ik kon zo in de zon gaan zitten zonder te verbranden. Ongeacht of ik gewend was. Dat heb ik 21 jaar lang zo kunnen doen, vaak zonder me in te smeren. Eén keer ben ik verbrand, toen ik op Curaçao zonder me in te smeren 5 uur lang in de felle zon ben gaan zitten, in februari, dus toen ik nog helemaal geen zon had gehad. Verder ben ik bijna nooit verbrand (behalve toen ik zwaar ondergewicht had, weet ook niet precies waarom toen wel). Dit jaar besloot ik het ook weer te doen zoals ik het eigenlijk altijd gedaan heb… En dat ging mis. Dus dat verbaast me.

Micave
    Bijdrager

Dus eigenlijk geen Pinklady maar pigmentlady 😉

ikke
    Bijdrager

Haha, nee op dit moment redlady en als ik straks ga vervellen écht pinklady 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.