Gekiemd brood

Dit onderwerp bevat 22 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Acquired Taste 4 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur

eeli
    Bijdrager

Bij de biologische winkel verkopen ze van dat heerlijke ( voorverpakte) gekiemd brood.

Is dit nu glutenvrij of niet ? iemand een idee ?

Webmaster
    Bijdrager

Ja, dat is glutenvrij. Gluten zitten in het eindstadium van gras, het graanstadium. In het groene beginstadium niet.

Mike

zirus
    Bijdrager

Hi Albert, Tenzij het van gluten-vrije granen gemaakt is is het niet gluten-vrij. Dus bijvoorbeeld gekiemde tarwe of spelt brood bevat nog steeds gluten.

Rapunzel
    Bijdrager

Anoniem

Dat gekiemde (tarwe)brood…..wordt dat niet ezekiel/essenerbrood genoemd?

Rapunzel
    Bijdrager

Ik heb dit voor je kunnen vinden bij Ron Fonteine:

Het recept is 2000 jaar oud. De Essener (Joods volk) bevolking die bij de Dode Zee leefden lieten het graan kiemen zodat de tarwe-eiwitten kwalitatief verbeterden, de voedingsstoffen toenamen en beter beschikbaar werden (fytinezuur afbraak) en dat de tarwe ook zoeter van smaak werd.

eeli
    Bijdrager

De broodjes zijn idd vaak wat zoetig, ik heb ze in t verleden veel gegeten.

het lijkt me dus, ook na jullie info, vrij veilig om te eten. het lijkt mij een heerlijke aanvulling en ik wil immers ook graag wat groeien…dus wat meer eten 🙂

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik neem af en toe kiemspeltbrood, 1 of 2 plakjes, is erg vast brood. Ik bak wat roomboter in de pan, deze plakjes erin (zuigen zich heerlijk vol met boter) 2 eierdooiers erbij….hmmmm

Eventueel nog met bacon/ham van het bentheimer varken.

eeli
    Bijdrager

goed idee hmmmmmm

E123
    Bijdrager

Ik eet bijna dagelijks een aantal tarwekiem of speltkiem boterhammen.

Heerlijk met een mega laag boter en een notenpasta. Als je echt iets super lekkers wilt moet je er een tosti van maken met rauwmelkse Remeker kaas. Echt, dit kan ik dagelijks eten en krijg er nooit genoeg van.

autumn
    Bijdrager
    Quote:
    wordt dat niet ezekiel/essenerbrood genoemd?

Ja, bij mij staat er wel iets van bij dat het ook essenerbrood wordt genoemd.

Ook een leuk idee is zelf graan kiemen en gekiemd brood van maken. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ben op het net wel eens een recept tegen gekomen. Ik kan hem echter niet meer terug vinden.

Webmaster
    Bijdrager

Kiembrood is hetzelfde als Essener brood. De Essenen ‘bakten’ kiembrood door het in de zon te leggen. De enzymen bleven hierdoor bewaard. Dit is helaas niet het geval bij het kiembrood in de natuurvoedingswinkels.

Mike

Anoniem

Ook een leuk idee is zelf graan kiemen en gekiemd brood van maken. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ben op het net wel eens een recept tegen gekomen. Ik kan hem echter niet meer terug vinden.

Ja,je ziet idd dat veel WP/NT volgers zelf granen kiemen en dan zuurdesembrood ervan maken. Wat ik me afvraag is of dit alleen te doen is met tarwe/rogge/spelt oftewel glutengranen,of dat je ook van quinoa/gierst/boekweit brood kunt maken? (hoewel boekweit technisch gezien geen graan is,maar ik geloof een zaad…)

autumn
    Bijdrager

Boekweit, quinoa en amarant zijn allen pseudo-granen. Zowel granen als pseudogranen zijn zaden.

Ik zou gewoon eens wat gaan experimenteren als je nieuwsgierig bent en als blijkt dat niemand je duidelijkheid kan geven…

pirre
    Lid

Dit is wel een erg oude topic, maar mss wordt DenniS (zoekend naar een recept) met onderstaande link nog geholpen. Ik ga er komende dagen vast mee aan de slag. http://voedzo.nl/gezond-eten/gekiemd-brood-wat-zijn-de-voordelen-en-een-recept/

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.