Elke dag een inslaap probleem

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Elke dag een inslaap probleem

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 13 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Poekie 6 jaren, 11 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #1887

    Anoniem

    Sinds deze week gaan onze dochters weer naar school. En moeten onze dames weer rond 20.00 naar bed. Elke avond is het weer een strijd, want ze kunnen niet slapen. Dit probleem hebben ze dus al tijd. Ik weet echt geen oplossing voor dit probleem, heeft iemand enig idee wat en hoe dit kan? Ik heb dit weleens met moeders op het schoolplein over gehad en hun geven hun kids melatonine(lichaams eigen stof ???)lijkt mij niet zo’n goed idee, maar uit bed om 07.00 verloopt dan ook met huilen, zo moe zijn ze dan. En ik vind het echt heel sneu voor hun.weet iemand evt.wat ik eraan kan doen

    Grt Lola

    #57128

    Anoniem

    Ik gebruik bachbloesems. Rescue heb ik altijd een flesje van bij me. Als ze uit hun doen zijn, gevallen, zenuwachtig en voor het slapen gaan ze moeilijk kunnen inslapen.

    2 druppels in een glas water. Baadt het niet, schaden doen bachbloesems zeker niet.

    #57129

    Anoniem

    Melatonine is een hormoon dat afhankelijk is van serotonine. Dit ritme op vroege leeftijd verstoren lijkt me ook niet zo handig.

    Serotonine wordt in de ochtend aangemaakt wanneer het licht is. Hoe meer licht, hoe meer serotonine. Zonlicht is hier dus heel belangrijk.

    Serotonine heeft echter wel wat bouwblokken nodig om door het lichaam gevormd te worden. Ik kan niet zo snel het lijstje vinden waar serotonine afhankelijk van is. In ieder geval van 5-HTP (tryptofaan) en tryptofaan is weer afhankelijk van allerlei stofjes.

    Als er te weinig serotonine is zal de omzetting en verwerking van serotonine naar melatonine ook moeizamer gaan. Van melatonine wordt je slaperig.

    #57130

    Webmaster
    Bijdrager

    Om die reden wordt wel eens geadviseerd om wat koolhydraten te nemen voor het slapen gaan, een klein handjevol of lepeltje, bijv. honing of bessen. Koolhydraten verhogen kortstondig de aanmaak van tryptofaan, de voorloper vann serotonine. Dit helpt ook om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden ‘s nachts. Dit moet natuurlijk alleen als je te weinig vet eet en te veel koolhydraten. Tryptofaan zit ook rijkelijk in orgaanvlees. Dit stabiliseert tevens de bloedsuikerspiegel, dus dan heb je twee ineen.

    Mike

    #57131

    Anoniem

    Melatonine wordt aangemaakt zodra het licht vermindert. Ergens niet zo gek dat je dan om 8 uur nog niet slaperig bent. En om 7 uur ‘s ochtends is het bijna nog schemerig, dus inderdaad wel vroeg om op te staan. Misschien toch wat later er in leggen en er vooral voor zorgen dat er geen activiteiten meer zijn voor het naar bed gaan, ik denk dat rustig inslapen en dan doorslapen meer compenseert dan uren bezig zijn om de boel rustig en stil te krijgen wat alleen maar stress oproept.

    #57132

    fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

    Denk ook aan magnesiumtekort, ik gebruik zelf magnesiumolie, dat wrijf ik iedere avond op mijn buik. Voor kinderen kan het gebruik van magnesiumzouten(voetenbadje) voor het slapen beter zijn.

    Kinderen hebben nogal eens last van een prikkelende huid door de olie.

    (lees: http://www.zechsal.eu)

    Ik heb deze zouten ook besteld voor mijn zoontje en kleinzoon.

    Die vinden allebei de olie niet fijn, ik wel hoor, heerlijk.

    Maar bij zechsal adviseerden ze om bij kinderen de voetenbadjes te geven.

    #57133

    Anoniem

    Hier hetzelfde probleem. Ik vind zomertijd ook echt een ramp!!

    De oudste is niet zo`n probleem maar de jongste wel. Die moet smorgens ook echt wakker worden en s avonds kan ze makkelijk heel lang opblijven.

    #57134

    Webmaster
    Bijdrager

    Je bijnieren trekken de warmte niet, daarom. Zie ook de laatste opmerkingen in de topic over sporten over je circulatie.

    Mike

    #57135

    Angela
    Bijdrager

    Heb je de slaapkamers donker genoeg? Als je die super verduisterd d.m.v. verduisteringsgordijnen, screens aan de buitenkant e.d. dan slapen ze volgens mij eerder omdat je in donkere omgeving meer melatonine aanmaakt.

    Ik had het probleem ook bij mijn dochter. Heb haar in die tijd ook wel melatonine gegeven zodat ze rustig werd. We hebben het niet lang gebruikt.

    #57136

    Webmaster
    Bijdrager

    Je kunt er heel groggy van wakker worden. Heb je het ene probleem opgelost (in slaap vallen), heb je weer een ander probleem (ontwaken). Je moet dus heel zorgvuldig doseren, want ‘s ochtends vroeg moet de cortisolcyclus weer volop in gang zijn.

    Mike

    #57137

    Anoniem

    Wegens inslaapproblemen hebben we hier ook een tijdje melatonine gebruikt. Jongste dochter was er al snel weer af: in plaats van inslaapproblemen, kreeg ze problemen met doorslapen.

    Ze is er achter gekomen dat als ze geen suiker eet, ze niet ‘opgefokt’ is of angstig, en zomaar inslaapt…

    #57138

    Anoniem

    mike, bedoel je dat het slecht is om bv met een rolluik te slapen?

    ik heb heel mijn leven altijd in het donker geslapen vanaf kind was ik gewend dat mijn moeder alles donker maakte.

    zelfs als we op vakantie gingen nam ze vuilniszakken mee voor de ramen.

    bedoel je dat het niet goed is om het donker wakker te worden?

    dat je dan minder cortisol aanmaakt?

    kan dat bijnierproblemen later veroorzaken dat in het donker slapen

    #57139

    Webmaster
    Bijdrager

    Ik had het over de toediening van melatonine. In het donker slapen is juist heel erg goed! Zoals Angela al schreef:

    Quote:
    Heb je de slaapkamers donker genoeg? Als je die super verduisterd d.m.v. verduisteringsgordijnen, screens aan de buitenkant e.d. dan slapen ze volgens mij eerder omdat je in donkere omgeving meer melatonine aanmaakt.

    Mike

    #57140

    Anoniem

    ok mike dan haalde ik wat door de war ik dacht dat je bedoelde dat het niet goed was om in het donker wakker te worden.

    #57141

    Anoniem
    Quote:
    Je bijnieren trekken de warmte niet, daarom. Zie ook de laatste opmerkingen in de topic over sporten over je circulatie.

    😉 Ik bedoel de zomertijd dat de klok een uur verschuift. En dat die kinderen daarvan echt uit hun ritme raken.

    Maar voorheen kon ik inderdaad slecht tegen de warmte (en kou), vooral mijn benen en handen en hoofd ,maar het gaat dit jaar heel erg goed moet ik zeggen! De winter komt eraan dus ook ff kijken of ik beter tegen de kou bestand ben moet nog blijken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.