Deense vettax

Dit onderwerp bevat 29 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 6 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur

corneliahz
    Bijdrager

OMG! 😯

In Denemarken heeft de invoering van een belasting op vet geleid tot een run op vette producten in de supermarkt. Vanaf vandaag kost elke kilo verzadigd vet 2,15 euro meer.

Veel Denen sloegen daarom afgelopen week flink veel pizza’s, roomboter en vlees in. Volgens supermarkten leidde dat tot een chaotische week met veel lege schappen. Ook noemen ze de ‘vettax’ een bureaucratische nachtmerrie voor ondernemers.

Denemarken heft belasting op vette producten om overgewicht tegen te gaan. Volgens de regering is Denemarken het eerste land met deze belasting.

Anoniem

Het zou me niks verbazen als dit ook naar NL gaat overwaaien…..helemaal met programma’s als Obese dat komende zondag start.

ruud
    Bijdrager

Het is toch niet te geloven zeg.

Die jerseykoeienboer van Proef die zat volgens mij juist in Denemarken!

http://www.proef.nu/vers-uit-eigen-biotoop/voorbeelden/zuivel/boter.html

Is dat dezelfde jerseyzuivel als van het merk weerribben vraag ik me dan weer af.

Als ze dan toch een tax willen invoeren, waarom dan niet op geraffineerde producten?

hier een reactie op het destijds nog voornemen van de Deense regering voor invoering van de vettax:

http://dieet.blog.nl/gezondheid/2009/11/05/vettax-in-denemarken-bijna-een-feit

Quote:
    Een stapelkrankjorem plan, vooral omdat een verschuiving naar minder vette voeding niet tot minder overgewicht leidt. De afgelopen decennia, ik kan het tot vervelens toe herhalen, heeft ons geleerd dat minder vet voedsel méér overgewicht in de hand werkt.

|

Kennelijk moet de hele bevolking diabetes oplopen maar ik ben bang dat de idioten het dan nog niet in de gaten hebben. En anders hebben we hier te maken met een misdadigersbende die zichzelf regering noemt.

|

Ik hoop dat deze psychopaten zwaar afgetikt worden door de volksvertegenwoordiging. Anders vrees ik met grote vreze dat ook wij dergelijke wetgeving over ons heen krijgen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de Denen ons voorgaan met zieke denkbeelden

Het blijkt niet zomaar een vettax maar een verzadigde vettax: dus het betekent de versteviging van de voedingsmiddelenindustrie met de giftige geprocesste transvetten versus de zuivelindustrie die al tijden gaande is.

http://www.evmi.nl/nieuws/marketing-sales/9939/denemarken-wil-verzadigd-vettax.html

ruud
    Bijdrager

ruud
    Bijdrager

Het kon niet uitblijven natuurlijk:

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/05/nederlanders-eten-ongezond/

het rivm ziet het al helemaal zitten

alleen het voedingscentrum was officieel nog niet om geloof ik

in dit artikel gaat het alleen nog over transvetten, maar geheid dat ook de goede vetten aangepakt gaan worden.

Louise
    Bijdrager

Dat was gisteren te lezen waar Partij voor de dieren ook een vetttax/vleestax wil in navolging van Denemarken zodat er minder vlees/vet wordt gegeten. http://www.nu.nl/politiek/2631899/partij-dieren-wil-vleestaks.html

autumn
    Bijdrager

Wellicht heeft big farma al een voortreffelijk nieuw afslankmiddel voor ons in petto en was er nog een duidelijk afleidingsmanoeuvre nodig: gezond vet duurder -> minder consumptie van gezond vet -> meer koolhydraten consumptie -> meer overgewicht -> meer win$t…

Webmaster
    Bijdrager

Laten we aub behoed blijven voor het Vegetarisch Dictaat van de Partij voor de Dieren!

Mike

Rapunzel
    Bijdrager

Anders hebben we vette pech….. 🙁

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik zag net ook al op het nieuws dat wij en vooral ook onze kinderen veel te weinig groente en vooral fruit eten. We eten teveel vet/vlees en daar moeten wij van af….vooral veel groente/fruit. Anders krijgen we in de toekomst kanker en hart/vaatziekten. Heerlijk, vooral weer angst zaaien.

corneliahz
    Bijdrager

En toch dringt er ook steeds vaker iets door tot de grote massa wat betreft de waarde van de juiste vetten voor de gezondheid van de mens.

Het boek “Grip op koolhydraten” van Yvonne Lemmers vindt inmiddels gretig aftrek onder het grote publiek. Hierin legt zij op eenvoudige wijze uit welke rol gezond vet voor ons lichaam speelt.

Boek grip op koolhydraten bij BOL

Het verbaaste me ook ten zeerste toen partnerlief thuiskwam van een managementtraining van Franklin Covey waarin, binnen het concept van managementgoeroe Stephen R. Covey (Amerikaanser kan het niet), nadrukkelijk aandacht werd besteed aan voeding en met name de rol van vetten binnen de voeding voor de werking van het menselijk lichaam. Natuurlijk e.e.a. in relatie tot breinfuncties, presteren op management gebied en leiderschap maar toch….

Webmaster
    Bijdrager

Dr. Frank doet het ook goed. Ik zit te wachten op de herontdekking van Atkins! Een fantastisch afvalboek met een even fantastische titel is geschreven door Sally Fallon en Mary Enig, Eat Fat Lose Fat:

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/eat-fat-lose-fat/1001004002644291/index.html

Mike

corneliahz
    Bijdrager

Weet je wat Mike? Jij mag mijn GOK boek lenen (ik denk nl. dat Yvonne Lemmers de eigentijdse vrouwelijke uitvoering van Atkins is), dan leen ik jouw Eat Fat Lose Fat boek. Deal?

Ik neem em dinsdag 25 oktober wel mee naar Zwolle, alwaar jij ongetwijfeld een spetterende performance zal geven.

Mensen, wie van ons gaat er nog meer naar Mike in Zwolle?

Mike in Zwolle !

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Als ik zelf nog mocht autorijden dan was ik zeker gekomen. Zwolle is te doen vanaf hier. Maar helaas ben ik altijd afhankelijk van vervoer. Ik ben vorige week nog geweest in Halle.

Was voor mij de tweede keer, ik houd ervan dat je geen idee hebt waar de discussie naar toe gaat die avond, de vorige keer zou over vitD en de zon gaan…ahumahum, volgende keer, Mike? 😀

corneliahz
    Bijdrager

Jammer Dirtsa…

Halle? Bij onze zuiderburen? Da’s plenty ver weg!

Jaja…..showtje van Mike is verassend stukje passie idd. :mrgreen:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.