de kleine stapjes van Jhanne

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid de kleine stapjes van Jhanne

Dit onderwerp bevat 110 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jhanne 2 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 111)
  • Auteur

100%leven
    Bijdrager

Hier nog wat meer info over Q10:

http://www.iocob.nl/vermoeidheid/q10-en-vermoeidheid.html

Mark

Jhanne
    Bijdrager

@ liever gezond,

dank!! ik ga een potje xylitol in de badkamer zetten

Jhanne
    Bijdrager

@mike,

dankjewel voor je advies,
    B12 is op zich wel de eerste waar ik aan denk om te proberen.

toch, hoewel vegetarisch, tot een aantal jaar geleden dronk ik iedere dag een liter rauwe melk en werd er rauwmelkse kaas gegeten. 8 jaar geleden hield de boer het voor gezien ( pensioen), toen overgegaan op combi natuurvoedingswinkel en gewoon. Ook met eieren en boter ben ik nooit zuinig geweest.Dus de bronnen waren er wel. en tot 6 jaar geleden waren veel producten hier ook biologisch, eigen groentetuin en genoeg geld om naar de natuurwinkel te gaan. Toen ben ik gescheiden, tegelijkertijd wegbezuinigd…als kleine zelfstandige verder gegaan en voorjaar 2013 na een overlijden erdoorheengezakt. Toen kwam ook ook de intolerantie voor melk, boter en slagroom bleken wel goed te gaan.

maar, afgelopen zomer en herfst ging het alweer behoorlijk goed met me, ik was opgewekt en blij en de belastbaarheid was zo’n 50 a 60 %

en daarom denk ik toch dat het vooral de bijnieren zijn die me problemen geven ( en daaronder de darmen en de lever…alles uit balans)

die parodontitis heb ik al heel lang, omdat ze deze winter ineens weer erger werd de parodontist weer eens bezocht, zij oordeelde dat, gezien mijn verhaal de achteruitgang nog meeviel.

Lievergezond
    Bijdrager

@ Jhanne: je kunt het beste zorgen dat je xylitol op de kop tikt van berkensuiker, liefst niet van mais. Zie hierover ook dit bericht https://www.fatsforum.nl/topic/het-gevaar-van-xylitol/#post-66238

Jhanne
    Bijdrager

grinnik, ik heb xylitol van berkensuiker,
    maar ik ben wel geneigd om mijn mond daarna wel met water te spoelen.

en wat ik me ook afvraag….waarom is mensenspuug niet meer basisch genoeg van zichzelf????

Jhanne
    Bijdrager

Lievergezond

Bijdrager
    hoi jhanne:
    de bloedwaarden zijn zeer hoog
    Er wordt vaak spastisch gedaan over te hoge bloedwaarden van b12, maar in feite kan er nauwelijks overdosering plaatsvinden van b12 als ik het goed begrijp van een alternatieve arts die rijkelijk b12 in mijn aderen liet spuiten: het is nauwelijks toxisch: althans als je de goede varianten te pakken hebt.

Zie hier info van het Linus Pauling instituut over de mogelijkheid van b12-vergiftiging:

Toxicity

No toxic or adverse effects have been associated with large intakes of vitamin B12 from food or supplements in healthy people. Doses as high as 2 mg (2,000 mcg) daily by mouth or 1 mg monthly by intramuscular (IM) injection have been used to treat pernicious anemia without significant side effects (84). When high doses of vitamin B12 are given orally, only a small percentage can be absorbed, which may explain the low toxicity (4). Because of the low toxicity of vitamin B12, no tolerable upper intake level (UL) has been set by the US Food and Nutrition Board (17).
    http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-B12

ja…dat had ik eigenlijk eerder ook gelezen, dankje!
    Weet jij welke variant van de zuigtabletten dan het meest is aan te raden? Want ik heb er een heel verhaal over gelezen, maar het wil allemaal niet goed in mijn hoofd.

Mijn zoon zegt, terecht denk ik, dat ik misschien nog meer moeite heb met dat mijn hersenen het niet meer doen dan dat mijn lijf het niet meer doet.

het lichtpuntje:
    Ik heb vanmorgen een klein wandelingetje gemaakt, en lag pas om 3 uur op bed, meestal kun je me om halftwee echt opvegen. Het zijn kleine stapjes voorwaarts, maar ze zijn er! 🙂
    en ik vind het eten zoals ik het nu eet zooo lekker, dat al die luxe eieren en vet en bekers warme bouillon ook nog goed zijn voor me 🙂

Lievergezond
    Bijdrager

waarom is mensenspuug niet meer basisch genoeg van zichzelf????

Goede vraag!

Had jij niet ook amalgaam in je mond nog?
    Dan zijn er nog veel meer redenen te noemen: stress, toxinen, vaccinaties, onnatuurlijke levenswijzen en kwalitatieve ondervoeding.

Jhanne
    Bijdrager

ja, één dikke vulling heb ik nog, voorlopig laat ik die lekker zitten.

weet je…maagzuur niet meer zuur genoeg..darm niet meer goed in staat om enzymen aan te maken.

vertering begint in de mond, met spuug, basisch spuug, zo basisch mogelijk maken dat voer, dan moet de maag aan het werk om het weer zo zuur mogelijk te krijgen.

als je zuur ruikt ( azijn/citroen) dan loopt , als het goed is, het water je in de mond.

Verteren begint met ruiken, eigenlijk, als je eten ruikt, dan hoort je hele spijsverteringsapparaat zich in te stellen op: daar komt het eten aan, we moeten aan het werk.

Vivianne
    Bijdrager

Weet jij welke variant van de zuigtabletten dan het meest is aan te raden?

Het gaat om zuigtabletten waarin de biologisch actieve vormen van vitamine B12 (methyl- en adenosylcobalamine) het best in combinatie met folaat verwerkt zijn.

Een voorbeeld hiervan is deze :
    http://bonusan.nl/vademecum/Co-enzym-B12-1500-mcg-plus.html

Een ander voorbeeld is de B12 Trio Forte met zwaardere dosering waarin de verhouding per tablet als volgt is :
    2,5 mg B12 methylcobalamine en 2,5 mg adenosylcobalamine met 400 mcg folaat

Bijgaand resumé om je een ellenlange uitleg te besparen :

In het lichaam komt vitamine B12 voornamelijk voor in de actieve co-enzymvormen methylcobalamine (bloedplasma, celcytoplasma, cerebrospinale vloeistof) en adenosylcobalamine, ook wel dibencozide genoemd (weefsels, celmitochondriën.

B12 dat reeds de cel ingaat als methyl- of adenosylcobalamine hoeft niet verder omgezet te worden tenzij er op dat moment een andere verhouding methyl-/adenosylcobalamine in de cel nodig is.

Een pluspunt van suppletie met methyl- en/of adenosylcobalamine is dat het lichaam direct beschikt over de biologisch actieve (co-enzym)vormen van vitamine B12.

Aangezien oxidatieve stress een rol kan spelen bij een functioneel vitamine B12-tekort kan suppletie met een gereduceerde vorm van vitamine B12 (methylcobalamine) voordelen hebben boven een geoxideerde vorm van vitamine B12 (cyanocobalamine, hydroxocobalamine). Onderzoek suggereert dat een grotere verbetering van de cobalaminestatus optreedt na inname van methyl- en adenosylcobalamine dan na inname van cyanocobalamine; meer cobalamine wordt opgeslagen in de lever en minder cobalamine verlaat het lichaam met de urine (langere halfwaardetijd).

Bovendien kan methylcobalamine in het lichaam direct worden benut als methyldonor. Er zijn aanwijzingen dat suppletie met methyl- en/of adenosylcobalamine tot betere klinische resultaten leidt dan suppletie met cyano- en/of hydroxocobalamine.

Voor meer info zie volgende link :
    http://www.orthokennis.nl/artikelen/vitamine-b12-werking-en-toepassing

Jhanne
    Bijdrager

@ Vivianne,

oh…dankjewel, het is zoveel info op het web, en dit is een heerlijke beknopte samenvatting van alles dat ik eerder al wel had gelezen maar niet in mijn hoofd goed had opgeslagen.

en ik heb geen histamine probleem ( en hoop dat ook niet te krijgen 🙂 ) dus zou het rustig kunnen proberen. Het is een redelijk betaalbare, baat het niet dan schaad het niet interventie, ook teveel foliumzuur is geloof ik geen probleem. Ik geloof dat ik dan wel voor zuigtabletten zou gaan trouwens, ben een beetje klaar met pillen en capsules in mijn buikje.
    is nu beperkt tot vitamine C, magnesiumcitraat en geelwortelpoeder.

vandaag ging het best goed met me, een buurman stelde voor om mijn heg te snoeien ( ik ben zoo dankbaar voor al mijn buren, die boodschappen voor me doen, hagen en bomen snoeien, me naar de dokter brengen en van de winter zelfs mijn afwas deden, oh..wat wil ik hier graag weer uit…)

Maar hij vroeg of ik zelf het snoeisel in de kliko kon doen, en dat ging, wel, de afgelopen twee weken had ik daar echt nee op gezegd…ook lekker buiten gezeten, een moeilijk artikel over exorfinen gelezen ( buiten, op papier 🙂 )

en ik ben blij omdat ik nu weer uien en knoflook kan eten, eerder heb ik dus twee jaar volgens de zandloper gegeten, en daar ben ik behoorlijk van opgeknapt. maar ik moest me heel precies aan mijn eetsysteem houden. En het invoeren van uien, leidde prompt tot diarree. En nu kan ik weer heerlijk uien bakken, in veel boter, smullen.

ik heb deze gevonden ( bij de winkel die gratis bezorgd) dan zit er wel weer rommel in die tabletten trouwens…even over nadenken…

http://www.dewijzewolk.nl/Webwinkel-Product-18304862/B-12-Actief-NOW.html

Vandaag had ik het ook niet meer koud van de probiotica, wel gisterenavond hoofdpijn, ik had een halve capsule op de tong gedaan, advies uit het gapsboek tegen sinus en keel problemen, dus ook daar gebeurt kennelijk wat.
    deze probiotica dosering houdt ik dan morgen ook nog, en dan met een capsule opvoeren. stapje voor stapje kom ik deze keer wel uit het diepe gat.

mede met dank aan jullie allemaal!

Jhanne
    Bijdrager

zo, daar ben ik weer,

de B12 ga ik bestellen, als zuigtabletjes uit de link hierboven. Ik heb altijd even tijd nodig om dingen te laten bezinken…ofwel…eerst roep ik hard nee, en dan ga ik nadenken, en erover slapen, en dan kan ik pas ja gaan zeggen.
    dus, met een paar dagen kan ik daarmee beginnen.

Gisteren ging het best goed, een wandeling van ruim een half uur, en ook wat meer de pas erin. Vandaag hoop ik dan om mijn huiskamer te stofzuigen, alles hier is aan het vervuilen en verrommelen, maar ik geloof dat er nu naast het afwassen en koken misschien ruimte komt om daar ook weer wat aan te doen. Gisteren zelf boodschappen gedaan, ook een bosje bloemen gekocht, dat is voor mij een grote uitzondering. er komt hier minder geld binnen dan ik nodig heb en ben dus zuinig, de financiële reserve wordt steeds kleiner. Maar had echt zin in bloemen 🙂

Het Q10 verhaal gelezen maar dat lijkt me nu toch minder aan de orde, er zijn andere dingen die eerst moeten worden geprobeerd.

Eten gaat redelijk goed, inmiddels heb ik boekweitmeel, de afsnijsels van botten en kvass geïntroduceerd. En dat vind mijn buik allemaal goed. Ik heb de indruk dat de ontlasting ook weer op gang begint te komen, maar misschien is het ook wel het effect van de probiotica die ik nu slik. Maar, het is weer bruin, zelfs een aantal dagen bruingroen geweest, en ik begrijp hier dat dat groene een teken is dat de galfunctie weer op gang komt, dus dat maakt me wel tevreden.

Vind het ook verbijsterend dat ik zoveel vet kan eten zonder dat ik koliek krijg. Er gaat inmiddels ongeveer 50 gram roomboter per dag doorheen, daarnaast dan nog vet uit bouillon en slagroom en een beetje yoghurt.

De gal/lever zeurt wel vrijwel continu, maar soms is de pijn even helemaal weg. Sinds de koliek waarmee ik hier binnen kwam heb ik er een gewoonte van gemaakt om tijdens de middagrust een warme kruik op de lever te leggen, volgens mij is dat wel goed, wanneer het goed is tijdens een koliek dan zou het toch ook goed moeten zijn bij de lichtere variant daarvan. Inmiddels ook magnesiumolie gemaakt, gisteren wat van op mijn buik/leverstreek gesmeerd, graag adviezen hierover, hoe vaak en hoeveel, ( gewoon weer opbouwen natuurlijk maar een beetje richting hoor ik graag) Is het een idee om dat smeren te doen voorafgaand aan de middagrust? en dan die kruik erop?

Na een week of twee alleen maar soep/bouillon en alles gemalen en zo zacht mogelijk nu sinds drie dagen ‘s avonds weer gebakken groente, erg lekker! vooral die uien!! alleen zie ik nu wel stukjes in de ontlasting… de champignons zo te zien. Dus die mogen voorlopig nog niet zo op mijn bordje, jammer, want lekker!

verder doende met het hoofdstuk koolhydraten. Ik begrijp hier dat mensen met bijnieruitputting er verstandig aan doen om wel granen te eten om in de koolhydraat behoefte te voorzien. Daarnaast lijkt het me waarschijnlijk dat ik met het koolhydraatarme voer van de afgelopen twee jaar ook op de glycogeenvoorraad heb ingeteerd. Wat wegen leerde me dat ik nu rond de 80/100 gram droge granen zit en dat dat dus best omhoog mag/moet. Na mijn ziek zijn, heb ik een periode veel honger gehad en veel gegeten, naast veel eieren ook veel brood ( met kaas) gegeten, en hoewel ik daar toen wel 5 kilo van ben aangekomen ( hard nodig) lijkt me nu dat ik met al dat brood tegelijkertijd de afgrond voor mezelf weer heb gegraven.

Exorfinen: Eergisteren de laatste boterham gegeten, benieuwd hoe dat bevalt (en of het hoofd dan weer helderer wordt). De behoefte aan en het verbruik van kaas is grappig genoeg spontaan verminderd.

De probiotica die ik ‘s avonds na het tandenpoetsen zo in de mond neem heeft geloof ik ook wel effect, ik merk een verhoogde oorsmeerafscheiding en een afschuwelijke jeuk in het middenoor en de buis van eustachius. Alleen rechts, en dat is het oor dat al sinds mijn babytid zo onstekingsgevoelig is. Ook zo nu en dan hoofdpijn en ( meer) keelpijn. Afwachten hoe het verder gaat, maar er lijkt wat te gebeuren.

Ik geloof dat het spoelen met zout water/zout met xylitolwater effect begint te hebben op de tandvleesontsteking, maar zeker weten doe ik het niet.

Wat me verder een goed teken toelijkt is dat ik de afgelopen twee dagen ‘s avonds gewoon moe was, ipv het rare “he, nu voel ik me ineens wel goed” na negen uur. Vanmorgen is het me ook gelukt om mijn ochtendoefeningen ( losmaken en stretchen, een klein beetje lichte qigong) weer eens redelijk en met plezier uit te voeren.

Dus, al met al zie en voel ik wel weer vooruitgang, maar wat ik dus zo lastig vind…ik heb dit de afgelopen jaren vaker meegemaakt, langzaam vooruitgang, totdat ik het gevoel krijg : yes, het gaat goed, en dan stort ik weer in…het vertrouwen in mijn eigen lijf is danig aangetast. Aan de andere kant is de combinatie van wat ik geleerd heb uit het gapsboek en wat ik tot nog toe heb gelezen over bijnieruitputting en de info op de exendosite allemaal zo logisch en duidelijk en van toepassing, dat ik toch weer begin te hopen dat deze route me nu echt van de erge moeheid af gaat helpen.

Heksje
    Toeschouwer

Ik heb altijd even tijd nodig om dingen te laten bezinken…ofwel…eerst roep ik hard nee, en dan ga ik nadenken, en erover slapen, en dan kan ik pas ja gaan zeggen.

Niets mis mee, maar juist heel goed om adviezen en informatie eerst eens te laten bezinken en aan te voelen of dit wel in jouw puzzel een toevoegend stukje is.

De gal/lever zeurt wel vrijwel continu, maar soms is de pijn even helemaal weg.

Neem je wel bittere voeding Jhanne? Zoals: Zweedse kruidenbitter, paardebloem, Neem, artisjok

ik heb dit de afgelopen jaren vaker meegemaakt, langzaam vooruitgang, totdat ik het gevoel krijg : yes, het gaat goed, en dan stort ik weer in…het vertrouwen in mijn eigen lijf is danig aangetast.

Herkenbaar hoor, maar je bent nu echt op het juiste pad. Houd vol en houd moed. Het pad zal niet kort zijn, dus heb geduld. Het pad zal ook niet zonder hindernissen en terugvallen zijn, maar je zal zien dat als je terug kijkt dat je er verbeteringen zijn.

Jhanne
    Bijdrager

Hi heksje,

nee, nog niet echt. Ik was wel aan de grapefruits, dat was een advies van de huisarts, zet de galwerking aan. ( zoals Mike zojuist constateerde, de milde reiniging werkt met grapefruit nog beter dan met citroen, well, ik durf voorlopig niet meer)

denk jij dat bitter zou gaan helpen tegen de pijn?

en toen las ik ergens dat grapefruit wordt afgeraden voor bijnierproblemen… Maar nu heb ik besloten dat ik dat toch wel gewoon ga doen. Maar niet’s ochtends maar ergens ‘s middags. Verder nog druppels van de huisarts, dat moet ik nog langzaam opbouwen, is een chelidonium aftreksel om de gal aan te zetten. ik doe nu 1 x 5 druppels en dat kan opgebouwd naar 3 x 10. Maar rustig aan, nu eerst die biokult opbouwen, anders weet ik niet meer wat nu waardoor komt.

De kruidenbitter twijfel ik over, omdat het alcohol is. Ik drink nu al twee jaar niet meer en weet van mezelf hoe verslavingsgevoelig ik ben. En alcohol is niet best voor de lever die toch al in de knel zit en, sinds ik qigong doe ben ik steeds maar gevoeliger geworden voor van alles, dus ik heb er wat schrik van. Ik weet ook dat mijn qigong docent het me heel erg afrad, alcohol.

maar mijn eerste reactie is ha lekker, kruidenbitter 🙂

dus die zit nog even in de week

en veder kom ik dus niet veel verder dan witlof ( wat ik echt smerig vind) en paardebloem. En rauw eten ( wat het eetbaarder maakt) gaan de darmen niet leuk vinden, als goed doorgesudderde kleine stukje champignon er onverteerd uitkomt, dan gaat dat met rauw groenvoer ook gebeuren… dus als je nog ander bittere tips hebt, dan hoor ik het graag
    .

enne, nog gefeliciteerd met je studieresultaten, ik las er laatst over , goed gedaan!!

Heksje
    Toeschouwer

Hoi Jhanne,

Dank je wel voor de felicitaties 🙂

Grapefruit is niet persé goed, omdat er ook nog een ander verhaal aan vast zit, namelijk fase 1 en 2 van de lever. Ik weet nu even helaas niet meer precies hoe dit zit, maar het is niet zo dat de grapefruit per definitie goed voor je is. Dit is echt even aanvoelen.

Van Neem blad (http://www.sundancer.nl/OrderRetrievev2.aspx?CatalogueID=215331) kan je thee zetten, evenals van paardebloem (staat gewoon in de natuur 🙂 ).

Je schrijft dat je chelidonium krijgt van de huisarts. Dit is “stinkende gouwe” wat ook in Iberogast zit (http://www.iberogast.nl). Ik zou wel even nakijken wat er precies in die chelidonium van de huisarts zit omdat zij meestal iets geven waar andere ongewenste stoffen in zitten.

Ik begrijp heel goed je angst tegen de alcohol in de Zweedse kruidenbitter. Je gebruikt echter maar heel weinig hiervan dus ik vermoed dat je dit niets bij je triggert. Er is echter ook een alcoholvrije versie verkrijgbaar: http://eu.iherb.com/Flora-Swedish-Bitters-8-5-fl-oz-250-ml/3063#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=swedish&rc=40&sr=null&ic=2

Bittere stoffen zijn erg belangrijk voor de lever en gal, en ja, ik denk dat dit helpt tegen de pijn.

Jhanne
    Bijdrager

ha, dank voor je rappe antwoord!

de druppels van de huisarts zijn prima, antroposofisch, chelidonium, curcuma en dat gepotentieerd. werkt als een trein ( de apotheek had de dosering verkeerd, ze belde op toen ik de eerste portie naar binnen had, en toen kreeg ik een koliek, 15 druppels in één keer waar 5 dus voorlopig net mooi is.

Paardebloemen thee is al heel simple, dat ga ik doen. En heb naar die kruidenbitters gekeken, dat zijn inderdaad minieme hoeveelheden. Is die van jacob hooi ook goed? dan bestel ik um bij pit en pit en heb zo mijn mandje vol 🙂

want als dat kan helpen tegen die pijn dan ga ik het gauw proberen, er doet al zo’n hoop pijn aan mijn lijf, maar deze is best vervelend ( dat merk ik vooral als ze even weg is, en dat geeft me ook het gevoel, die pijn kan dus…mysterieus, ineens weg zijn)

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 111)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.