bottenbouillon =>pijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid bottenbouillon =>pijn

Dit onderwerp bevat 34 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Johnny 1 week, 2 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
  • Auteur

Romagi
    Bijdrager

Ik had ernstige darmproblemen en heb aanvankelijk alles geprobeerd zonder te weten of het goed voor me was ja of nee. Adviezen waren bv geen gluten. Ik heb tarwe gluten laten staan en neem rogge spelt crackers. Hoewel daar ook gluten inzitten. Koemelk kan ik niet tegen, dus alles consequent van de geit. Jarenlang opgeschreven wat ik at. Toen liet ik een onderzoek doen naar Leaky gut en Hashimoto (schildklier) , dat had ik hier gelezen. Bingo. Ieder jaar een ontl. onderzoek. Steeds teveel candida en slechte vertering en nam ik de door hen geadviseerde supplementen.

Ik weet nu heel zeker dat mijn lever een rol speelt bij diaree af en toe maar hoe en waarom kom ik niet achter. Ik ben allang blij dat ik na zo lange tijd het ergste achter de rug heb.
    Mijn aandoening is niet te vergelijken met die van jou maar dat maakt niet uit. Je moet zelf uitvinden of je iets kunt vinden waar je baat bij hebt. De enzymen was een gok. Dat het zo goed zou helpen had ik nooit gedacht, maar ik nam het omdat het me “aanstond” en ik had eerst veel gelezen daarover.
    De laatste tijd maak ik de (meerdere verschillende) capsules open en doe ze door de geitenyoghurt. Je zou het ook door appelmoes kunnen doen. Smaak van de yoghurt verandert niet of nauwelijks. Er kan nog fruit of honing o.id. bij. Dus capsules hoeft geen probleem te zijn.
    Met alles wat ik heb gelezen de laatste jaren is me 1 ding duidelijk geworden. Dokters weten ook een heleboel niet. ook de orthomoleculaire niet. Het meeste heb ik hier opgepikt en ik durf op eigen houtje iets te proberen. Gaat het fout heb ik pech gehad. Maar supplementen hebben in principe geen bijwerkingen zoals medicijnen.
    Toch weer een lang verhaal geworden. De meesten kennen mijn verhaal wel.
    In jouw eigen beginverhaal had je het meteen goed. capsules!!!.
    Genoemde probiotica is wel mijn beste tot nu toe.
    Hoop van harte dat je je probleem onder de knie krijgt.
    Liesje

jon
    Bijdrager

vitamine C is een essentiële cofactor (van prolylhydroxylase, een ijzerbevattend enzym) bij de collageensynthese en speelt tevens een rol bij de synthese van glycosaminoglycanen. Daarnaast beschermt vitamine C tegen oxidatieve stress geïnduceerde afbraak van collageen.
    een hoge vitamine A-inname kan de collageensynthese remmen.
    vitamine D is belangrijk voor de collageensynthese; een vitamine D-tekort vergroot de collageenafbraak.

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/collageen

Wellicht geeft deze link enige duidelijkheid .

Romagi
    Bijdrager

Collageensynthese stimuleren met voeding – AAratio

https://www.aaratio.nl/collageen.php

Collageensynthese stimuleren met voeding. ○ Collageen is een belangrijk onderdeel van ons bindweefsel dat zorgt voor de stevigheid en elasticiteit van al

Is het dan de bedoeling dit synthese probleem alsnog in orde te krijgen?

Lievergezond
    Bijdrager

hoi Socrates: over die lyme zeg je dit:

De ziekte van Lyme lijkt me sterk want van alle symptomen is geen sprake.

Bij een eventuele vleesallergie n.a.v. een beet van een teek/vlo: dat heeft niets te maken heeft met de ziekte van lyme: dat is iets met een allergie voor een stof alfa-gal genaamd die in bepaalde tekensoorten maar dus ook in veel zoogdieren aanwezig is. Dat je wel voor gelatine en niet voor vlees allergisch lijkt: dat wijst dan weer niet op het alfagalsyndroom. Bij mij was er eerst het probleem dat ik niet tegen bottenbouillon kon en twee jaar later kreeg ik problemen met rood vlees.

Lievergezond
    Bijdrager

Sorry Socrates: mijn laatste reactie is een beetje raar: wilde het aanpassen: je zegt tegen Tanja dat de ziekte van lyme je niet waarschijnlijk lijkt.

Ik wilde even zeggen dat een allergie na een tekenbeet weer iets anders is dan de infectie van de ziekte van lyme: maar dat is waarschijnlijk al wel duidelijk.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Goede aanvulling. Vleesallergie kan dus nog volgen. We moeten zien te achterhalen wat hieraan ten grondslag ligt. Voor de Lyme-aanhangers, probeer eens out of the box te denken. Welke voedingstekorten kunnen een rol spelen? Jon noemde al vit. C. Nog meer ideeen?

Mike

Socrates01
    Bijdrager

Goedemorgen,

Net terug van het Ziekenhuis om bloed te laten prikken om Lyme uit te sluiten. Daarnaast heb ik nog een hele dossier van alle vorige bloedonderzoeken mee gekregen, iemand die deze resultaten kan lezen? (Dokter zegt overigens daarover dat er niks aan de hand is)

De grote vraag voor mij blijft nog steeds, wat is er nou precies aan de hand met mij?

Darmwand/slijmvlies etc beschadigt (leaky gut)?? = altijd opgeblazen, windering, constipatie, keutelige ontlasting. Eigenlijk al het eten wat ik neem doet standaard pijn in darmen. Broccoli, spruiten, rijst, gluten vrij en vlees kan ik wel “redelijk verteren” Grote klachten (veel pijn, irritatie etc) bij histamine producten en alles met E nummers. Vanuit deze problemen is waarschijnlijk ook een dysbiose ontstaan.

Op dit moment zit ik op een vloeibaar dieet, lees: Bouillon getrokken van vlees, groenten en zoete aardappelen. Het resultaat is dat mijn darmen geen pijn meer doen en er geen sprake is van opgeblazen gevoel. Alle overige klachten zijn nog steeds aanwezig (Libido probleem, haaruitval, huid irritatie, etc)

De reden waarom ik begon over botten bouillon omdat dit toch het middel is om de leaky gut aan te pakken, maar dit gaat hem dus voor mij niet worden.

Het traject wat ik nu dus volg in overleg met Mike is om dit door te zetten, de grote vraag is natuurlijk, hersteld er iets met het volgende regime of ben ik mezelf alleen aan het pijnigen:

Vloeibaar dieet (bouillon)
    Kefir
    Probiotica
    Levertraan

Ik wil hier aan toevoegen Ossewit (dierlijk vet), vloeibare vitamine C en Nutriphyt Pediaperm. Is dit verstandig?

Romagi
    Bijdrager

Met de Pediaperm moet je nog beginnen toch? Zij adviseren 4 zakjes per dag maar ik nam er maar 1.
    mede omdat ik ook enzymen en probiotica neem plus ik heb een trage schildklier en dat schijnt ook op de darmen te werken.
    Om uit te vinden wat de meeste klachten veroorzaakt, de schildklier of iets anders, is me nooit gelukt. Met complexe problemen ben je niet zomaar weer beter.
    Ik had zelf ook niet gedacht dat ik 10 jaar nodig had om enigszins tevreden te worden.

Ik denk wel dat veel klachten vanuit de darmen ontstaan, ik krijg bijna dagelijks info daarover. Ik zei laatst tegen mijn arts: we doen maar wat – en dat beaamde hij. Wat mij heeft geholpen hoeft jou niet te helpen en omgekeerd.
    Bloedonderzoek waar een sterretje achterstaat is niet oke. Nergens een sterretje?
    Is er ontl.onderzoek gedaan?
    Ik heb al die jaren weinig bottenbouillon gemaakt en een slechte vertering heeft bij mij nog nooit voor buikpijn gezorgd.
    Ik weet wel dat Hashimoto is ontstaan in de loop der jaren en bij schildklierklachten wordt er altijd over Hashim gesproken maar in mijn geval denk ik dat de slechte vertering Lucky gut er een groot aandeel in had. Het wordt de hoogste tijd dat ik weer alles laat onderzoeken.
    Door een doorlaatbare darm komen er gifstoffen in je lijf/bloed.

Romagi
    Bijdrager

Socrates, hoe weet je dat je een doorlaatbare darm hebt en sinds wanneer weet je dat?
    Voedingsstoffen worden niet goed opgenomen bij een doorlaatbare darm.
    Zijn er ontstekingswaardes geprikt?
    Ik neem aan dat je geen E-nummers meer neemt. E621 o.a.

Socrates01
    Bijdrager

De PH waarde in de urine was hoog, verder was alles binnen de referentie waarde behalve vitamine D, maar dat zat ook maar net buiten de grens, dus niet heel schokkend.
    Hoe weet ik dat het een doorlaatbare datum is, nou dat weet ik niet zeker, maar de symptomen lijken er wel op.

Romagi
    Bijdrager

Lievergezond dat verhaal over die teken begrijp ik niet. Ik dacht altijd je bent er ziek van ja of nee. Maar nu heb je het over een allergie en 2 verschillende soorten teken?.
    Wat ik opeens wel bedacht dat als bv een koe is gebeten en Lyme heeft (kan dat?) dan zouden we via vlees de Lyme-ziekte kunnen krijgen?

Mijn zus vertelde eens dat ze meerdere keren door een teek was gebeten maar dat ze geen Lyme heeft. Wel Fybromialgie en vreselijke pijnen overal plus nog een heleboel andere dingen. Is nu niet belangrijk. Als ik mijn gezondheid vergelijk met haar ben ik 100% oke en zij 25%.

Marijan
    Bijdrager

het GAPS dieet schrijft bouillon van kip voor, dat is anders als van koe en makkelijker verteerbaar. En bij koe vorm je geloof ik glutamaten, hoe en wat weet ik even niet meer.
    En als je dat stuk doorleest waar ik een link van heb geplaatst bij chlorine dioxide, wordt volgens mij e.e.a. duidelijk. Daar staat heel veel info in.
    Een stukje hieruit:\
    What Exactly is Chlorine Dioxide?
    Chlorine dioxide (CD) is a member of the pro-oxidant family. There are 4 pro-oxidants: chlorine dioxide (this is the weakest), oxygen that we breathe, ozone, and hydrogen peroxide.
    Pro-oxidants do not cause oxidative stress. They reduce oxidative stress by killing the pathogens that cause it. [3]
    When used for autism and other conditions, CD kills pathogens but does not harm healthy cells or tissues. It reduces overall inflammation. It is antibacterial, antifungal, anti-viral, anti-helminthic (parasites), and neutralizes heavy metals.
    It is not a chelator, but it makes heavy metals available to any chelator that is used at the same time to remove heavy metals. [3]
    Because CD is a gas that is dissolved in water, CD can pass through the cell membranes of microbes and cause their death. It does this by taking electrons from mold, candida, and bacteria leaving them to break apart or ooze themselves to death. [3]
    In a research study, CD was shown to reduce 98% of bacteria and fungi such as E. coli, candida albicans, and streptococcus (strep which is found in PANDAS, PANS, and PITAND). [3]
    When a person drinks CD, it is dispersed throughout the body and is not limited by the blood-brain barrier, veins, or the GI tract. [3]
    Where can a Person get Chlorine Dioxide?
    Chlorine dioxide is made at home prior to using it because it has a short shelf life.
    The Internet and YouTube are filled with widely differing methods for making CD and it is often not clear what is real and what is intended to be misleading information.
    The chlorine dioxide kit recommended contains one bottle of 22.4% sodium chlorite solution and one bottle 4% HCl (hydrochloric acid). It is found at https://wps4sale.com/product/wps-with-hcl-kit-4oz/.
    The two liquid chemicals are added together in equal amounts. Each must be in the proper dilution before mixing. One drop of each chemical is placed in a dry shot glass with a rounded bottom and mixed for one minute. This makes 1 drop of chlorine dioxide. [3]

Romagi
    Bijdrager

Ontlasting-onderzoek kan een doorlaatbare darm aantonen. Lijkt me dat je dat toch in ieder geval zeker moet weten want dat heeft veel impact op je totale gezondheid. Hoewel regulier daar niet in gelooft voor zover ik weet. Ik neem aan dat je daar al op gegoogeld hebt?

Johnny
    Bijdrager

het GAPS dieet schrijft bouillon van kip voor, dat is anders als van koe en makkelijker verteerbaar. En bij koe vorm je geloof ik glutamaten, hoe en wat weet ik even niet meer.

Heeft dat niet te maken dat je de runderbotten bouillon veel langer moet trekken en wanneer je niet langer dan 4 uur de botten op hebt staan de glutamaat minder is. Daarom zijn stoofpotjes dan beter.(in geval van een lekke darm)

https://www.seleneriverpress.com/the-dark-side-of-bone-broth/

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dank.voor de info, Marjan. Ik word weliswaar niets wijzer omtrent mijn vraag, aangezien volgens mijn informatie MMS reeds te boek staat als ClO2. Het enige wat ik kan bedenken is dat er een andere activator wordt gebruikt dan citroenzuur. Hier heb ik in het verleden gebruik van gemaakt en dit maakt mij absoluut geen fan. ☹️

Wel goed om te lezen dat ClO2 zich in de familie van pro-oxidanten bevindt, evenals de zuurstof die wij inademen (O2), ozon (O3) en waterstofperoxide (H2O2). Dit bevestigt wat ik jaren geleden al schreef, dus daarvoor dank!

Mike

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.