bottenbouillon =>pijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid bottenbouillon =>pijn

Dit onderwerp bevat 34 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Johnny 5 dagen, 6 uur geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur

Socrates01
    Bijdrager

Beste,

Ik heb in een ander topic al geschreven hoe veel last ik heb van mijn darmen en daaruit voortkomend een hoop andere klachten.
    Ik ben nu bezig met een vloeibaar dieet. Wat ik merk is dat mijn darmen rustig zijn, maar alle andere klachten nog niet weg zijn (libido, haaruitval, huidproblemen etc.)
    Nu ben ik sinds een aantal dagen begonnen met het maken van bottenbouillon en zodra ik dit drink krijg ik pijn in mijn botten/gewrichten/spieren. De pijn komt dan op diverse plaatsen en “rouleert” ook door mijn lichaam, dan in de pols, dan in mijn hamstring, voeten etc…

Ik heb uren lopen zoeken op internet maar kan hier nergens iets over vinden, iedereen zweert bij bottenbouillon.

Het zit hem echt in de gelatine want ik heb dit probleem namelijk ook bij:
    green lake gelatine
    Gelatine (dr oetker van de AH)
    En nu dus ook bij bottenbouillon

Het interessante is dat mijn darm klachten ontstaan zijn door gelatine capsules (zowel vegetarische als de dierlijke).

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
    Ik vraag me ook af waarom iets dat wereldwijd bewezen en gezien wordt als supergezond zo raar effect heeft op mij.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Inmiddels moeten we concluderen dat zowel plantaardige als dierlijke gelatine op jou een nadelig effedt heeft op je gezondheid. Zinloos om jezelf te blijven pijnigen. Ik ga op zoek naar een mogelijke oorzaak, je hoort nog van me!

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik had er nog nooit van gehoord en het is ook relatief zeldzaam, maar een gelatine-allergie bestaat wel degelijk:

Gelatin Allergy

Gelatin allergy is relatively rare, but it’s well described in clinical literature because many medications use gelatin as a stabilizer. Over-the-counter drugs are often packaged in gelatin capsules. Because gelatin is a meat derivative, gelatin allergies and meat allergies are often found in the same individual. Research at the University of Virginia has revealed that meat allergies can be triggered in previously non-allergic people by tick or chigger bites; if you live in a rural area, any unprecedented reaction to meats or gelatin should be reported to your doctor.

https://www.livestrong.com/article/533062-can-you-be-allergic-to-gelatin/

Zie de door mij gehighlighte zinssnede. Kan veroorzaakt worden door teken- of vlooienbeten. Kun jij dat plaatsen?

Mike

Socrates01
    Bijdrager

Hmmm nee eigenlijk nooit last van gehad, ik kom zelden tot nooit in aanraking met dieren. Bij mij in de familie hebben we ook geen dieren gehad toen ik jong was….

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Maak je regelmatig wandelingen in de natuur? Bijv. in bosrijke omgevingen?

Mike

Socrates01
    Bijdrager

Nee eigenlijk nooit….

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dan is een tekenbeet geen reele optie. Ik ga verder zoeken!

Mike

Lievergezond
    Bijdrager

Socrates: een eventueel ongeluk met een teek of in dit geval van de vlo bij gelatine-/vleesallergie (of vlak de mogelijkheid van een intolerantie ook niet uit) zit in een klein hoekje: en het gaat ook vaak ongemerkt. En joost mag weten wat de oorzaak is van je allergie/intolerantie: als het zo is: is het zo; wat de oorzaak ook is.

Ik kan persoonlijk ook niet tegen bottenbouillon: daar word ik misselijk van en rood vlees: dat gaat er via de bovenkant weer uit 6 uur na inname. Dat laatste heb ik pas sinds ongeveer 3 jaar. Ik wijt het bij mezelf aan iets met glutamaten aangezien ik eerder positief getest ben op een vetsin-allergie- of intolerantie (ook wel E621, ook wel mononatrium glutamaat (MSG)).

Socrates01
    Bijdrager

Ja ik ben het aan de ene kant mee eens, het is wat is het is. De vraag is dan ook, hoe krijg ik mijn darmen weer op orde. Soms kan je als je de oorzaak ergens van weet ook gerichter te werk gaan.

Lievergezond
    Bijdrager

Soms kan je als je de oorzaak ergens van weet ook gerichter te werk gaan.

Is ook weer zo: alleen, niet om je teleur te stellen, want er zijn zeker mensen die van hun allergieen / intoleranties zijn afgekomen door zus en zo te eten/mediteren/sporten/ademen/denken/doen etc. en naar hun moet je zeker luisteren.

Alleen ik behoor niet tot de groep die een echte oplossing heeft gevonden tot dusver: en tot ik in mijn geval pas echt begreep: voeding waarvoor ik allergie/intolerantie heb: gewoon vermijden: zit niets anders op, werden mijn klachten alleen maar erger. Vermijding heeft mij het meeste gezondheidswinst opgeleverd. Ik neem mijn verlies om het maar zo te zeggen. Fantaseren dat ik die allergieen/intoleranties niet heb door met ´oplossingen´ bezig te zijn heeft mij al helemaal niets geholpen.

Ik was ook eerder bij energetisch therapeuten bij wie ik leerde dat trauma: fysiek of geestelijk: vaak onderliggend is voor allergieen/intoleranties. Ik las dit van jouw woorden: ´alleen wil ik wegblijven uit de psychische hoek. Ik heb me altijd kiplekker gevoeld en stond positief in het leven.´ Een positieve houding siert je in elk geval. Als je het over oorzaken hebt dan kun je beter alles open houden voor je iets over het hoofd ziet.

Heel veel sterkte aan jou toegewenst!

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Glutamaten zouden idd een factor kunnen zijn, daar heeft Lievergezond gelijk in en dat heb ik ook genoemd tijdens ons consult. Maar het lijkt zich bij jou toch echt heel specifiek toe te spitsen op die gelatine. Wel eens paprikachips of ander voedsel met smaakversterker gegeten? Wrl eens bouillonblokjes gebruikt voor soep? Reageerde je lichaam toen ook zo? Toen at je nl. ook glutamaten. Hoe valt vlees eigenlijk? Daar ziten nl. ook glutamaten in.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Voor zover ik kan zien zou er een relatie moeten bestaan tussen een allergie voor (rood) vlees en afgeleide producten daarvan, zoals gelatine. Ik ben daarom zeer benieuwd naar jouw reactie op rood vlees, specifiek varkens- en rundvlees aangezien daar de gelatine van afkomstig is.

Mike

Romagi
    Bijdrager

Ik was juist al een tijdje van plan extra collageen te nemen. Wordt geadviseerd op de site van http://www.frontforhealth.com. Zelfgemaakte bouillon heb ik nooit last van gehad.
    In ieder geval al prettig voor je dat de oorzaak nu bekend is. Kan haast niet missen.
    Darmen gezond maken? Ik kan alleen maar voor mezelf spreken.
    Momenteel gebruik ik Pediaperm van Nutriphyt (zoek maar even naar de ingredienten) en DPP-IV Enzyme+complex van BioVitaal.
    Ik zag zowaar deze week mooi uitziende ontlasting. Mag ook wel eens na 10 jaar. Dit is niet iedere dag zo maar dat geeft niet.
    Forefronthealth heeft het ook over “eerst de lever ontgiften” voordat je de schildklier gezond kunt krijgen. Nu heb je waarschijnlijk geen schildklierproblemen maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn lever wel kan schoonmaken, op welke manier dan ook.
    Mijn LAR-syndroom is beduidend beter geworden eerst door extra enzymen, daarna door extra leverreinigingen. Gewoon met zeer lekker “leverdrankje”.

Tanja
    Bijdrager

Misschien kan ik nog een beetje licht op de zaak laten schijnen. Uit de praktijk weten we dat Lyme hylarionzuur verbruikt wellicht voedt je de bacterie als je gelatine of bottenbouillon gebruikt en vergroot het je klachten. Zo weet ik van iemand anders dat vit B12 haar klachten deed toenemen, ook deze vitamine wordt verbruikt door deze bacteriën.
    Zomaar een gokje, maar wie weet. En daar is geen tekenbeet voor nodig, muggen kunnen dit ook overbrengen.

Uiteindelijk zou dan de oplossing zijn om te laten checken op Lyme en je daarvan te verlossen.

Socrates01
    Bijdrager

Vlees reageer ik gewoon “goed” op. Vroeger had ik nooit problemen met bouillon/soep. De ziekte van Lyme lijkt me sterk want van alle symptomen is geen sprake.
    Pediaperm zou ik kunnen nemen want dat zit is zakjes lees ik net. De DPP-IV Enzyme+ Complex zit in capsules, dus gelatine…..Weet niet of dat verstandig is om te nemen.
    Ik heb eigenlijk alle klachten van een leaky gut syndrome, echter de ernstige haaruitval is volgens mij geen symptoom en is wel aan de orde bij mij dus dat vind ik vreemd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.