boter maken

Tags: 

Dit onderwerp bevat 27 reacties, heeft 13 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Poekie 6 jaren, 10 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur

Anoniem

ik heb maar eens een boterkarn aangeschaft maar mijn eerste boter sessie was ronduit een fiasco…. Had wel lekkere karnemelk maar geen boter!

wat doe ik fout?

ik heb nu eerst zuursel gemaakt (van 1 liter rauwe melk).

Van het zuursel heb ik 30ml bij een liter rauwe melk gevoegd en deze 24 uur laten staan. Vervolgens heb ik 20 minuten aan de karn zitten draaien (voelde me een draaiorgel man op de markt).

Ik weet alleen niet wanneer je kunt ophouden met karnen.. hoe ziet de substantie er uit als deze goed is?

En waar kun je het beste de boter mee scheiden?

graag jullie tips/ervaringen..

Anoniem

Probeer eens met alleen room. Zo deden mijn grootouders dat ook. Ik hou van loeistijve slagroom, dat zit vaak al tegen boter worden aan.

Anoniem

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/video-how-to-make-raw-butter/

Op deze link legt Sarah Pope uit hoe je zelf rauwe boter kunt maken.

Lijkt me niet zo moeilijk, maar ze maakt hem wel van room.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Het heet natuurlijk ook niet voor niets: roomboter 😉

Anoniem

Ik wou het niet zeggen.. 😆

Anoniem

Roomboter maak je inderdaad uit een mengsel van karnemelk en ROOM, niet met rauwe melk!. Dat moet je ongeveer 24 uur laten staan op kamertemperatuur waarna je het geheel kunt karnen. Als de boter gaat klonteren, komt de meeste karnemelk er vanzelf weer uit. Uiteindelijk moet je de klont boter die je overhoudt wel nog heel goed uitpersen om de laatste resten van de karnemelk er weer uit te krijgen, anders wordt de boter vrij snel zuur. Het enige dat ik niet helemaal zeker weet is wat voor karnemelk je moet gebruiken. Volgens mij is dat nl niet helemaal dezelfde als standaard karnemelk.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Is karnemelk niet juist wat overblijft als je van room boter maakt?

autumn
    Bijdrager

Misschien een beetje karnemelk om de room aan te zuren… ?

Anoniem

Ja, karnemelk is wat overblijft na het maken van roomboter, maar je moet het er ook eerst aan toevoegen. Het is een fermentatieproces dat je, net als met kefir, kunt hergebruiken.

simone
    Bijdrager

SK,

Waar heb je de boterkarn besteld? Hoe groot is de inhoud en van welke materiaal, prijs etc.? Ik wil ook een karn gaan halen.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik zag ze laatst staan bij een wijnmaker bij ons in de buurt, zij hebben een internetwinkel overgenomen van iemand die met pensioen ging. http://www.vanrein.nl

Anoniem

@hayderpasa ik heb em gesteld bij levenvanhetland.nl

maar als je er echt 1 wilt kun je die van mij ook overnemen hoor. (Ik heb de 1.6 liter versie.) Ik kan namelijk niet aan geschikte room komen dus denk dat ik er niet veel gebruik van zal maken….:-(

als je me je mailadres geeft komen we er vast wel uit!

simone
    Bijdrager

SK,

Dank je wel voor het aanbod maar ik zoek een karn met glazen pot en rvs. Hout is toch niet meer te verkrijgen. Ik wil geen plastic en hij moet toch wel een inhoud van minimaal 5 of eigenlijk wel 10 liter inhoud hebben.

Zelfs bij vette Jersey koeienmelk heb je toch wel zo tussen de 15 á 17 liter melk nodig voor een kilo roomboter. Bij goede buffelmelk tussen de 10 á 12 liter.

Ik weet niet welk model jij hebt maar de glazen model is qua inhoud te klein voor mij en de andere is jammer genoeg van plastic anders had ik deze zo overgenomen.

I’m sorry.

Anoniem

geen probleem hoor! Heb inderdaad de glazen versie.

Succes met de zoektocht! Heb je het al op marktplaats geprobeerd?

simone
    Bijdrager

Nu besef ik dat ik twee dingen door elkaar heb gehaald. In een karn doe je meestal alleen maar room in en heb je niet zo veel inhoud nodig maar in een ontromer heb je wel meer inhoud nodig.Sorry voor de verwarring.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.