biologische eieren

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid biologische eieren

Dit onderwerp bevat 91 reacties, heeft 31 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  fat healthy 2 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 92)
  • Auteur

zirus
    Bijdrager

Weet iemand welke eieren je het beste kan kopen? Mijn opties zijn EkoPlaza in Amsterdam – de eieren kunnen hiervan komen: http://www.adopteereenkip.nl/. Of bijvoorbeeld biologische eieren van AH. Of misschien omega 3 scharrel eieren van Van Beek (2 en niet 3 sterren van bio eieren)?

Webmaster
    Bijdrager

In de topic over melk komt naar voren dat de vetzuursamenstelling van bd-melk het beste is. Hetzelfde geldt voor bd-eieren. Ik koop in de natuurvoedingswinkel dus bij voorkeur eieren met het Demeter-keurmerk, het keurmerk voor bd-producten.

Mike

zirus
    Bijdrager

Goed om te weten! Bedankt 🙂

Poekie
    Moderator

Het is in ieder geval ook belangrijk om te letten op het stempel als je niet aan bd eieren kunt komen.

Het 1e cijfer op het ei geeft aan of het wel of niet biologisch is:

0 = biologisch

1 = vrije uitloop

2 = scharrel

3 – kooi

Vrije uitloop/scharrel is niet perse biologisch.

Anoniem

Ik koop altijd de Omega3 eieren van Van Beek,want de bio-eieren die ik via natuurvoedingswinkel kocht zijn van graan/maisgevoerde kippen dus andere Omega3/Omega6 verhouding.

Daarbij heb ik met verschillende bio (merk) eieren geexperimenteerd en vind de Omega3 eieren ook het lekkerste qua smaak (eet eieren alleen gekookt)…en ze zijn ook nog iets goedkoper dan bio-eieren,dus dat is mooi meegenomen;)

ongelovigethomaz
    Bijdrager

Ik ben niet zo blij met de eieren van de natuurwinkel. De schil is nogal broos en het eigeel te lichtgeel. Ik had meer gelezen over eieren op de website van de Healthy Home Economist, maar kan de betreffende pagina niet meer vinden. Als ik het goed herinner, moeten de schalen hard zijn en het eigeel erg geel. Kippen zouden eieren produceren met een harde schaal als ze kunnen scharrelen als in de natuur, dus af en toe een wormpje erbij. Het aanvullend eten van insecten zouden betere eieren betekenen. Volgens de healthy Home Economist kan je het beste boerderijen waar je eieren kan kopen leren kennen en vragen naar het eten en leefsituatie van de beesten. Een bd-keurmerk hoeft niet veel te betekenen als de kippen alsnog bv mais of soja te eten krijgen. Ik ben nog niet zo ver met het contact opnemen met boerderijen, maar ik wil het in de toekomst wel gaan doen. Nog beter, zelf kippen nemen…maar dat gaat niet makkelijk op een balkon.. 🙁

Waar koop je de eieren Van Beek?

Anoniem

Ik weet niet hoe je kan testen hoe hard een schaal is. Kan alleen zeggen dat de eieren van Van Beek gelukkig nog nooit zijn gesneuveld in mn tas…en dat hoop ik ook graag zo te houden!;)

De eierdooiers zijn mooi (donker)geel en ook best stevig,merkte ik toen ik ze voor een omelet wilde doorroeren.

Die eieren kun je in de supermarkt krijgen. (Jumbo&AH…rest weet ik niet want daar kom ik nooit. Er zit iig een oranje doos om de eieren en staat ook groot Omega3 op.)

zirus
    Bijdrager

Ik ben het ook met je eens dat het het beste is om de boer te leren kennen en zien waar/hoe de dieren leven. En tsja ze zelf nemen zou geweldig zijn, maar ook ik heb alleen een balkon 😉

ongelovigethomaz
    Bijdrager

Dank je Joey voor de goede tip!

De genetisch gemanipuleerde balkon-kip moet nog worden uitgevonden helaas….

simone
    Bijdrager

Oh ja, als je eieren koopt is het heel belangrijk dat er hanen tussen moeten lopen.Een ei heeft bijna geen voedingswaarde als het van een onbevruchte kip komt.

Anoniem

Ik haal altijd BD-eieren van de Loverendale boerderij, veel kleuriger eigeel maar ik vind de schalen nog wel verdacht dun soms. Maar ik vraag me af of conventioneele eieren neit gewoon relatief te hard zijn door raar krachtvoer en weet ik wat voor onzin.

Mischien binnekort eens zelf met wat kipjes op de volkstuin huisvesten :P.

Peace

autumn
    Bijdrager
    Quote:
    Oh ja, als je eieren koopt is het heel belangrijk dat er hanen tussen moeten lopen.Een ei heeft bijna geen voedingswaarde als het van een onbevruchte kip komt.

Is dat zo ja? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Moet toch wel een feest zijn voor die haan! :mrgreen:

Is wel het andere uiterste van dierenmishandeling…

Anoniem
    Quote:

Ik heb er ook nog nooit van gehoord en het lijkt me een beetje onzin, eerlijk gezegd.

Poekie
    Moderator

Toch kan ik me wel vinden in de opmerking van Haluk.

Als een ei bevrucht is is er ‘leven’ aanwezig, het ontkiemt, zeg maar.

Net als dat je een noot laat weken en kiemen, dan eet je daarna levenskracht.

Kan me voorstellen dat dat bij een bevrucht ei ook zo is.

Anoniem

Het enige verschil is dat er wat sperma in het ei zit. Van ontkiemen is geen sprake, dat gebeurt pas wanneer een ei wordt bebroed. En zelfs als er een haan bij loopt is dat nog geen garantie dat een ei ook werkelijk is bevrucht. Ik heb al diverse keren eieren laten uitbroeden waar ook een paar onbevruchte bij zaten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 92)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.