Bijnieruitputting etc, hoe begin ik nu nog?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Bijnieruitputting etc, hoe begin ik nu nog?

Dit onderwerp bevat 86 reacties, heeft 20 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Dan 6 jaren, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 87)
  • Auteur

elmo
    Lid

klopt mike dat schreef ik in mn 1e verhaal ook, je schildklier is ontregelt door de bijnieren

Angela
    Bijdrager

Mike, zou je wat meer over het rijtje hormonen willen vertellen? Wat de samenhang is en zo?

Webmaster
    Bijdrager

Leptine is het hormoon dat door onze vetcellen wordt aangemaakt. Zo belangrijk is vet dus dat er een speciaal signaleringshormoon voor bestaat dat door alle vetcellen kan worden afgegeven! Ons lichaam hoort te draaien op vet, want wij zijn aerobe, hoger ontwikkelde vetverbranders, niet anaerobe, primitieve suikervergisters. Leptine geeft aan of er voldoende vet in het systeem aanwezig is. Hoe lager je leptinegehalte, hoe meer vet er in het systeem aanwezig is.

Dit betekent dat de meesten van ons helaas te hoge leptinewaarden hebben, omdat we door stress en/of door koolhydraatrijke vulling (niet voeding) meer suikers dan vet in ons bloed hebben. Leptine geeft dan een signaal af aan de alvleesklier om insuline te produceren. Het lichaam schakelt over van een natuurlijke vetverbranding naar onnatuurlijke suikervergisting, omdat het van cruciaal belang is dat de glucosespiegel in het bloed niet te hoog wordt. De functie van insuline is dan op zeer drastische wijze overtollige bloedsuiker uit het bloed te halen door deze in de cellen te duwen, waar de suikers worden omgezet naar de werkelijke brandstof van het lichaam, nl. vetten.

Hierdoor kan de bloedsuikerspiegel weer te snel dalen, wat eveneens ongewenst is. Dit veroorzaakt een stressreactie in het lichaam, waarbij de bijnieren hun taak op zich nemen om de bloedsuikerspiegel weer te verhogen door de lever aan te sporen om glycogeen af te geven, die onmiddellijk glucose wordt in het bloed. Tevens zul je een onbedwingbare trek krijgen in koolhydraten, waarmee je ook vrijwel onmiddellijk de glucosespiegel doet stijgen. Hierdoor creeer je voortdurend schommelingen tussen een te hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie) en een te lage (hypoglykemie), waarbij er een schadelijke en op termijn zelfs gevaarlijke dans ontstaat tussen de bijnieren en de alvleesklier. Deze bloedsuikerschommelingen worden samengevat onder de term dysglykemie (verstoorde bloedsuikerspiegel).

Als de bijnieren overactief worden (en dat worden ze op deze manier) zullen ze grote hoeveelheden ontstekingswerende cortisol afgeven (bedenk dat leptine, dat door een te hoge koolhydraatinname wordt verhoogd, een zgn. cytokine is, oftewel een ontstekingsvormende stof). Grote hoeveelheden cortisol onderdrukken weer de schildklierwerking, waardoor deze trager gaat functioneren. Samen met de bijnieren regelt de schildklier o.a. de hartslag en de bloeddruk. Zowel de hartslag als de bloeddruk zullen omhoog gaan bij een onderactieve schildklier. De schildklier kan ook overactief worden ter compensatie van uitgeputte (en nu dus onderactieve) bijnieren. De schildklier kan zelfs aangevallen worden door ontstekingsprocessen (‘autoimmuun’), evenals andere organen. Koolhydraten veroorzaken en verergeren deze situatie, maar ook bewerkte, plantaardige olien/vetten. Het lichaam wil deze wegbranden d.m.v. zuurstof (oxidatie). De vrije radicalen die hiervoor worden gecreeerd branden alles op hun pad weg en dat kan ook ten koste gaan van gezonde cellen, weefsels en organen. Kortom, er is paniek in het lichaam!

Je kunt je voorstellen dat een lichaam dat dagelijks een dergelijke, constante strijd moet leveren voor zijn voortbestaan wel iets anders te doen heeft dan zich voort te planten en deze ellende door te geven aan de volgende generatie. Vandaar dat de natuur de wijsheid heeft om de geslachtshormonen te onderdrukken in een dergelijke situatie. Desondanks worden er toch nog kinderen geboren uit dergelijke ouders, ongelooflijk maar waar. Deze kinderen hebben dan al vanaf de eerste levensdag een achterstand qua hormoon- en bloedsuikerspiegel. Deze kinderen zijn wij, de naoorlogse generaties. Niet voor niets worden we alsmaar onvruchtbaarder! Ik waarschuw hier voortdurend voor, maar de algemene houding lijkt te zijn dat ik een paniekzaaier ben en dat het ‘allemaal wel meevalt’. Niet dus, het valt wel maar niet mee!

Ik hoop dat dit een aardig overzicht geeft van wat je je lichaam aandoet op basis van het ‘gezonde’, westerse koolhydraatrijke en vetarme voedingspatroon, boordevol transvetten en andere moleculaire misbaksels.

Mike

Micave
    Bijdrager

Thanks Mike,

heb het gelezen. Dus op de lange termijn worden vrouwen onvruchtbaar en mannen impotent? Wanneer je alleen dat verteld krijg je in ieder geval de aandacht.

Oplossing voor impotentie is altijd een succes voor aandacht.

Webmaster
    Bijdrager

Ik krijg toch wel aandacht, hoor, vanwege mijn controversiele uitspraken en ‘stelligheid’. Wat dacht je van dit recente inzicht:

Tegenwoordig zien we steeds meer kinderen die uit zichzelf een aversie vertonen tegen vlees en kiezen voor vegetarisme. In spirituele kringen wordt dit toegejuicht als zijnde een teken van ‘spirituele evolutie’, waarbij we weg aan het gaan zijn van ‘barbaarse’ voedingswijzes waarvoor we een leven moeten nemen.

O ja? Leeft een plant niet dan, voordat jij hem ‘slacht’ met een mes? En zoals een bevriende kok mij laatst nog zei: je bent een hele flinke jongen als je je uitsluitend voedt met iets wat niet eens kan wegrennen!

Maar goed, dat even terzijde. Gezien het feit dat er alsmaar meer kinderen met een erfelijke belasting worden geboren, nl. zwakke bijnieren, zullen er ook alsmaar meer kinderen komen die te weinig maagzuur hebben. In een staat van stress zal het lichaam nl. zo weinig mogelijk energie willen verspillen aan voedselvertering, het meest energierovende lichamelijke proces van allemaal. Gevolg: er ontstaat een neiging om toch vooral heel erg licht (lees: plantaardig) te eten. En laten nu net dierlijke vetten en eiwitten bijzonder zwaar (lees: voedzaam) zijn.

Zo wordt de neiging naar vet- en eiwitarm, plantaardig voedsel dus geen teken van ‘spirituele kracht’, maar eerder een teken van hormonale zwakte. Het is dus een ziektesymptoom, ontstaan en in stand gehouden door voedingstekorten!

Mike

Micave
    Bijdrager

Kinderen mogen nog niet zelf kiezen wat mij betreft. Wanneer je kinderen de vrije keuze geeft eten ze alleen chips, koekjes en pannenkoeken. Ik kan het weten want ik had veel vrijheid als kind omdat mijn ouders veel aan het werk waren in de zaak en ik slim genoeg was om altijd geld te regelen om te kopen wat een kind lekker vindt.

Anoniem

Hoi Dan.

Als ik het goed lees heb je precies hetzelfde als mij. Bijnieruitputting en candida.

Ik ben nu drie maanden bezig en erg opgeknapt. En ik zit ook op een budget van ongeveer 60 euro per week voor alles.

Om van de bijnieruitputting af te komen heb ik bepaalde stoffen nodig,maar de candida heeft je darm beschadigt waardoor je ze nauwelijks opneemt. Bespaar je honderde euro’s aan voedingssupplementen door eerst je darm op orde te krijgen. Hiervoor gebruik ik het specifieke koolhydraten dieet. http://www.scdiet.nl/

Simpelweg gezegt: geen granen,aardappels,peulvruchten en geen suikers. Hierdoor wordt de candida vermindert. Let wel op de die off symptomen. Je wordt een week extra ziek van de afstervende candida. Daarna zou je gecombineerd met het dieet colloidaal zilver kunnen proberen, maar daar ben ik nog mee aan het ekperimenteren. http://candida-forum.orthomoleculaire-geneeskunde.eu/viewtopic.php?t=11623&highlight=colloidaal+zilver

Geitenmelk ipv koeienmelk helpt ook. Waarschijnlijk heb je leaky gut door de candida en dus voedelallergieen. Maar met dit dieet heb je de meest waarschijnlijke al wel te pakken.

Zuur bloed kun je testen met ph strips die je via internet kan kopen. http://www.youtube.com/watch?v=BIS8xBBmU1E

Je kan je zuurgraad verhogen en je magnesium tekort verhelpen met magnesiumpillen of met magnesiumchloride vlokken.

http://www.ozmagmineral.com/index.php?cPath=1&osCsid=a96babf6eef416d5fe4246ae3c579fcf

Ik ben al 4,5 jaar ziek. Toen ik er na 2 jaar achter kwam dat ik een magnesiumtekort had was ik in weken van de meeste krampen en hartklachten af. Toen wist ik nog niet dat de candida me bleef verzuren en ik bleef wel moe.

Ik verwacht in januari weer goed genoeg te zijn om op zoek te gaan naar een baan. Ik hoop dat ik je hiermee op weg heb geholpen en als je nog meer informatie kan gebruiken laat het me weten.

Groetjes Linda

Webmaster
    Bijdrager

Zie hier kritiek op dit dieet die ik enkele jaren geleden leverde in een email naar Ron Fonteine, die Ron vervolgens heeft geplaatst op zijn scd-pagina. SCD vormt de basis van GAPS, een flinke stap vooruit, maar nog altijd uitgaande van ‘angst voor besstjes’. je moet niet anti-candida denken maar de omgeving veranderen waarin de candida floreert, dus: pro-gezondheid.

Als men successen boekt met dergelijke protocollen heeft dit meer te maken met wat men weglaat (suiker/zetmeel/koolhydraten en bewerkte olien/vetten) dan met iets anders. Er is m.i. geen enkele reden om polysacchariden en disacchariden te mijden omdat deze de ‘verkeerde beestjes’ zouden voeden. Bovendien loop je zo een serieus risico op consumptie van te weinig koolhydraten, wat je bijnieruitputting alleen maar verergert. Er zijn hier al genoeg voorbeelden van mensen die die verkeerde afslag hebben genomen.

Verzuring heeft werkelijk niets te maken met inname van basische of verzurende voeding, het heeft alles te maken met inname van onnatuurlijke vulling (geen voeding). Het wordt veroorzaakt door anaerobe processen (melkzuurfermentatie) a.g.v. te weinig maagzuur en een geschiedenis van koolhydratenconsumptie, waardoor je een suikervergister bent geworden. De verzuring wordt veroorzaakt door melkzuur en, als je kanker hebt, koolzuur in de cellen.

Aan de basis van scd en GAPS liggen dus verouderde theorieen, die te weinig zijn gebaseerd op epigenetica (omgevingsleer i.p.v. genenleer).

Mike

Ufo
    Bijdrager
    Quote:
    Leptine is het hormoon dat door onze vetcellen wordt aangemaakt. Zo belangrijk is vet dus dat er een speciaal signaleringshormoon voor bestaat dat door alle vetcellen kan worden afgegeven! Ons lichaam hoort te draaien op vet, want wij zijn aerobe, hoger ontwikkelde vetverbranders, niet anaerobe, primitieve suikervergisters. Leptine geeft aan of er voldoende vet in het systeem aanwezig is. Hoe lager je leptinegehalte, hoe meer vet er in het systeem aanwezig is.

Dit begrijp ik niet helemaal. Leptine wordt door onze vetcellen aangemaakt. Dan zou ik verwachten dat hoe meer vet je hebt, des te meer leptine er wordt aangemaakt. Je laatste zin zegt het evenwel precies andersom…

Hoe weet je trouwens wanneer je in de vetverbranding zit?

Joopie
    Bijdrager

Nou heb ik me niet geheel verdiept in de werking van leptine, maar wat ik wel weet is dat hormoonspiegels mede gereguleerd worden door negatieve terugkoppeling. Bij de aanwezigheid van vet gebeurd dit dus en wordt er minder leptine aangemaakt. Waarschijnlijk is een lage leptine waarde dus ‘gezond’.

En dat blijkt wel uit het volgende stukje wat Mike onder het door jouw geciteerde gedeelte schreef:

Quote:
    Dit betekent dat de meesten van ons helaas te hoge leptinewaarden hebben, omdat we door stress en/of door koolhydraatrijke vulling (niet voeding) meer suikers dan vet in ons bloed hebben. Leptine geeft dan een signaal af aan de alvleesklier om insuline te produceren. Het lichaam schakelt over van een natuurlijke vetverbranding naar onnatuurlijke suikervergisting, omdat het van cruciaal belang is dat de glucosespiegel in het bloed niet te hoog wordt. De functie van insuline is dan op zeer drastische wijze overtollige bloedsuiker uit het bloed te halen door deze in de cellen te duwen, waar de suikers worden omgezet naar de werkelijke brandstof van het lichaam, nl. vetten.

Anoniem

Sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik gaf Dan het advies om eerst zijn darm conditie te verbeteren voor dat hij de supplementen gaat gebruiken om van de bijnieruitputting af te komen. Deze staan zeer duidelijk beschreven n het boek.

Dit gaat simpel gezegt door een dieet met geen granen,aardappels,peulvruchten en suikers.

Omdat ik weet hoe lastig het is om opeens over te schakelen naar zo’n dieet raad ik het skd dieet aan voor recepten en informatie. Hoewel er veel mensen met darmontstekingen zijn die al jaren gelukkig zijn met dit dieet is dit niet nodig voor de klachten die Dan en ik hebben.

Het gaps dieet is voor psychologische klachten en daar heb ik Dan niet over gehoord. Toevallig wil ik me hier wel in verdiepen omdat mijn man autistisch is.

Ik had begrepen dat de candida de suikers eet en zuren en toxines afgeeft. Voorkomen is beter dan genezen,maar als de bufferzouten in het lichaam uitgeput zijn kunnen deze met supplementen tijdelijk aangevuld worden.

Bij elke referensie naar een candidadieet komt verminderen van suiker consumptie voor. Zowel de mono als di- en polysachariden. Eigenlijk is het skd dieet op sommige punten dus niet streng genoeg,maar het is een handsvat. Ik ben de eerste maand zo hard opgeknapt dat ik eindelijk de energie had om me er verder in te verdiepen.

Anoniem

Sorry,maar wat is koolhydraatrijke vulling (niet voeding). Ik ken allen koolhydraten als voeding.

Bedankt voor de moeite.

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Sorry,maar wat is koolhydraatrijke vulling (niet voeding). Ik ken allen koolhydraten als voeding.

Koolhydraten zijn wat mij betreft geen voeding, maar slechts vulling. Koolhydraten komen vrijwel uitsluitend voor in plantaardige voeding en deze topic laat zien dat dierlijke voeding plantaardige voeding met twee vingers in de neus verslaat als het gaat om voedingswaarde. je kunt je dus focusen op de een of andere nieuwe en hippe bes, liefst uit een exotisch land waardoor deze peperduur is. Of je kunt in je lokale omgeving bij boeren dierlijk voedsel halen van de allerbeste kwaliteit, de werkelijke supervoeding waar niemand zo’n ophef (hype) over maakt.

De basis van onze voeding is altijd al dierlijke vetten en eiwitten geweest en plantaardig voedsel vormt hier een aanvulling op. Vandaar dat we van oorsprong ook jager-verzamelaar zijn, met het woord ‘jager’ voorop. We zijn allereerst carnivoor voordat we herbivoor zijn. We hebben altijd handig gebruik gemaakt van het vermogen van herbivoren om plantenstoffen te concentreren en deze concentraties zijn de basis gaan vormen van ons voedsel. Het naoorlogse mantra dat we zoveel mogelijk koolhydraatrijke plantaardige voeding moeten eten en zo weinig mogelijk vet- en eiwitrijke dierlijke voeding heeft geen enkele basis in onze evolutie en devolutie is dan ook het lot dat we sindsdien over onszelf hebben afgeroepen.

Voor elke voedingsstof die je kan noemen die in planten zit kan ik je een dierlijke voedingsbron geven die dezelfde voedingsstof bevat in hoeveelheden die om het even welke plantaardige bron doen verbleken. Dit maakt koolhydraatrijke, plantaardige voeding tot niet meer dan vulling en dat is wat ik bedoel met deze term, in relatie tot koolhydraatrijk ‘voedsel’.

Quote:
    Bij elke referensie naar een candidadieet komt verminderen van suiker consumptie voor. Zowel de mono als di- en polysachariden. Eigenlijk is het skd dieet op sommige punten dus niet streng genoeg,maar het is een handsvat.

Gezien de regelrechte epidemie van bijnieruitputting die ons op koolhydraten gebaseerde ‘voedsel’ heeft veroorzaakt zijn we genoodzaakt een zekere mate van koolhydraten tot ons te blijven nemen, aangezien ons lichaam nu eenmaal gewend is geraakt aan glucose als brandstof. Een anti-candidieet dat je heel streng op suikerarme of zelfs suikerloze voeding zet is dan ook gedoemd om te mislukken en zal zelfs leiden tot een toename van ‘slechte beestjes’, is het niet candida, dan wel een andere soort. Dit komt omdat je het symptoom bestrijdt en niet de oorzaak (stress, te weinig maagzuur, beschadigde darmen door gluten en suiker).

Bovendien is het te simplistisch om te stellen dat candida zich voedt met suiker en dat je dus elke vorm van suiker moet vermijden. Ook in de alternatieve wereld bedient men zich van volkomen simplistische, onbewezen aannames, die vervolgens gebracht worden als keiharde feiten. Lange-keten suikers (polysacchariden) zijn bittere suikers, die in werkelijkheid helend zijn. SCD verbiedt de consumptie van bijv. aloe vera, medicinale paddestoelen en zeewier. Dit is regelrecht absurd!

De werkelijke functie van planten is niet voeding, maar heling. Kruiden bestaan al vele duizenden jaren in allerlei culturen over de hele wereld en menig helend kruid is zo geneeskrachtig vanwege die polysacchariden die volgens SCD verboden zijn. Belachelijk! Candida is een opruimer, een aaseter, en voedt zich met de rommel die jij in je systeem hebt gestopt. Het is waanzin om vanwege een onbewezen aanname jezelf geneeskrachtige suikers te onthouden, dan snap je dus niet hoe dit soort klachten daadwerkelijk kunnen ontstaan. En zonder kennis van de oorzaak zul je ook nooit tot een oplossing ervan komen.

Quote:
    Ik ben de eerste maand zo hard opgeknapt dat ik eindelijk de energie had om me er verder in te verdiepen.

Mag ik hieruit concluderen dat je nog maar kort bezig bent met SCD? Deze aanvankelijke boost in energie heeft, zoals eerder gezegd, te maken met wat je niet eet, maar je bent tegelijkertijd je bijnieren verder aan het uitputten. Deze kunnen nu kennelijk nog via de lever glycogeen vrijmaken voor directe glucose (wat candida voedt). Deze glucosestoten ervaar jij als ‘verhoogde energie’, maar is in werkelijkheid dezelfde stimulatie die je jezelf eerder d.m.v. koolhydraten, zetmeel en suiker toebracht. Een verhoogde bloedsuikerspiegel is een verhoogde bloedsuikerspiegel, waar de glucose ook vandaan komt.

Ik voorspel dat je na verloop van tijd hopeloos gaat crashen op dit dieet, omdat je lever dan uitgeput is en geen glycogeenvoorraad meer heeft. Hetzelfde overkomt veel mensen op het GAPS-dieet: soms voelen ze zich zelfs een half jaar of langer fantastisch, maar meestal komt de man met de hamer nog voor het eerste jaar om is. GAPS heeft SCD als basis en gaat uit van dezelfde (onbewezen) principes. Er is in essentie dus niet zoveel verschil als jij denkt dat er is:

Quote:
    Het gaps dieet is voor psychologische klachten en daar heb ik Dan niet over gehoord. Toevallig wil ik me hier wel in verdiepen omdat mijn man autistisch is.

SCD is specifiek voor darmheling en GAPS ook. Het enige verschil is dat Natasha Campbell-McBride terecht de link legt tussen darmklachten en psychische en neurologische klachten (dit is nl. wel aantoonbaar). NCM combineert SCD met WAPF en dat is zeker een stap in de goede richting, maar aan de basis van GAPS liggen nog steeds dezelfde onbewezen en kortzichtige ideeen over meervoudige suikers. Zowel SCD als GAPS maken de denkfout dat je je koolhydraten wel uit groenten en fruit kan halen, terwijl de praktijk maar al te vaak aantoont dat dit niet het geval is.

Thomas Cowan, arts verbonden aan de WAPF, is een groot voorstander van GAPS voor darmheling en alle daarmee te maken hebbende klachten. Toch schrijft ook hij:

Quote:
    I had a patient who had many health problems and the GAPS diet helped her recover from them. But after recovery she continued on the GAPS diet and she started to go downhill—not with the old symptoms, but she just got more and more tired. I advised her to add more grains to her diet—soaked oatmeal and sourdough bread—and she immediately snapped out of it. So there is a time to go off grains and a time to reintroduce them!

Dit is een van de redenen waarom ik aanbeveel om in eerste instantie gluten te schrappen, maar deze in te ruilen voor glutenvrije granen, zogenaamd vol met ongezonde polysacchariden.

SCD en GAPS zijn zeer zeker een stap in de goede richting, maar het is en het blijft symptoombestrijding, omdat de focus ligt op ‘slechte beestjes’ i.p.v. verbetering van het inwendige milieu, waardoor de beestjes vanzelf weggaan. Belangrijk hierbij is dat we onszelf niet blindstaren op candida, noch op alle vormen van suiker, maar op volledige en volwaardige voeding, zonder complete voedselgroepen nagenoeg uit te sluiten, waardoor je op termijn geheid tekorten ontwikkelt. Waar je je aandacht op richt groeit immers…

Mike

Webmaster
    Bijdrager

Ter aanvulling:

Briefschrijvers hebben in Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF, ervaringen beschreven op GAPS, waaruit een duidelijk patroon blijkt van aanvankelijke vooruitgang, maar onherroepelijk gevolgd door achteruitgang:

Quote:
    I did the GAPS introduction diet for three weeks, lost ten pounds, began to look like a skeleton and felt awful. I assumed my symptoms were related to die-off and ignored everything, only to find myself in the hospital with dangerously low blood levels of potassium (an electrolyte), a nearly stopped heart, and what doctors called a heart attack.

With my symptoms and information I think that eating a no-carb diet, with diuretics (dandelion root, kombucha, etc.) and recommended frequent enemas can be really dangerous for some since all of these things can result in lowered potassium levels with symptoms that mimic what the book calls “die-off.”

Quote:
    I did the GAPS diet (very high fat, protein, lots of veggies and no rice, potatoes or grains of any kind) for six months last year and felt horrible for the first week. Then I had good energy and felt well for three or four months. But after that initial improvement, I started to get more tired, with lower energy and generally slid backwards.

I went off the diet and added back some healthy carbs like sprouted millet, quinoa, corn, brown rice, potatoes and yams. I notice that if my meal contains one of those along with my fat and protein, I don’t crave anything sweet. But if I eat a meal that has none of those good carbohydrates, I will be starving soon after the meal and will be having cravings for sugar and other sweet stuff.

Quote:
    I tried GAPS, felt great for six months and then experienced insomnia and a worsening of symptoms. I found with the GAPS diet, it was too low-carbohydrate for me and I needed to wise up to that fact and start adding back in the good carbohydrates, only to see many of my problems abate or disappear.

Dit zijn ook verhelderende citaten:

Quote:
    Many of us are coming from families where we suffer from severe deficiencies, manifested in all kinds of ailments. Many of us have been born to vegetarian of vegan mothers eating a lot of soy, many of us have been born to mothers suffering from adrenal fatigue and whose mothers, in turn, had suffered from adrenal fatigue. Some of us have to go back more than three generations in order to see a generation that did not suffer from bad health, were vibrantly healthy, had wide shoulders and faces, a healthy disposition to life and died a natural death.

Quote:
    I have talked with Dr. NCM over email and personal phone calls and she has clarified on a few occasions that GAPS is not for everyone and that some people need more carbohydrates for their metabolism (even potatoes, etc). I would never suggest anyone consider staying grain-free or doing SCD for the rest of their life (well, maybe a few people could, but not most people). To support metabolism a person should try to add potatoes, or gluten-free grains (or something) as soon as possible. The point here is that we are all so very, very diverse. I think there are many autistic kids who need their adrenals and thyroids (etc.) addressed; hopefully their parents do so.

Quote:
    Even if GAPS is a solution, it’s a really hard one. Just because we invented a bike doesn’t mean we shouldn’t keep developing technologies for more efficient travel. There may be rocket ships out there.

Ik weet bijna 100% zeker dat er ook soortgelijke ervaringen zijn opgetekend over SCD. Verdiep je hier maar eens in!

Mike

Dan
    Bijdrager

Hoi Mike en anderen,

Het is al een tijd geleden dat ik hier op het forum mijn vraag stelde.

Door de redenen van het botsen vegetarisme en vlees gedeelte ben ik niet meer actief geweest op het forum. De rest is alleen niet beter geworden, zelfs slechter.

De financiele mogelijkheid is nog steeds gelijk (60 euro per week) maar de klachten zijn nu erger geworden.

In de tussentijd ben ik wel bezig geweest met mijn klachten maar dit heeft geen sterke verbetering gebracht.

Dit heeft verschillende oorzaken, een ervan is dat ik in een continue stroom van stress verkeer door meerdere factoren (externe) en samen met mijn aanwezige klachten voelt dat erg heftig aan. Daardoor heb ik erg weinig energie om dingen te verzetten.

De reden dat ik nu reageer is dat ik mij over mijn standpunt heen wil zetten en op de eerste plaats mijn gezondheid weer terug wil krijgen.

De problemen worden alleen zo erg nu, dat ik niet weet wat ik er mee aan moet.

Mijn kennis voor juist handelen is slecht, omdat ik geen regelmaat/structuur weet te houden in bijvoorbeeld nemen van voeding en supplementen.

Ik las nu jouw (Mike’s) advies aan een forumlid om zelf via voeding je gezondheid terug te krijgen.

Ik ben er namelijk al die tijd (vanaf het moment dat ik het boek over BNU had) op gaan hopen dat ik bij dr. Musarella terecht zou kunnen.

Maar ik lees nu hier op het forum dus jouw advies dat het enorm veel geld kost.

Sowieso al duur dus, maar voor mij onbetaalbaar lijkt me, maar ik weet me nu geen raad meer omdat de klachten heftiger worden.

Daarnaast heb ik een erfelijke darmaandoening die erg zeldzaam is en wellicht speelt dit ook een grote rol.

Vanmorgen had ik bloed bij mijn ontlasting en dat is een van de symptomen die horen bij het Peutz-Jeghers syndroom. Daarnaast merkte ik gisteravond wat jeuk aan mijn penis, en vanmorgen zag ik dat ik op een aantal plekken iets heb wat lijkt op blaren. Een plek ervan kon ik zo wegwrijven. De huid liet gewoon los.

Ook voel ik me steeds meer misselijk, en heel zwak. Vaak is het al teveel om bv af te wassen.

Daarom wilde ik jou om raad vragen in zo een geval.Wat moet je doen als de klachten zo worden. Ik weet niet meer waar ik goed aan doet, ik heb ook de barnes test gedaan, deze gaf 3 x een uitslag van 35,9 graden.

Wanneer wordt het kritiek en waar ga je dan naar toe?

De westerse geneeskunde heb ik niet zo een vertrouwen meer in op het gebied van ziekten.

Ze behandelen slechts de symptomen en niet de oorzaak.

Huisartsen en ook mijn MDL arts (arts voor het Peutz_Jeghers syndroom) weet niets van bijvoorbeeld bijnieruitputting en de relatie met de hormonen, etc.

Daarnaast merk ik dat veel mensen, zeker mijn naasten, het niet zo zwaar opnemen.

Ze zien niet iemand die ziek is, ze zien lijkt wel, eerder iemand die zich aanstelt.

Uiterlijk is er niet veel verschil met andere tijden.

Dank je wel

Dan

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 87)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.