Beste multi vitamine?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Beste multi vitamine?

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  sprout 5 jaren, 10 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur

corneliahz
    Bijdrager

Wat is volgens jullie de beste multi vitamine?

Ik gebruikte Solgar VM2000 wel eens in de herfstperiode. Maar las laatst een artikel van Mercola waarin hij supplementen met magnesiumstearaat afzweert, en dat anti-klontermiddel zit in heel veel supplementen, dus ook in de Solgar. Mercola is natuurlijk ook wel zo slim om aan het eind van zijn artikel zijn eigen supplementen zonder magnesiumstearaat te promoten, waarmee hij zijn producten behoorlijk onderscheidt van de grote massa waarin wél gebruik wordt gemaakt van magnesiumstearaat.

ruud
    Bijdrager

Potverdrie, die van mij (plantina) heeft ook magnesiumstereaat!

Ik dacht dat deze multivitamine vlekkeloos was in elk geval voor wat betreft: geen synthetische toevoegingen erin.

corneliahz
    Bijdrager

Is ook niet heel ernstig hoor, no worries! In feite is magnesiumstearaat gewoon krijt. Als je het maar niet te veel binnen krijgt, dus onderzoek ik waar ik het kan vermijden. Maar het zit in veel supplementen als anti-klonter en glansmiddel valt me op.

Dit is wat Mercola schreef, tegelijkertijd merkt hij terecht op dat we beter volwaardige voeding kunnen eten dan dagelijks een handvol supplementen te nemen:

In the U.S., many supplement makers add so-called ‘flowing agents’ into their capsules. Two common additives are:

– Magnesium stearate

– Titanium dioxide

Now, neither of these will cause any major harm in small doses. But they do add up over time, and magnesium stearate can cause a biofilm to be created in your intestine, which will prevent the absorption of nutrients. The only purpose of it in the supplement is to help the raw materials become more slippery and easily flow through the machines that create the supplements.

Magnesium stearate is not a supplemental source of magnesium but rather a form of stearic acid. It’s essentially chalk, and previous research has shown that it suppresses your natural killer cells, which are a key component of your immune system. Unfortunately, this chalk filler stimulates your gut to form a biofilm – a sort of sludge lining – that acts as an effective barrier to the absorption of not only that particular vitamin but all the nutrients you’d normally get from food sources as well. This is a major reason for focusing on nutritional foods rather than taking handfuls of vitamins each day.

Fortunately, once I became aware of this issue, I was able to get my personal brand multi-vitamins reformulated, so they do not contain magnesium stearate any longer. Titanium dioxide is another absolutely unnecessary color agent you don’t want to see in your supplements, as it has been shown to cause autoimmune disorders.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik gebruik alleen het keltisch zeezout, voor mijn gevoel zit daar alles in wat ik nodig heb.

Webmaster
    Bijdrager

Lady Marian,

Fijn dat je benadrukt dat het gaat om complete voeding en niet om een compleet supplement. Denk aan de voedselverteringsketen van Weston Price: vetten-mineralen-vitamines. De vetten bevatten vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) die Price ‘activators’ noemde. Ze geven een ‘vonk’ die het mogelijk maakt voor het lichaam om mineralen op te nemen. Deze mineralen geven weer de ‘vonk’ om wateroplosbare vitamines (vit. B en C) op te nemen. Vandaar dat Price het belang van vetoplosbare activators en mineralen keer op keer benadrukte, het gaat om die vonken!

Simpel gezegd komt het wel goed met die vitamines als je maar genoeg vetten en mineralen binnenkrijgt, omdat je daarmee je opnamecapaciteit voor vitamines in voedsel optimaliseert. Waarom al die focus op het eind van de keten, terwijl het juist gaat om het BEGIN van de keten? In onze samenleving wordt ons geleerd om ons vooral blind te staren op (wateroplosbare) vitamines, terwijl ons tegelijkertijd een vet- en zoutfobie wordt aangepraat. Zonder (verzadigde) vetten en mineraalzouten kunnen we die vitamines helemaal niet fatsoenlijk opnemen. Goh, het lijkt wel alsof hier een boosaardig plan achter zit om ons toch maar vooral zo ziek mogelijk te houden. Het zal toch niet? Dat zou onze overheid toch niet toelaten? Wie dat nog gelooft heeft overduidelijk ondervoede hersenen en dat was nou precies de bedoeling!

Het lijkt mij dat sommigen hier dus nog wat herprogrammering nodig hebben. Je focus moet niet liggen op vitamines (en al zeker niet uit een pilletje, poedertje of tabletje), maar op vetten en mineralen. Bovendien zijn vitamines dodelijk, wist je dat niet? 😉

http://www.niburu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1412:recente-aanval-op-medicijnen-is-angstcampagne&catid=17:gezondheid&Itemid=30

In een poging om mensen nog zieker te maken wordt ze nu ook nog aangepraat dat ze dood kunnen gaan aan een multivitamine! Maar er zit geen boosaardig plan achter hoor, slaap maar lekker door. Iedereen weet toch dat ziekte niets anders is dan toeval en botte pech, veroorzaakt door een gebrek aan synthetische medicijnen…

Mike

corneliahz
    Bijdrager

Mike, is ook mijn overtuiging dat we back to basic moeten, naar volwaardige zuivere voeding in de juiste samenstelling volgens de voedselverteringsketen van W. Price. Ik ondervind aan den lijve dat het doet wat het doet en het voelt goed.

Je vroeg toch in een ander topic hoe de (onwetende) mens te bereiken?

Niet iedereen zit op eenzelfde inzichtniveau en sommigen denken af en toe een steuntje nodig te hebben bijvoorbeeld in de vorm van een multi. Dan mag je de ander ook de kans geven om zelf te onderzoeken, te ervaren, te groeien naar een ander inzichtniveau waarbij je de ander ook laat zijn wie ze zijn. Voornamelijk confronteren en schoppen is een manier, maar niet een manier om een breder publiek te bereiken. Een deel zal afhaken omdat men zich niet gerespecteerd voelt en cynisme en sarcasme, zelfs bedoeld als prikkelende humor, niet aan hen besteed is. Hoe waar het ook moge zijn wat je aan informatie te brengen hebt.

Webmaster
    Bijdrager

Marian,

Het is nu eenmaal mijn stijl. Ik houd van dat Amerikaanse sarcasme, dat zijn we in Nederland niet zo gewend, iedereen is hier zo braaf en saai. Ik ben niet zo van ‘zachte heelmeesters, stinkende wonden’. Ik hoef ook niet iedereen te bereiken, wie ontvankelijk is voor wat ik te zeggen heb en hoe is dat en wie niet moet iets anders gaan zoeken. Als een dergelijke houding je aanspreekt in de humor, moet je Bill Hicks eens gaan bekijken op YouTube. Volledig compromisloos en 100% raak, heerlijk!

Hier drie korte voorproefjes:

http://www.youtube.com/watch?v=06fCDiu9HiA

http://www.youtube.com/watch?v=bPXC9hMlRqU

http://www.youtube.com/watch?v=3R8jPSijVsg

Mike

corneliahz
    Bijdrager

Bill Hicks is fun! Died young.

Ook fun hoe zo’n topic off-topic kan gaan 🙂

Anoniem

Om even antwoord te geven op de vraag:

Alive! Whole Food Energizer

Als je de ingredienten goed doorleest zit er hier en daar meer dan de ADH in, wat ook goed is. Verder zit er echt van alles in, enzymen, mineralen, paddestoelen, vetten. Helaas ook omega 6 en 9, maar dat is niet zo heel erg.

Ik gebruik dit nu enkele weken en ik merk echt wel een verschil aan vitaliteit die het geeft. Ik voel me er dus echt beter door. Prijs/kwaliteit verhouding is dus echt enorm goed. Maar dat waren we inmiddels wel al gewend van iHerb.

Anoniem

@vrysuyver

Een vriend van mij nam deze ook, of een variant daarvan en hij had een veel te hoog vitamine B6 gehalte gekregen… kan je zenuwen aantasten. Ik zou maar niet 3 tabletten nemen maar gewoon 1 of soms 2.

@algemeen

Mijn multivitamine is gewoon mijn ochtend smoothie + chlorella en spirulina. Ik probeer juist niet die chemische rotzooi naar binnen te krijgen.

Anoniem

Een smoothie, spirulina en chlorella zijn toch ook chemisch? Je bedoeld waarschijnlijk synthetisch of kunstmatig. Hoe anders is een smoothie samenstellen van natuurlijke producten of deze in een tablet proppen? Het enige kan zijn dat een smoothie meer vers is.

Teveel B6 kan. Teveel water is ook niet goed. Het ligt er aan wat de maatstaf is en wanneer iets te veel is. De paar gevallen waarbij zenuwschade optrad door B6 was bij 1000mg of meer voor meer dan een maand. Een veilige marge (om te bepalen of iets te veel is) ligt meestal op 1/10 van de gevaarlijke grens.

Maar bedankt voor de bezorgdheid.

Webmaster
    Bijdrager

Er is een verschil tussen chemisch in de zin van synthetisch en biochemisch, gebaseerd op natuurlijke chemie. Niet zo wijsneuserig, vrysuyver. Je beste ‘multi’ zit niet in een capsule of pil, maar in het voedsel dat je eet. De waarschuwing van Caveman was terecht en zijn alternatief (zo compleet mogelijke voeding) ook.

Mike

Anoniem

@vrysuyver

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel natuurlijk synthetisch…. deze fout maak ik constand. Maar je moet echt helemaal zelf weten hoor. Die vriend van me gebruikte het een half jaar en kreeg op een gegeven moment dus zenuwklachten…. toen bloedtest en er kwam uit dat zijn B6 echt veel te hoog was… niet een klein beetje. Hij at toen ook al erg gezond, volgens de principes… het was dus overall veel te veel. Maar nogmaals, als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon doen.

Anoniem

Momenteel gebruik ik Natuurlijke Multi Green van Vitadore.

Een uitgebreide formule van Vitaminen Mineralen en Plantenbestanddelen.

Anoniem

ik wil stoppen met de multi en de extra vitamine B ik wil dit uit mijn voeding halen (bij verhogen van biergistpillen krijg ik galbulten? Ook bij het eten van quinoa eveneens galbulten? Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? hoe weet ik dat ik voldoende vitamine en mineralen per dag krijg met mijn voeding, ik kan niet onbeperkt eten/drinken dit ivm diabetes/bloedsuikers. Ik eet s’morgens een smoothie van 1 beker rauwe melk of rauwe yoghurt, s’middags 1 kop bottenbouillon met 1 gv boterham met roomboter of met zelfgemaakte leverworst,of gebakken ei zonder eiwit en kaas met 1 gv boterham, of vlees wat ik over heb gebakken in roomboter met kokosmelk en 1 gv boterham, s’avonds stukje vlees gebakken in vet, de ene keer met groenten de ander keer zonder,daarna nog een zure appel met slagroom of 1/2 grapefruit,1/2 zure appel,1/2 citroen, slagroom, roomboter, eidooiers, olijfolie. 1x per week eet ik lever. Is dit genoeg voor de nodige vitamine en mineralen per dag? Ik voel me nl slechter wanneer ik stop met de multi en vitamine B. Wat ik verder blijf innemen is h202, keltische zeezout, groene thee, 1tl levertraan/boterolie, adrenal, vit c (vetoplosbaar)en R-alpa liponzuur en kelp

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.