asbest

Dit onderwerp bevat 27 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Binc 3 maanden, 1 week geleden.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Auteur

Babbe
    Bijdrager

Ik ben ook wel voor strenge regels,maar het beroerde is dat ze er de Hoofdprijs voor vragen! Asbest moet van alle Nederlandse daken voor 2025. Wij hebben asbest golfplaten op onze schuur,dat gaat 10.000 kosten en dat hebben we niet,maakt ook ons huis minder waard. Omdat je het niet zelf mag doen ben je aan de saneerder overgeleverd.

Binc
    Bijdrager

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot je schuur is. Maar platen die op een schuur liggen mag je gewoon zelf verwijderen hoor. Ik neem aan dat de oppervlakte van dat dak van de schuur klein genoeg is. Zo niet heb je vanaf nu nog 6 jaar om te sparen zodat je het kan laten doen.

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/klussen/asbestdak/

Babbe
    Bijdrager

Nee,heeeeeeele grote schuur! Mag je zelf niets aan doen en ja,we zijn aan het sparen en stellen het zo lang mogelijk uit,maar dan is het inmiddels weer duurder geworden….

naief
    Bijdrager

nou zo groot is die schuur niet als het 10.000 euro kost, of is het excl je nieuwe dak? Die kosten horen er ook bij

naief
    Bijdrager

nooit geweten, maar er is zelfs asbest gebruikt als onderlaag in vloerbedekkingen.

je hebt 3 soorten asbestvezels. Ronde, deze kun je makkelijk ophoesten en zijn dus ook niet zo gevaarlijk. De golfplaten zijn vooral van deze gemaakt.
    Dan heb je vezels die wat hakerig zijn.
    En vezel met weerhaken, deze kun je niet of moeilijk ophoesten. Deze zijn dus ook beter om te vermijden. Deze zijn veel toegepast als muurisolatie
    bron: mannetje van de gemeente die bij ons de sanering kwam controleren.

Of te wel, het is belangrijk om te weten of het in je huis zit. Bij een verbouwing zou ik persoonlijk hier een veiligheidsplan mee maken samen met de uitvoerder. Zodat die weet dat hij extra uren mag schrijven omdat jij de veilig uitgevoerde optie wilt.

Binc
    Bijdrager

In de link van milieu centraal staat een indicatie. Deze is gebaseerd op 50 m2 voor een woonhuis en komt op 10.000 euro. Dat is idd wel een indicatie waarbij rekening is gehouden met nieuw dak. Dus incl.
    Als je schuur dus een oppervlakte heeft van 50 m2 is het geen raar bedrag, mits dit incl nieuw dak is. Anders betaal je wel teveel.

naief
    Bijdrager

50m2 valt bij mij onder een flinke garage 😉 De kosten liggen vooral bij het nieuwe dak. Maar iedereen met asbest en een incourant gebouw of weinig geld heeft wel een probleem, want de verzekeringen worden ook lastig en rekenen inmiddels al flinke opslagen en straks stoppen ze helemaal met verzekeren. Dit omdat de claims van brand ed tegen het einde omhooggaan.

Binc
    Bijdrager

Precies! 50 m2 is heeeel erg groot voor een schuur!! Meten is weten zeg ik altijd maar met dit soort dingen.
    Tot 35m2 mag je het zelf doen. Dus tussen de 35 m2 en 50 m2 ben je de sjaak en moet je het uitbesteden. Als ik Babbe was zou ik het toch iets nauwkeuriger meten. Het kan natuurlijk dat ze een grote garage heeft. Ik weet ook dat als je er zelf geen controle op houd dat je flink genaaid kan worden voor wat betreft oppervlakte. Vaak word er naar boven afgerond in het voordeel van de aannemer. En de meeste mensen nemen dat ook gewoon aan. Dus zelf nameten is wel aan te bevelen.

Hoeveel m2 is je schuur Babbe?

Babbe
    Bijdrager

235 vierkante meter golfplaten.Nou denken jullie : als je zo’n grote schuur hebt ben je vast wel zo rijk dat je een nieuw dak kunt betalen hi,maar de schuur is net zo groot als ons hele huis,boerenland hier he?

Binc
    Bijdrager

235 m2 aan golfplaten zeg je. Is die prijs die je noemde alleen voor het verwijderen van de asbest neem ik aan? En dan komen de kosten voor een nieuw dak er nog bij neem ik aan?
    10.000 euro kan dan namelijk niet als alles incl zou zijn voor een oppervlakte van 235 m2.

Babbe
    Bijdrager

5000 verwijderen en 8000 nieuwe platen,we sparen nog even door!

Binc
    Bijdrager

Dat zijn idd behoorlijke bedragen! Ik hoop dat jullie woning dan wel asbestvrij is en het alleen de gigantische schuur betreft!
    Desondanks zou ik de oppervlakte wel na meten om te checken of het echt 235 m2 is.

Binc
    Bijdrager

Wellicht iets om in de gaten te houden. Nieuwe subsidie regelingen voor het verwijderen van asbest.

https://www.boerderij.nl/Home/Achtergrond/2019/3/Subsidies-asbest-en-zonnepanelen-flink-uitgekleed-401832E/

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.