1 jaar GAPS

Dit onderwerp bevat 63 reacties, heeft 15 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Poekie 7 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)
  • Auteur

Poekie
    Moderator

Mijn man en ik zijn ook, bijna, nooit ziek geweest.

Zelf heb ik in mijn vroegste jeugd angina gehad, mijn amandelen zijn gelukkig behouden.

Vroeg in de twintig kreeg ik de rode hond maar ben daar niet ziek van geweest, alleen uitslag.

Moest verplicht een week thuis blijven van mijn werk. Ik dacht zelf, als de uitslag er is is de besmettingsperiode voorbij, toch.

We pikten wel altijd een verkoudheid mee maar de laatste 2 jaar dat ook niet meer.

Ik zie ziek zijn als het oppikken van een bacterie, virus of ziektekiem, terwijl je eigen weerstand niet goed is.

Dan ben je vatbaar. Dus als je goede volwaardige voeding tot je neemt en positief in het leven staat verhoog je je weerstand.

Dan hebben virussen en bacteriën geen bodem om zich te voeden.

En als die bodem er wel is dan valt er iets op te ruimen.

Je hoort ook heel vaak mensen die zeggen dat je van op de tocht staan verkouden kunt worden.

Maar verkouden wordt je niet van wat frisse wind je krijgt hoogstens een stijve nek.

Maar ja, men kan de mensen heel wat wijs maken, helaas.

zirus
    Bijdrager

@rapunzel het is moelijk om te zeggen of jou sort haaruitval overeenkomt met dat wat vaker low carb paleo personen voorkomt, maar er zijn voldoende KHs die met GAPS mogen – zorgen dat je 100-150g KHs. Je zou daarmee kunnen spelen en kijken of je je sterker/beter voelt en of het na 2 weken helpt met je haar en hoofdhuid? Goede GAPS KHs zijn bijv pompoen, wortels, bananen of andere fruit. Een andere mogelijkheid is om iets van het protocol af te gaan en (zoete) aardappel toe te voegen. Ik kan ook niet tegen granen, maar zoete of gewone aardappels gaan bij mij goed.

Anoniem

Al van kinds af aan,was ik vrijwel nooit ziek,moest me al heel ellendig voelen wilde ik ziek thuisblijven. En dan was t meestal een kwestie van een paar dagen op de bank liggen en vrijwel alleen maar slapen en dan was t zo weer weg.

Ik sliep me altijd overal doorheen.

De laatste paar weken had ik ook geen ononderbroken slaap,omdat ik altijd wel wakker werd om naar wc te gaan. Gekke is nu,dat ik niet wakker word om naar wc te gaan en ook s ochtends niet hoef te rennen naar de wc omdat ik t niet kan ophouden.

Ook heb ik in t laatste afgelopen jaar nog nooit zoveel zichtbare tekorten gehad als in de jaren ervoor.

Geeft me toch te denken of dit alles niet gewoon too much is en daarvoor toch redelijk gezond was….

zirus
    Bijdrager

@joey jammer dat je je down voelt erover. vergeet niet dat je sowieso minder energiek en fit voelt als je ouder wordt als je niet helemaal puur/gezond heb geleefd. zou je je niet veel beter voelen door minder te focussen op dieet – maar gewoon een plan kiezen dat voor jou haalbaar is? bijvoorbeeld GAPS of paleo met voldoende KHs? Alle onderzoek wijst uit dat dit je hier je gezondheid niet beschadigd en dat het hoogstwaarschijnlijk zowel fysiek als psychisch tot goede resultaten leidt. dan jezelf vertellen dat je max 1 uur per dag op de forums en blogs kijkt en verder focust op the rest of life, the universe & everything 😉 veel sterkte!

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Je hoort ook heel vaak mensen die zeggen dat je van op de tocht staan verkouden kunt worden.

Maar verkouden wordt je niet van wat frisse wind je krijgt hoogstens een stijve nek.

Ik krijg ook geen stijve nek.

Mike

Anoniem

@claireelis Dat is t ‘m juist,ik ben dikwijls ‘uitgegeten’ op GAPS/Paleo etc.(Als ik wel eens van die all-you-can-eat buffetten zie,dan wil ik gewoon daarnaartoe en ‘pig out on all the foods!” De laatste tijd overweeg ik steeds meer om mezelf tot t eind vh jaar te geven en weer terug te gaan naar mn ‘oude (sport)patronen’ en zie vanuit daar dan wel wat ik wil eten. Want ik heb gewoon totaal geen honger/trek meer in iets. (Voorheen gaf mn lichaam,dmv mental images,nog aan waar het behoefte aan had en voelde me daar goed bij maar dat is allemaal verdwenen….

Op t moment heb ik helemaal nergens zin in,omdat met deze kou ook nog eens niks smaak heeft.

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Ook heb ik in t laatste afgelopen jaar nog nooit zoveel zichtbare tekorten gehad als in de jaren ervoor.

Zonder het te weten zeg je iets wat zeer relevant is. Naarmate je lichaam zuiverder wordt gaat het steeds beter met een grote vinger letterlijk naar de zere plek(ken) wijzen. Je beschrijft bijv. ook dat je het ‘s nachts warm hebt. Dat is een nachtelijk ontgiftingsproces op basis van warmte en warmte en dat is zuurstof. Positief dus! Het probleem is dat we in deze samenleving nooit geleerd hebben om eens echt goed ziek te zijn en het liefst alles willen onderdrukken. Dit komt ook omdat we geen contact hebben met ons lichaam, onze vrouwelijke energie (yin), onze bodem, onze aarde, onze moeder.

Je woordkeuze voor ‘zichtbare tekorten’ is veelzeggend, want de tekorten waren voorheen verborgen maar wel degelijk aanwezig, nu worden ze zichtbaar. Er worden door zuiverdere voeding dus dingen blootgelegd. Voorheen was het lichaam daartoe niet in staat, o.a. door een gebrek aan de juiste lichaamstemperatuur, waardoor het in de koude, naar binnen trekkende kracht gaat zitten, terwijl het juist de bedoeling is dat deze processen niet de duistere diepte in gaan, maar aan het oppervlak komen en zichtbaar worden. Weliswaar ongemakkelijk voor jou op dit moment allemaal, maar wel noodzakelijk!

Mike

Anoniem

Nou,het willen onderdrukken daar ben ik nooit van geweest! Wilde als kind al geen sinaspril/paracetamol drinken/slikken.

Webmaster
    Bijdrager

Jij onderdukt het door het niet te willen voelen. Dat is een psycholische vorm van onderdrukking.

Mike

zirus
    Bijdrager

@joey ik kan me voorstellen dat je met gaps/paleo het (effe) gehad heb. en ik vind het heel naar voor je dat je je zo down voelt! er klopt in ieder geval iets niet want anders zou je je niet aanhoudend zo voelen. ik weet niet wat te zeggen, maar het belangrijkste lijkt me is om alle stressoren uit je leven te halen – of door veranderen van de externe situatie of door veranderen van hoe je over deze dingen denkt.

Je had het over weer sporten. Welke sport deed je? Yoga/tai chi, meditatie of een andere gedisciplineerde sport zou daarbij kunnen helpen. misschien dat je nu sowieso alvast weer kan gaan sporten en over de voeding zoals je zei tot het einde van het jaar wachten om een beslissing te maken.

Rapunzel
    Bijdrager

Claire, zoete aardappels en fruit zijn in mijn geval niet zo handig vanwege mijn (mogelijk) vervette lever i.v.m. de fructose. Maar voor de zekerheid neem ik nu toch maar 1/2 appel per dag. Daarnaast heb ik wortel- en bietensap, pompoen en doperwt. En gekookte wortel natuurlijk. Het kan ook nog zijn dat die haaruitval veroorzaakt wordt door een vitamine B gebrek. Ik las gisteren op een site dat Bifido- en E. coli bacteriën in de darm vitamine B aanmaken. B vitamines zijn goed voor huid, haar en nagels. En laat ik daar nou net een tekort aan hebben! De oplossing lijkt dan om B-vitamines te gaan slikken maar die worden waarschijnlijk niet/slecht opgenomen. Toevallig had ik bij iherb B-50 van Now gekocht. Ik ben er vandaag aan begonnen. Eens zien of het wat uit haalt! Die ‘korstplekken’op mijn hoofd vind ik eigenlijk zo vreemd. Ik weet niet eens of dat wel bij de pseudopelade van Brocq hoort! Toen ik 40 was en de ziekte pas was begonnen had ik dat in elk geval niet. Het is echt iets van het laatste jaar.

ruud
    Bijdrager

Hoi Rapunzel, biergisttabletten: niet duur, kom je ook een heel eind mee. Die mag je heel wat per dag gebruiken. Alleen b12 zit daar niet in.

Rapunzel
    Bijdrager

Helaas, helaas….. een GAPSer mag geen biergist!

zirus
    Bijdrager

@rapunzel goed idee die B-50 pillen. Die wil ik ook uitproberen! Hou me op de hoogte wat het voor je doet!

Rapunzel
    Bijdrager

Dat zal ik doen! Gerrit heeft me getipt op deze dus dat zit vast wel goed! 😀

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.