Re: Voorstellen Floor

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen Floor Re: Voorstellen Floor

#36687

Webmaster
Bijdrager
Quote:
Ik heb een tijd echt minder koolhydraten gegeten maar eigenlijk trokken mn bijnieren dat niet. Zeker in de ochtend heb ik het echt nodig, omdat ik me ‘s morgens altijd het meest beroerd voel.

Dit betekent dat je na een nacht vasten dus wakker wordt met een megalage bloedsuikerspiegel. Waarschijnlijk moet je ook vrijwel meteen eten na het wakker worden, anders gaat het fout, of niet? Jij doet er verstandig aan ALLE maaltijden (incl. tussendoortjes) te laten bestaan uit vetten, eiwitten en koolhydraten (in die volgorde). Zorg ervoor dat je elke 2 uur wat eet, al is het maar iets kleins, en ook dit moet bestaan uit vetten, eiwitten en koolhydraten. Om de bloedsuikerspiegel ‘s nachts stabiel te houden nog voor het slapen gaan een klein hapje eten dat eveneens bestaat uit vetten, eiwitten en koolhydraten.

Slaap jij ‘s nachts wel goed in of goed door? Mogelijk word je door een te lage bloedsuikerspiegel zo onrustig dat je een of meerdere keren wakker wordt en in een alerte adrenalinestaat verkeert. Hoe laat ga jij naar bed? Zorg ervoor dat je voor 23.00 u in bed ligt, liefst een uur eerder. Zelfs als je dan moeilijk in slaap komt is het belangrijk om te rusten. Zorg er bij voorkeur voor dat je tussen 7.00 u en 9.00 u ‘s ochtends slaapt. Als dit niet kan i.v.m. werktijden doe het dan in het weekend of op vrije dagen, als het wel kan. Rust is sowieso van het uiterste belang, dus dwing jezelf niet om aan lichaamsbeweging te doen. Wandelen is prima, maar maak van geen enkele vorm van beweging een prestatieslag. Verzuren jouw spieren door beweging?

Quote:
Het zou dus beter zijn om te minderen met kikkererwtenmeel, boekweit/havervlokken en amandelmeel, waar zou ik nog meer mn koolhydraten uit kunnen halen ipv dit?

Die vraag is al beantwoord in mijn vorige post: glutenvrije granen (rijst, quinoa, boekweit, gierst) en bataten (zoete aardappels).

Quote:
In mn smoothie gaat maar heel sporadisch bladgroenten hoor en zeker geen kool, maar waar zit oxaalzuur in?

Spinazie en rabarber bevatten veel oxaalzuur. Rauwe cacao eveneens.

Quote:
Aan welk vet vlees kan ik denken? idd dat eet ik niet zo vaak, wel eet ik af en toe kippenlever.

Quote:
Orgaanvlees, is dat dus lever of is er ook nog wat anders?

Lever, niertjes, hart, darmen, tong, zwezerik. Het zgn. ‘afvalvlees’.

Quote:
Zuivel neem ik idd niet, omdat ik al een hele tijd geleden gestopt ben met gluten (bijna) en zuivel en daardoor enorm, mentaal vooral qua concentratie, opgeknapt ben met behulp van LDN.

Welke zuivel nam je voorheen tot je? Mogelijk reageer je goed op rauwmelkse zuivel, bijv. rauwe melk en rauwmelkse kaas. Mogelijk ook niet, dat is voorzichtig uitproberen. Vermijd in ieder geval gepasteuriseerde zuivel. Zelfgemaakte kefir van rauwe melk, als dit goed voelt en valt, zou geweldig zijn, omdat je dan ook maar liefst 60 stammen probiotische bacterien toevoegt aan je darmen uit een voedingsbron en geen supplement!

Gluten zou ik inderdaad vermijden en wel helemaal. Ik begrijp dat je dit nog niet helemaal doet en je kunt hiermee je heling vertragen of zelfs verhinderen. Vandaar dat glutenvrije granen als bron van koolhydraten een goed alternatief zou zijn. Vooral het eiwitrijke quinoa is aan te bevelen. Ook nog eens zo gemaakt, want je bereidt het als couscous. Heerlijk met kokosolie en Keltisch zeezout eroverheen!

Quote:
Zou het dan goed zijn om iets minder eiwitten te eten? ben altijd zo bang voor mn spieren die ik al bijna niet meer heb ivm de HC.

Zorg ervoor dat iedere maaltijd eiwitten bevat, maar altijd meer vet dan eiwitten en minder koolhydraten dan eiwitten. Breekt die HC spieren af? Zou je er dan nog mee doorgaan? Dit klinkt niet gezond! Waarom schrijft dr. M. niet dierlijk bijnierextract voor i.p.v. HC? Dat is een stuk milder en werkt misschien wel net zo goed, zo niet beter. Overigens heb je M. daar niet voor nodig want je kunt het gewoon zelf kopen zonder doktersrecept. Ik vind deze de beste.

Quote:
Zou dat de vertering zijn dan met die groenten? Ik bedoel dat na het eten van groenten mn bloedsuiker meer schommelt.

Wat is je eigen ervaring? Heb je daar wel eens op opgelet? Zo niet, let er dan nu wel op. Als je groenten onvoldoende verteert is het als bron van koolhydraten dus niet toereikend. Dat zijn groenten sowieso niet, je moet daarnaast andere bronnen van kh hebben, zeker in jouw geval.

Quote:
Musarella zei alleen dat mn darmen te schoon waren en dus helemaal geen darmflora had wel zei hij dat ik niet zoveel slijmvlies had rondom mn darmen maar deed er verder niets mee.

Ik kan me herinneren dat Pinklady dit op het Hormonale Disbalansforum ook al zei van zichzelf. Ik vind dit een heel vreemd verhaal. Pinklady, als je meeleest, ben jij niet ook een patient van dr. M. of geweest? Als dr. M. de gezamenlijke connectie is, dan is hij de eerste dokter in Nederland, misschien wel ter wereld, die patienten heeft met GEEN darmflora! Ik waag dit zeer te betwijfelen!

Quote:
Ik heb me dus wel verdiept in het GAPS-dieet en een tijdje geprobeerd om die soepen te eten van/met schenkel en goed gekookte groenten en veel vet erin maar dat ging echt helemaal niet. Ik begrijp dat ook echt niet. Ik moest juist weer heel snel eten daarna en het leek alsof mn bloedsuiker meer schommelde ervan. Wat doe ik daarin dan niet goed?

Je hebt niets fout gedaan. Je bent de zoveelste die crasht op dit protocol, omdat het qua kh teveel leunt op alleen groenten en groenten moet je alleen niet meetellen. Als je voor je kh uitwijkt naar glutenvrije granen dan kan dit ook niet, omdat dat weer polysacchariden zijn, maar het is desondanks wat ik voorsta. ‘GAPS Plus’ noem ik het maar. Ook jij crasht als vrouw op dit protocol. Ik zie vrouwen op dergelijke protocollen hopeloos stranden. Idem met bijv. Atkins en dr. Frank. Mannen trekken dat meestal nog wel, maar vrouwen voor geen meter!

Quote:
Vetten vind ik prima om meer te eten maar mijn probleem zit m vooral in hoe en wat voor koolhydraten kan ik daarbij nemen omdat ik anders mn bloedsuiker niet op peil houd lijkt wel.

Normaal zou ik je adviseren om niet meer dan 100 gram kh per dag te eten, maar zelfs dat zou voor jou nog wel eens te weinig kunnen zijn, gezien de schade die jij hebt opgebouwd door jezelf structureel voedsel te onthouden. Je bent niet de enige hier, zoals gezegd. Jij moet het meer zoeken in de juiste combinatie van voedselgroepen. Dus: vetten-eiwitten-koolhydraten, bij iedere maaltijd, ook tussendoortjes. Vergeet dit ook niet te eten voor het slapen gaan!

Quote:
Sorry als ik er teveel over uitweid maar het gekke is dus dat ik niet alleen de symptomen heb van een schommelende bloedsuiker maar vooral zo naar in mn hoofd word, moeilijk te omschrijven maar het is vooral mn concentratie die wegzakt. Ik heb bijv ook nooit honger meer.

Dat komt door de verregaande schade die je eetstoornis heeft veroorzaakt. Je hele honger- en verzadigingsgevoel is compleet ontregeld en zul je weer opnieuw moeten terugvinden en heropbouwen.

Mike