Re: reinigen en afvallen

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid reinigen en afvallen Re: reinigen en afvallen

#39094

autumn
Bijdrager

De 2 grootste dikmakers zijn insuline en fructose. Insuline maakt je lichaam aan om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Een te hoge bloedsuikerspiegel wordt veroorzaakt door met name eenvoudige snelle suikers die glucose bevatten (dextrose, sucrose/tafelsuiker) en in mindere mate eenvoudige langzame suikers (lactose) of complexere suikers (celluluse en zetmelen). De complexere suikers bevatten dus ook veel glucose, maar die komt langzaam vrij en beïnvloedt je bloedsuikerspiegel veel minder. De glycemische index geeft een indicatie of een product veel of weinig invloed heeft op de bloedsuikerspiegel en insuline-aanmaak. Meer info hierover en een lijstje van producten in een post van mij op deze topic. Een GI van 50 of hoger wordt gezien als een snelle suiker. Snelle suikers verminderen of vermijden helpt dus bij het voorkomen van vetrolletjes. Vetten en eiwitten stabiliseren juist de bloedsuikerspiegel, maar zijn hierin niet opgewassen tegen de effecten van snelle suikers.

De andere dikmaker is fructose. Je lichaam kan erg weinig met fructose en zal deze opslaan als vet in je lichaam, vooral rond de buik- en heupstreek! Fructose zit met name in zoet fruit en alles wat van zoet fruit is gemaakt zoals fruitsap en diksap. Andere bronnen van fructose zijn honing en vooral ook agavesiroop. Een molecuul tafelsuiker bestaat uit een synthese van glucose en fructose en is dus voor 50% fructose. Dus alles wat met suiker wordt gezoet jaagt via de glucose je insulineniveau omhoog en via de fructose werkt het de vorming van buikvet in de hand.

Quote:
ik ga aardappels vervangen voor de zoete aardappel

Wees je ervan bewust dat zoete aardappelen ook koolhydraten bevatten, zelfs meer dan gewone aardappelen! In deze post heb ik een rijtje gegeven van koolhydraatgehaltes in de bekendere voedingsmiddelen.

Al bij al kan gezegd worden dat zowel honing als zoete aardappelen betere bronnen zijn van koolhydraten, dan gewone aardappelen of tafelsuiker. Dit wegens een hoger gehalte aan nutriënt en een lager gehalte aan anti-nutriënten. Ook zuurdesembrood is een betere bron dan gistbrood. Maar agavesiroop en de meeste snelle suikers zijn een ramp voor je lichaam!