Re: rauw versus gekookt

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid rauw versus gekookt Re: rauw versus gekookt

Webmaster
Bijdrager
Quote:
Een paard verteert z’n gras inderdaad onvolledig, maar als wij rauwe groente (cellulose) eten, dan komt het er toch wel bruin (verteerd) uit, niet?

Ik bedacht me net dat ik deze vraag nog niet had beantwoord. Het is nl. een hele goede vraag. Het verschil tussen een paard en een mens in dit opzicht is dat paarden geen galblaas hebben en mensen wel. Het is de gal die onze ontlasting een bruine kleur geeft. Zoals je weet hebben veel mensen alleen maar de ILLUSIE van een goede, ‘normale’ ontlasting die eigenlijk neerkomt op het lozen door het lichaam van onverteerbare plantenvezels.

De illusie wordt compleet als deze vezels niet daadwerkelijk zichtbaar zijn in de ontlasting (hoewel velen hier hebben aangegeven wel degelijk onverteerde plantenstoffen in hun ontlasting te hebben). Het is gal die ervoor zorgt dat de plantenvezels geheel of gedeeltelijk verteerd lijken te zijn. In werkelijkheid zijn het de ruwe plantenvezels die de ontlasting produceren en is de werkelijke test voor je stoelgang hoe je presteert op een vezelarm of vezelloos voedingspatroon.

Mike