Re: H202

ikke
Bijdrager

Niet om heel flauw te zijn (daarvoor ben ik je veel te veel verschuldigd), maar zal ik je dan nog eens iets vertellen over een (afgestreken en bolle) eetlepel vloeistof? Persoonlijk heb ik nog nooit een bolle eetlepel vloeistof gezien, maar als jij het voor elkaar krijgt om er één te hebben, dan kom ik persoonlijk bij je kijken en ben jij waarschijnlijk ook in één klap beroemd 😆 Een eigenschap van vloeistof is namelijk dat het een constant hoogteniveau wil behouden en als gevolg daarvan wegvloeit bij hoogteverschil 😉

Om weer even normaal te doen: volgens mijn kennis is een eetlepel (theelepel/soeplepel/wat voor soort lepel dan ook) vloeistof dus altijd afgestreken en heeft deze altijd dezelfde inhoud. Het kan iets schelen bij verdikte vloeistof (vla of olie bijvoorbeeld). Dan kan er iets meer in. Het natuurkundige verschijnsel heeft een naam, maar ik ben even vergeten hoe die luidde.

Verder heb ik de standaardeenheid van een eetlepel genomen en die schijnt 15 ml te zijn. Als jouw eetlepel 20ml (40 niet, dat is héél veel en is waarschijnlijk meer een opscheplepel) is, dan kan dat ook en valt daarmee ook te rekenen.

Het grote verschil is hoe dan ook dat jij uitgaat van 4 druppels per ml (20 per 5ml = theelepel) en ik (zoals ik in de opmerkingen schreef) 20 druppels per ml (=100 per 5ml = theelepel). Heb ik ook maar van internet gehaald. Het zijn wel redenen dat ik met grammen werk en niet graag met inhoudsmaten die niet eenduidig zijn.

In ieder geval heb ik daardoor 5x zo veel druppels voor hetzelfde aantal milliliters als jij. Jij rekent dan wel met meer milliliters, maar niet met 5x zo veel. Snap je?

En je hebt wel gelijk dat we het waarschijnlijk beter niet als klysma kunnen proberen 😉