Re: H202

Webmaster
Bijdrager

Jim Roguski noemt een maximum van 1 eetlepel 3% op een liter water.

Dit betekent dat we allereerst op 3% uit moeten komen. Als ik 1 liter water (1000 ml.) als uitgangspunt neem, dan moet ik deze door 12 delen om op een oplossing te komen van 3%. Dat is ruwweg 80 ml. Volgens de berekening van Pinklady zijn 4 druppels 35% 1 ml. Om op 80 ml. te komen moet ik dus 320 druppels (80 x 4) gebruiken. Dat is natuurlijk geen doen. Je zou simpelweg 80 ml. kunnen afmeten in een maatbeker, maar er is ook een simpele manier om op ongeveer3% uit te komen:

Er gaan 20 druppels in een theelepel, dus dat zijn 4 theelepels 35% op een liter water. 2 theelepels komen ruwweg neer op een eetlepel, dus dan heb je het over 2 eetlepels 35% op een liter water. Dus 2 eetlepels 35% op een liter water maakt ruwweg 3%.

Let wel, nu hebben we het alleen nog maar over een 35%-oplossing die teruggebracht wordt naar 3%! Roguski heeft het echter niet over een oplossing in een klysma van 3% (dat zou waarschijnlijk je gat uitbranden!), maar een eetlepel van die oplossing van 3% op een liter water. Dan kunnen we weer verder gaan rekenen:

Als 4 druppels 35% 1 ml. zijn en er gaan 20 ml. in een theelepel, dus 40 ml. in een eetlepel, dan heb je dus 40 x 4 = 160 druppels nodig om een eetlepel te vullen. Om op 3% uit te komen, moeten we deze dus door 12 delen. Dat zou neerkomen op ongeveer 13 druppels 35% op een liter water. Als het watervolume 2 liter is, dan is dat het dubbele, dus 26 druppels 35%. Check even of mijn rekensom klopt, Pinklady. Als dit zo is, dan is de MAXIMUM dosis die Roguski aangeeft voor een klysma 13 druppels 35% op een liter water.

Het lijkt me handig om dit LANGZAAM op te bouwen, als dat al je doel zou moeten zijn. Als ik lees wat jouw zeer conservatieve dosis van 4 druppels op 2 liter water al voor explosie teweegbrengt, dan ben ik blij dat je onze rekensommen niet hebt afgewacht, ikke!

Mike