Reageer op: Over de schildklier….

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Over de schildklier…. Reageer op: Over de schildklier….

Lievergezond
Bijdrager

hallo Liesje, als jouw lichaam antistoffen aanmaakt tegen je schildklier, dan wil dat nog niet zeggen dat er echt iets mis is met je schildklier zelf. Als dat maar lang genoeg voortduurt natuurlijk wel, maar als het stopt, kan je lichaam die schildklier ook herstellen, in tegenstelling tot wat men regulier vaak beweert. Tegen mijn beide zussen is gezegd dat hun schildklieren morsdood zijn. Maar mijn ene zus die slikt geen of nagenoeg geen aanvullend hormoon meer. Overigens is haar tsh te hoog als zij zich goed voelt en goed als zij zich slecht voelt (zij regelt die tsh met de medicatie-doseringen). Met medewerking van haar huisarts slikt ze nu zo (wel of niet iets van hormoon) dat haar tsh te hoog is, maar dat zij zich goed voelt. De endocrinoloog die vindt het alleen goed als haar bloedwaarden binnen de afgesproken normaalwaarden van de geteste bloedresultaten ligt, dus daar heeft ze niets aan. Nogmaals en met andere woorden: Jij hebt naar alle waarschijnlijkheid de ziekte van hashimoto aangezien je te veel antistoffen tegen je schildklier aanmaakt wil het nog als ¨normaal¨ gezien worden. De ziekte van hashimoto is in principe geen ziekte van je schildklier. Maar het is een ziekte van je darmen zoals je correct veronderstelt en dus ook van je afweersysteem. Met je schildklier is in principe niets mis, alleen die wordt telkens aangevallen zolang je dingen eet die zorgen dat je antistoffen aanmaakt tegen je schildklier. Ik las ergens dat na 10-15 jaar aanvallen die schildklier heus ook wel wat gaat mankeren. Maar ik heb meerdere getuigenissen gelezen van mensen die ook na lange tijd nog hun schildklier weer aan de praat krijgen door de autoimmuunreacties te stoppen door de juiste dingen te eten en te vermijden. Dit laatste is heel belangrijk. Zolang je dat niet beseft gaat die ellende door. Het valt niet mee, want vaak moet de meest verslavende voeding dan echt vermeden worden. Ik spreek in elk geval uit eigen ervaring. Je kunt dan wel denken dat je ¨goed¨ eet, maar als jouw lichaam door een voedselitem (vaak zijn het er meer) aangezet wordt om jouw schildklier aan te vallen, dan is goed helemaal zo goed nog niet. Ik heb dit hier al vaker geschreven, maar kennelijk valt het kwartje niet. Volgens mij was je al aardig op weg met je nieuwe boek en je sapmachine.