Reageer op: Bottenbouillon

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Bottenbouillon Reageer op: Bottenbouillon

Pike
Bijdrager

Ik lees op websites dat runderbouillon echt minimaal 24 uur moet trekken. Terwijl op voedingisgezondheid.nl staat dat het zo’n 11 uur moet trekken.. ik wil zeg maar niet dat het de volgende keer weer misgaat ?
Ikzelf laat het trekken op 80 graden.

Na 11 uur heb je waarschijnlijk een voldoende hoeveelheid mineralen en gelatine vormende stoffen eruit gehaald maar als je het wat langer laat staan komt er nog meer goeds uit.
Qua temperatuur; het moet af en toe een bubbeltje geven dat is het beste. Wat de temp dan precies is weet ik niet maar 80 graden klinkt mij wel erg weinig maar zou best kunnen. Even laten koken kan ook best, vaak zat gedaan en had bij mij geen merkbaar verschil.

weinig botten in verhouding tot het water, dat bewust gedaan, langzaam opbouwen. het smaakte eh..niet lekker, maar de bouillon van lamsschenkels die ik eerst maakte vond ik ook niet lekker

Weinig botten t.o.v. het water geeft al snel een waterige bouillon. Het is veel makkelijker om later wat water aan de bouillon toe te voegen toch?

Bij mij smaakte het ook vettig (naar jus- heb jij dat ook?) en ook niet zo lekker vooral niet puur.

Dan heb je het vet niet afgeschept. Soms heb je botten met veel vet en soms met weinig. Wat is nu makkelijker dan gewoon als het gestold is het vet eraf te scheppen en dit te bewaren? Dan naar smaak terug doen.

Het is allemaal heel simpel hoor maar soms maken mensen het hier echt nodeloos hopeloos ingewikkeld.