Reageer op: krachttraining

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid krachttraining Reageer op: krachttraining

ad ligtvoet
Bijdrager

Over gewichten versus weerstand en herhalingstempo etc hebben we het al vaker gehad. Ik volg gewoon geen gym hype, ondanks de daar mee te behalen resultaten. Deze zijn er omdat er een gemeenschappelijke deler is….weerstand en ergens in de training een hierdoor ontstane prikkel.
je hebt het ook steeds over het feit dat ik enkel voor hypertrofie train, en dat zeg ik zelf ook. Mijn vermoeden is dat je daarbij denkt dat het mij dan om het uiterlijk gaat en verder vergeet je de waarde van spiermassa en… dat al die ‘aparte’ functies die je wilt ontwikkelen van een en hetzelfde weefsel komt(neuromusculaire). Je kunt jezelf wel trainen om met een bepaalde oefening ‘explosief’ te worden, maar dan heeft dit weinig waarde voor weer andere bewegingen in je dagelijks leven (specificiteit). En zo is er nog meer. Training is voor mij spiertraining en dit dicteert mijn activiteit.
Het uiterlijk is voor mij op z’n best een secundaire factor ,simpelweg het gevolg van….. De waarde van de spiermassa is echter enorm voor het lichaam en dit wordt door velen nog niet begrepen. En ik heb het hier over iets wat je van naturen op kunt bouwen. Daarnaast hoeft dit niet het max. mogelijke te zijn maar wel het optimale.
Binnenkort ga ik een paar dagen naar een congres in Dresden waar dit het hoofd thema is. denk dan aan de relatie tot pijn, kanker, stofwisseling/hart en mentale gezondheid etc. Meer wetenschappelijk bewijs/bevestiging dat de spieren een centrale rol spelen. Verder wordt er gesproken over methodieken en voeding mbt het thema. En oh, ik zal er Doug Mc.Guff ontmoeten……zeer interessant dus.
Janse , uiteindelijk zitten we op hetzelfde pad maar met een andere manier van naar het doel gaan. Het zijn de mensen die beweren ons doel ‘onnatuurlijk en slecht is waar we het tegenop moeten nemen. Dat je een beroep in deze richting wilt gaan uitvoeren is momenteel emotioneel aangedreven(vermoed ik). Bedenk wel, dat wat je nu leuk vindt zal waarschijnlijk niet hetgene zijn waar je de dag mee gaat doorbrengen. En financieel is het bagger, uitzonderingen daargelaten. Je zult dan al snel in een management functie moeten werken. Of zelfstandig werken maar ook dit is meestal beperkt mogelijk.Denk hier goed over na, spreek met mensen uit de branche(niet de werkgevers)en leg contacten.
Trouwens, ik doe ook nog sporadisch aan wing chun, dus ‘spieren in actie’.
ad