Reageer op: krachttraining

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid krachttraining Reageer op: krachttraining

#133364

ad ligtvoet
Bijdrager

Ik zorg er inderdaad ook voor dat ik de adem niet inhoud tijdens een herhaling. Ook met de mond een klein beetje open inderdaad, maar om nou te zeggen dat ik heel soepeltjes dooradem kan ik ook weer niet zeggen. Vooral als de gewichten wat zwaarder worden is dat lastig, inderdaad om de intra abdominale druk te behouden.

Jij zult wel meerdere keren moeten ademhalen tijdens een herhaling, simpelweg omdat jij traint in een heel erg langzaam tempo.

Maar zou je dit ook aanraden bij mensen die niet dezelfe methode trainen zoals jij doet? Dus vaak snellere herhalingen en wat zwaardere gewichten?

Alles een kwestie van mate. Wat is snel, wat is zwaar en wat is erg langzaam?
Zware gewichten snel bewegen is een tegenstrijdigheid. natuurlijk weet ik ook dat je bij bv een squat zelfs met bijna een max. gewicht relatief snel zult kunnen bewegen. maar dan komt dit doordat je een snelle en krachtig start impuls geeft en ook snel in een gunstigere positie komt(qua hefboom ) en daar zeker weer snel door kunt bewegen. Het gewicht is een ding maar het gaat om weerstand en daarmee komt torsie om de hoek kijken. Stel je pakt een max. gewicht maar de weerstand die je ervaart blijft hetzelfde over de gehele bewegingsuitslag, maximaal dus. Dat zal de snelheid be├»nvloeden. Hoe lang kun je de adem inhouden bij een max. inspanning? Zolang ongeveer kun je de inspanning volhouden , je gaat toch naar adem happen en dan…..boem is alles weg.

Mijn rep tempo is zeer gecontroleerd en dit begint al met de start…langzaam…..en dan snel genoeg om de spanning op de spier te houden, en dit varieert per oefening/apparaat.
Ik adem onafhankelijk van het tempo maar laat de frequentie door het lichaam reguleren, ik blokkeer het enkel niet. Alleen de mond openhouden is niet voldoende. Het gaat erom de luchtpijp niet af te sluiten en de mond geopend houden helpt hierbij.
In sommige situaties is het goed om te zorgen voor een intra abdominale druk zodat je romp goed stabiel is, en dit is dus niet beperkt tot training. En het is echt niet zo dat ik bang ben dat men bij de bosjes omvalt. Ik denk echter dat zoiets niet nodig is wanneer de doelstelling spiergroei activatie is. Veel methodes zorgen voor resultaat en ik heb mijn methode gekozen.
Wanneer bij een bepaalde oefening die men perse wilt doen , het beter is om de adem kort in te houden dan is dat zo. Maar je lichaam heeft er schijt aan waarom je een bepaalde oefening doet………het reageert simpelweg.

Hoe gaat het met je training?
ad