Re: Zijn er voedingmiddelen die jullie echt missen, en toch niet kopen?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Zijn er voedingmiddelen die jullie echt missen, en toch niet kopen? Re: Zijn er voedingmiddelen die jullie echt missen, en toch niet kopen?

#49603

Webmaster
Bijdrager
Quote:
Een naaste van mij heeft de diabetes type I : is zij op vakantie dan hoeft zij insuline niet bij te spuiten. Is ze thuis dan wel.

Ik vind dit niet zo vreemd. Op vakantie ontspant ze en thuis heeft ze stress (welkom in Nederland, stressland!). Stress maakt dat de bijnieren de lever aansporen om glycogeen af te geven, die omgezet wordt in glucose, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Als de alvleesklier niet meer in staat is om de bloedsuikerspiegel te verlagen d.m.v. insuline, moet je insuline spuiten. Op vakantie ervaart ze geen of minder stress en kalmeert haar systeem. Stress werkt bijzonder destabiliserend voor de bloedsuikerspiegel.

Overigens is ook hier weer een relatie met voeding. Om ons goed en ontspannen te voelen moeten we serotonine, dopamine en endorfine aanmaken, neurotransmitters die ons een gevoel van gelukzaligheid geven en die bovendien bijzonder immuunstimulerend zijn en dus helend. Tryptofaan is een aminozuur dat aan de basis staat van serotonine en serotine wordt pas opgenomen door je hersencellen als ze voldoende cholesterol hebben. Een voedingspatroon dat hoog is aan cholesterol en tryptofaan is dus ontspannend en kalmerend.

Vaak worden koolhydraten genoemd als goede bron van tryptofaan, maar deze bieden slechts kortstondig een ‘tryptofaanshot’, net als ze een korstondig ‘suikershot’ geven. Op de lange termijn beroven ze je juist van serotonine, dus dat is geen goede bron voor de lange termijn. Om onze hersenen echt te geven wat we nodig hebben, moeten we eten wat we altijd al hebben gegeten gedurende het merendeel van onze evolutie: dierlijke vetten en eiwitten van de allerbeste kwaliteit. Ikzelf heb aan den lijve gemerkt hoe rustig en evenwichtig deze voeding uitwerkt op mijn systeem en met mij vele anderen hier.

Verzadigd vet en cholesterol, maar ook mineralen (Keltisch zeezout) en vitamine C zijn daarnaast uitstekende bouwstenen voor alle hormoonklieren, niet in de laatste plaats de bijnieren. Wanneer deze goed gevoed worden, verhoogt je stressafweer. Het gaat nl. niet om de stress, maar om de stressafweer. Uiteindelijk komen we dan toch uit op voedsel, Joopie. Ik stel voor dat je dit eens leest en dit en dit.

Mike