Re: Yoghurt maken

simone
Bijdrager

Poekie,

Ik kon het niet laten maar moet toch nog even over yoghurt maken vraagjes stellen.

De beste fermentatie temperatuur is tussen de 40 en 43 graden maar bij 40 graden is de melk nog rauw.

Mijn yoghurt lukt alleen als ik de melk iets langer doorkook. Als ik deze bij 40 graden meteen met een kamer temperatuur yoghurt starter meng en dan zet ik deze in de warme pan met deksel en flink goed afgedekt met jassen eroverheen weg. Laat deze 12 uur fermenteren en daarna een paar uur in de koelkast maar ik krijg telkens een soort kwark en toch vraag ik me af of jullie ook niet kwark krijgen ipv yoghurt.

Heb op verschillende temperaturen van 40 tot zelfs 43 graden verhit elke keer met thermometer erbij maar ik krijg telkens kwark en dan maakt het niet uit of ik koeienmelk of buffelmelk gebruik.Een beetje slijmerig.

Mijn yoghurt lukt alleen maar als ik de melk langer doorkook en mijn vingermethode gebruik. Ik hoor namelijk van meerdere mensen hier dat het niet lukt want als je namelijk 40 graden melk pakt en je mixt de starter erdoorheen en ook al is deze op kamertemperatuur totdat je dit wegzet en afdekt zakt de temperatuur beneden de 40 graden lijkt mij. Ook al is de pot voorverwarmd.

Zelfs mijn moeder welke een oude rot lees boerin in het vak is qua yoghurt maken krijgt dan kwark.

Correct me if I’m wrong en mischien zie ik wel iets over het hoofd maar een kwark smoohthie vind ik ook wel lekker hoor.

Ben benieuwd naar jouw antwoorden en ook die van anderen.

Hoeveel starter enting gebruiken jullie voor een bepaalde aantal liters melk??