Re: Wommes ( Wendy ) stelt zich voor

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Wommes ( Wendy ) stelt zich voor Re: Wommes ( Wendy ) stelt zich voor

#58616

Poekie
Moderator

Wendy,

Je bent wel al heel bewust bezig maar het kan nog beter. Maar daar zul je voor open staan anders zou je je niet aangemeld hebben, toch?

De groene smoothie:

Rauwe groentes en dan vooral de spinazie is not done. In spinazie zit oxaalzuur.

Quote:
Oxaalzuur

Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.

Groentes moet je koken om de cellulose kapot te maken. Cellulose is houtachtig en schuurt de darmwand.

Quote:
Er zijn niet veel groentes die je rauw kunt eten, de meeste groentes zijn beter om gekookt, gestoomd of gewokt tot je te nemen. Het gaat voornamelijk om de mineralen in de plant. Deze zijn hittebestendig, maar komen niet vrij als de cellulose niet wordt gebroken. De vitamines raak je voor een deel kwijt door verhitting, maar je moet plantaardig voedsel ook zien als een aanvulling op kwalitatief hoogwaardig dierlijk voedsel en niet andersom. Alleen dieren zijn in staat om plantenstoffen te concentreren in een voor de mens ultiem opneembare vorm. M.a.w. het verlies aan vitamines van gekookt voedsel is slechts 10-25% (maar je krijgt er betere verteerbaarheid voor terug door de cellulose te breken) en is in het geval van mineralen ‘te verwaarlozen’ (negligable). Mineralen overleven dus het kookproces.

Verder gebruik je best wel veel fruit, dit zijn suikers. Als je al fruit gebruikt kun je inderdaad beter zuur fruit gebruiken.

Wat ik ook mis in je smoothie is vet. Dit kan in de vorm van zuivel zijn: yoghurt, melk, kefir, boter, slagroom, creme fraiche.

En je kunt er rauwe eieren in doen. Het vet in je smoothie zorgt ervoor dat je langer verzadigd blijft en het is nog erg lekker ook.

Zie hier een recept voor een heerlijke voedende smoothie.

Zuurdesembrood is in ieder geval al beter dan het ‘brood’ uit de supermarkt/bakker. Doe er iig flink roomboter op en je kunt rauw melkse kaas er op doen, een gebakken ei. Ja ik weet niet zo goed wat voor beleg, wij eten geen brood meer.

Je doet bij je omelet tomatenblokjes maar tomaten behoren tot de nachtschades.

Quote:
Neurotoxines in nachtschades.

Dit zijn: tabak, aardappel, tomaat, paprika, aubergine, hete peper, gojibes, goudbes/ananaskers en dus ook tomatenpuree, chilipoeder, paprikapoeder, cayennepoeder en alles wat daar weer van gemaakt is zoals sambal, ketchup, currypasta’s en vele specerijenmengsels.

Door de frequentie van consumptie van nachtschades, waardoor je de neurotoxines gaat stapelen, haal je een sluipmoordenaar in huis. De mensheid zou niet half zoveel reuma en artritis kennen zonder nachtschades!

1 van de vele neurologisch schadelijke stoffen in ALLE nachtschades is…nicotine. Dit zit dus niet alleen in tabak! Friet wordt bovendien gebakken in toxische, kankerverwekkende, zwaar bewerkte plantaardige olie.

Meer info onder deze link.

Zie hier een schrijven van Mike over nachtschades.

Lees hier het ebook: Nightshade free, pain free

Noten moet je eigenlijk weken, kiemen, fermenteren en dan nog verhitten (wokken/grillen/bakken) voor je ze kunt eten.

Dit i.v.m. fytinezuur.

Quote:
-Fytinezuur

Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water weggooien waarin geweekt wordt! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.

Lees meer een over noten versus eieren, levensenergie.

Gedroogd fruit zit boordevol suikers, dat kun je beter laten staan.

Qua koolhydraten is het het beste om maximaal 100 gram droog gewicht te eten per dag.

De juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit). Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname.

Je zou de okinawa olie kunnen vervangen door levertraan en/of boterolie van vitavie. Lees hier meer.

Als laatste doe het rustig aan, verander niet te radicaal maar als je minder koolhydraten/zetmeel en suikers gaat gebruiken zet daar dan wel verzadigde dierlijke vetten tegenover.

Verder zou ik op mijn site eens gaan lezen in ‘juiste voeding‘. Daar vind je terug ‘wat wel en wat juist niet te eten’.

Lia