Re: Voorstellen ToN

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen ToN Re: Voorstellen ToN

#50718

Poekie
Moderator
Quote:
Vet slecht/ goed.

Rauwe groenten slecht/ goed

Water drinken veel / weinig.

Zout weinig / veel meer.

Base/zuurbalans heel belangrijk/ niet meer op letten.

Vet is goed mits de juiste vetten: dierlijke verzadigde vetten. Lees dit eens.

Rauwe groenten:

Quote:
Plantaardige voeding bevat wel een vezel genaamd cellulose, een behoorlijk lastig te verteren substantie die de darmwand flink kan irriteren.

In deze cellulose zitten mineralen en andere positieve plantenstoffen opgesloten. Zolang deze vezel niet wordt gebroken door middel van verhitting, zal het menselijk lichaam deze beschouwen als onverteerbaar afval en via de ontlasting afvoeren, inclusief de voedingsstoffen in de cellulose.

En de raw foodists maar beweren dat rauw voedsel ‘levend’ voedsel zou zijn. Ondertussen kwijnen ze weg door een tekort aan voedingsstoffen die juist in rauwe vorm niet of nauwelijks verteerbaar en opneembaar zijn.

Dit is ook waarom groente traditioneel gekookt wordt, met name de dikke, leerachtige planten in de koolfamilie.

In tegenstelling tot wat vegetariërs, veganisten en raw foodists beweren, zijn vlees en zuivel door het uitblijven van vezels juist makkelijker om te verteren en zijn planten moeilijker te verteren, vooral rauwe plantenvoeding.

De gangbare ‘wijsheid’ is dat plantenvezels een goede stoelgang bevorderen, maar de afvoer van onverteerbaar plantaardig materiaal geeft slechts de illusie van een goede stoelgang. Als iedereen eens een week een vezelarm dieet zou volgen, is mijn voorspelling dat er een epidemie van verstopping zou optreden!

Rauwe plantaardige voeding bevat eveneens giftige afweerstoffen waarmee de plant zich beschermt, zoals tannine en oxaalzuur of fytinezuur in granen, bonen, zaden, peulvruchten en noten. Opnieuw zien we hier een noodzaak voor het koken van bepaalde voedselsoorten.

. De rest van dit verhaal vind je hier.

Water drinken:

Quote:
Grote hoeveelheden water drinken zorgt ervoor dat je om de haverklap naar het toilet loopt. Je lichaam probeert je te vertellen dat het helemaal niet zit te wachten op al dat vocht en gooit het er net zo hard weer uit als dat het erin kwam. Er is echter een groot nadeel verbonden aan veel waterconsumptie: het verdunt je maagsappen, waardoor je minder maagzuur krijgt (water is ook alkalisch, een base), en het voert elektrolyten, kostbare mineralen, af. Door het drinken van veel water kunnen je cellen dus uitgedroogd raken en minder effectief functioneren! Als je lichaam uitgedroogd raakt, moet het nl. van zichzelf gaan lenen, van de vochtvoorraad van zijn eigen cellen. Dit verklaart rimpelvorming en littekenvorming. Rauwe melk drinken of mineraalrijke en vette beestenbottenbouillons zijn een veel betere keuze. Het gaat om waterstof!

. De rest van het verhaal vind je hier.

Zout:

je gebruikt gelukkig ongeraffineerd keltische zeezout, dat is al goed. je gebruikt het ook als sole oplossing in je water.

je kunt het ook in de thee doen of in je rauwe melk/kefir/yoghurt.

Gebruik het gewoon wanneer je wilt en luister naar je lichaam. Je hebt in al die jaren een tekort opgebouwd je lichaam zal er alleen maar blij mee zijn.

Zuur/base balans:

Ik stel voor dat je het alleen lezen forum gaat doornemen want daar staan dus heel veel antwoorden op je vragen.

Lia