Re: Voorstellen: thijs

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen: thijs Re: Voorstellen: thijs

#56626

Webmaster
Bijdrager

Kijk uit met teveel zoete aardappelen, cassave en andere wortelgroenten. In een andere topic waarschuw ik ook voor knollen. Dit is allemaal zetmeel, die in je bloed razendsnel wordt omgezet in glucose.

De truc is om hoogwaardige dierlijke vetten en eiwitten de basis van je voeding te maken, niet koolhydraten, suiker en zetmeel. Lees dit artikel hierover.

Hete pepertjes zijn nachtschades en deze bevatten zeer krachtige neurotoxines die je ook niet kwijtraakt door ze te koken. Neurotoxines grijpen in in het centrale zenuwstelsel, dus dit moet je zeer serieus nemen! Gebruik als alternatieve heetmakers zwarte peper, gember en mosterd. Kun je ook prima nasi of andere gerechten mee maken.

Je wilt met een blender groentesmoothies maken, om meer rauwkost binnen te krijgen. Planten worden van oudsher gekookt om 2 redenen:

– Tenzij je 4 magen hebt, kun je de plantenvezel cellulose totaal niet verteren. De cellulose moet gebroken worden, willen de mineralen en vitamines in plantaardig voedsel vrijkomen en voor jou goed opneembaar zijn. De cellulose van rauwe planten is voor organismes met 1 maag, zoals de mens, niet verteerbaar en wordt via de ontlasting afgevoerd, incl. de daarin opgesloten voedingsstoffen! Alleen door koken of fermenteren is de cellulose te breken. Beide moeten langdurig gebeuren, want cellulose is een bijna houtachtige vezel. Je kookt groente dus niet ‘kapot’, zoals vaak beweerd wordt, maar maakt juist de voedingsstoffen in de cellulose beschikbaar door de cellulose kapot te maken. Als de groente lichter wordt van kleur door koken, weet je dat de cellulose aan het breken is.

– Planten kunnen niet wegrennen, maar hebben evengoed een overlevingsinstinct. Om te voorkomen dat ze opgegeten worden, doen ze aan chemische oorlogsvoering. Ik noemde al neurotoxines in nachtschades, die zo krachtig zijn dat ze er zelfs niet uit te koken zijn. De meeste antinutrienten worden echter wel grotendeels door langdurig koken geneutraliseerd (opnieuw is langdurige fermentatie nog effectiever). Ook de door jou genoemde noten bevatten antinutrienten en bovendien veel houtachtige cellulose. Dit maakt noten die niet of onvoldoende verhit worden nagenoeg onverteerbaar en nog schadelijk bovendien vanwege gifstoffen als fytinezuur, een beruchte mineraalrover. Hoe harder en houtachtiger het voedingsmiddel hoe lastiger het te verteren is. Dit maakt granen, noten, peulvruchten, zaden, pitten, maar ook bonen tot de slechtst verteerbare plantaardige producten op aarde. Geen wonder dat je darmen protesteerden tegen hazelnoten!

Wellicht heb je het idee dat je rauwe plantenvoeding moet eten vanwege ‘enzymen’. Rauwe dierlijke voeding verslaat rauwe plantaardige voeding met de handen op de rug. Herbivoren (plantenetende dieren) eten kilo’s plantenvoedsel per dag en zetten deze om in vetten en eiwitten. Deze tweedehands plantenstoffen in vetrijke en eiwitrijke vorm is ideaal voor de mens, die allesbehalve zelf een herbivoor is. Deze vetten en eiwitten zijn concentraties, waardoor de voedingswaarde zeer hoog ligt. Geef mij een willekeurige plantaardige ‘superfood’, met een vermeende ‘hoge voedingswaarde’, en ik kan hier dierlijke producten tegenover zetten die om het even welke superbes of cacaoboon met gemak verslaan. En het goede nieuws is: het kost een fractie van de gehypte plantaardige ‘superfoods’ en het is in je eigen lokale omgeving te verkrijgen, zonder dat het vanuit het andere eind van de wereld per vliegtuig hiernaartoe hoeft te worden vervoerd. De werkelijke ‘superfoods’ liggen binnen handbereik: rauwe melk, eieren en orgaanvlees. Don’t believe the hype!

Mike