Re: rust voor eten, maar ook voor (een tijd) niet eten

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid rust voor eten, maar ook voor (een tijd) niet eten Re: rust voor eten, maar ook voor (een tijd) niet eten

#23745

mappas
Bijdrager

Waarom ben je nou eigenlijk bang voor honger hebben? Ben je bang dat je lichaam dan wat tekort komt? Honger is eigenlijk alleen maar een signaal dat je maag leeg is en/of dat je bloedsuikergehalte te laag is. Zegt dus niks over het feit of je lichaam wel of geen voedsel nodig heeft. Als je met name (snelle) koolhydraten hebt gegeten is je maag snel leeg, maar zal ook je bloedsuikergehalte snel dalen. De koolhydraten komen namelijk als glucose in je bloed, waarna een insulinepiek die glucoce snel de cellen in transporteert. Daar wordt de glucose die je niet direct gebruikt opgeslagen als vet. Hierdoor daalt dus je bloedsuikergehalte weer sterk, je krijgt een hongerprikkel, en jij denkt dat je voedsel nodig hebt en gaat weer eten. Maar daarbij vergeet je dat die koolhydraten inmiddels als vetreserves in je cellen zitten. Dus je lichaam heeft helemáál geen voedsel nodig, zal dat alleen maar wederom als vet opslaan. Zo worden mensen ongemerkt dikker, terwijl ze denken dat ze ongestraft mogen eten als ze honger hebben.

Ik heb anorexia gehad, weet dus wel ongeveer hoe het lichaam op dat gebied werkt en liet me niet voor de gek houden. Als ik honger had gaf ik daar (toen) dus niet aan toe, dat gevoel maakte me juist sterker.

Nu ik voor 85% over m’n anorexia heen ben eet ik vrolijk als ik honger heb. Maar ik ben dan ook niet te dik, ik hoef niet af te vallen of zo. Echter, als ik net drie boterhammen op heb en dan nóg honger heb……ja, dan zeg ik tegen m’n maag dat ie maar even moet afzien en een paar uur moet wachten hoor, dan is het gewoon een vals hongergevoel.

Ik heb trouwens je post twee keer gelezen, maar ik snap niet helemaal preciés wat nou je probleem is. Misschien weet ik te weinig van jouw achtergrond?

Waarom denk je dat het goed is om af en toe honger te hebben? Als je vaker kleine hapjes neemt, of zwaarder verteerbaar voedsel eet (vetten, eiwitten), dan hoef je al veel minder honger te hebben.