Re: (Rauwe) melk

autumn
Bijdrager

Ik heb afgelopen week eens een experiment gedaan met het verzuren van rauwe melk. Met verzuren bedoel ik het uit zichzelf zuur laten worden van de melk. Ik heb rauwe melk op kamertemperatuur gezet en gewacht om te zien en te proeven wat er gebeurt. Na 2 dagen begon de melk licht zurig te ruiken, maar was de smaak nog vrij zoet. In de opvolgende dag werd de melk steeds zuurder en schifte de melk. Eerst kwam er een dun laagje wat meer helderdere vloeistof onder de dikke laag witte melk. Gaandeweg werd de witte laag steeds dunner. Nu 5 dagen later heeft de afscheiding zich helemaal doorgezet. De melk is nu wei geworden met drijvende en zwevende witte eiwit/vet-deeltjes erin: de wrongel. Daar kan dus kaas van gemaakt worden, of vegaburgers… 🙂

Ik dacht eigenlijk een soort verzuurde melk zoals karnemelk te maken, maar het is echt een vrij heldere mild geel/groene drank geworden zoals wei. De smaak is licht zurig, maar niet onaangenaam. Wat kan je van zuivel toch veel producten maken zeg…

Ik heb ook nu ook rauwe melk in de koelkast laten staan om te kijken wat nou precies het verschil is in het eindresultaat. Ik heb dit experiment wel eens vaker gedaan. Na een week wordt rauwe melk ook gaandeweg zuur, maar dit ging toch anders. De melk kreeg toen ook een wat bittere smaak, maar ik dacht dat dit ook weer over ging in echte verzuring. Ik laat het nog wel weten hoe het afloopt.