Re: rauw versus gekookt

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid rauw versus gekookt Re: rauw versus gekookt

#36227

simone
Bijdrager

Welke groentes kun je het beste niet twee keer koken ivm natuurlijke smaakversterkering wat onstaat en andere nadelige effecten en what about nitraatrijke groente.

Ik maak vaker salades met sla en verder deze ingrediënten:sole, uien, zwarte peper, peterselie, rucola, zuring, olijfolie, citroen/sinasappelsap(vers) en soms zure granaatappel diksap.

Heb ook gelezen dat als je bepaalde groentes te lang bewaard er een bepaalde stof onstaat of sterker wordt. Heh balen, ben even het woordje kwijt wat ik zocht.

Hier ook een stuk over nitraatrijke groente:

Nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen. Het advies is

volop groente te eten, maar niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten.Ook moet nitraatrijke groente niet samen met vis, schaal- of schelpdieren worden gegeten. Dit voorkomt de vorming van mogelijk kankerverwekkende nitrosamines in het lichaam.

Nitraatrijke groenten zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

Waarom eten Joden kosher, zou het iets in ons lichaam blokkeren?